Sve veći utjecaj online okruženja i nove tehnologije, ali i inflacija i ekonomske i političke nestabilnosti ključne su riječi kada opisujemo tržišne prilike posljednjih godina. Dok se procjenjuju prilike i mogućnosti za rast i naredne godine, Mastercard Ekonomski Institut donosi presjek ekonomskih prilika u sklopu izvješća „Economy 2024 – Ekonomska perspektiva”. Ovo godišnje izvješće ukratko otkiva što nas očekuje u godini pred nama.
Nove destinacije na horizontu
U godinama pandemije, ograničenja u pogledu putovanja bila su među najvećim promjenama. Ono što će definitivno biti trend u 2024. godini jeste da će europski putnici birati cjenovno pristupačnije destinacije. Regije Bliskog istoka i sjeverne Afrike dobit će na popularnosti i to je trend koji se nastavlja. I to zato što su Turska, Egipat i Tunis već među pet najbrže rastućih destinacija za Europljane u 2023. godini u usporedbi s godinom prije. Dok su rezervacije za Italiju, Španjolsku, Portugal i Grčku opale u istom periodu.
Tržište rada i kupovna moć potrošača u uzročno-posljedičnoj vezi
InflacijaInflacija je povećanje opće razine cijena u određenom vre... utječe na mnoge potrošače širom svijeta. Porast cijena umanjio je kupovnu moć. Ali mijenja li se nešto? Sve su prilike da hoće. Prema podacima Ekonomskog Instituta, u eurozoni su u rujnu 2023. godine plaće porasle za 4,7% u odnosu na prethodnu godinu. Dok je inflacija porasla za 4,3%. Nastavak ovog trenda značio bi da tržište rada i rast plaća donekle štiti potrošače od izazova inflacije.
Opadanje inflacije kao posljedica korigiranja tečaja od strane centralnih banaka
Mastercard izvješće svjedoči o rekordnom iznosu kamatnih stopa. U narednoj godini očekuje nas opadanje inflacije, dok ekonomski rast ostaje u marginalnim vrijednostima. Što dovodi do djelomične stabilizacije monetarne politike. Na globalnom nivou očekuje se da će inflacija pasti za 4,9% u odnosu na prethodnu godinu. Iako se ne očekuje da se tijekom ove godine stopa inflacije vrati na onu prije pandemije, očekuje se stabilizacija i nešto povoljnija ekonomska situacija.
Mogućnost izbora za sve potrošače
U vrijeme pandemije, online trgovina doživjela je procvat. Nakon stabilizacije situacije i povratka potrošača u fizičke trgovine, svi trgovci se bore da zadrže svoje klijente. To će se nastaviti i u ovoj godini, jer potrošači vole imati različite opcije na raspolaganju. Pogodnosti poput povrata robe doprinijele su tome da su danas potrošačima kabine za presvlačenje – njihove dnevne sobe. Ovo je bilo posebno izraženo Španjolskoj. Sa stopom povrata robe kod elektronske trgovine koja je porasla za 9,8% u periodu od 2019. do 2023. godine. U usporedbi s povratom u fizičkim trgovinama koje su porasle za 0,1% u istom periodu. Više povrata znači više artikala po sniženim cijenama, što je važan faktor za smanjenje inflatornih pritisaka, posebno u robnoj ekonomiji. S obzirom na to da se ovo najbolje oslikava u siječnju, nakon blagdana, uskoro ćemo moći svjedočiti o ovom trendu.
Što nas očekuje u narednoj godini?
Kako bi se našao dobar odgovor na sve rizike i mogućnosti, u 2024. godini od ključnog će značaja biti prilagodljivost. Jedna od značajnih transformacija bit će i uporaba novih tehnologija koja će donijeti transformaciju mnogih industrija i načina poslovanja. Prihvaćanje rješenja baziranih na umjetnoj inteligenciji, uz dobru procjenu rizika, donijet će potpuno nove prilike za poboljšanje biznis usluge. Ali i za rješavanje nekih od ključnih pitanja i problema s kojima se društvo susreće.