Prema Simonu Sineku, postoje dva tipa igre u svijetu biznisa: konačna i beskonačna.
Pobijediti konkurente i postati ‘broj jedan’ gubitnička je poslovna strategija. Ovo je samo jedan od fascinantnih uvida Simona Sineka, autora nekoliko bestselera i poznatog optimista, koje sam čula na SAP Ariba konferenciji u Austinu, Teksas, održanoj 2019. godine.
Prema Sinekovom viđenju svijeta, postoje dva tipa igre u svijetu biznisa: konačna i beskonačna.
Konačni i beskonačni mindset
Konačna igra ima poznate igrače, fiksna pravila i jasno definirane ciljeve. S druge strane, u beskonačnoj igri, pravila su promjenjiva, izmjenjuju se i poznati i nepoznati igrači, a kraj igre nije definiran. Problemi se pojavljuju kada konačni igrači počnu doživljavati beskonačne igrače kao protivnike. Prečesto ovi zadnji završe ‘zaglavljeni’ u blatu izgubljenog povjerenja i padu inovativnosti.
“Većina lidera govori o tome kako postati ‘broj jedan’, postati najbolji, pobijediti konkurenciju. Problem je u tome što je posao beskonačna igra”, tvrdi Sinek.
“Igrač s beskonačnim mindsetom razumije da ponekad drugi imaju bolji proizvod, a ponekad on… Nitko ne gleda tko je ‘najbolji’… jer, u beskonačnoj igri, ne postoji pojam ‘pobjeda’. Cilj je pobijediti samoga sebe.”
Sinek je istaknuo pet načina da kompaniju vodite beskonačnim mindsetom.
Prvo: Promičite pravedan cilj
Organizacije osposobljene za beskonačnu igru promiču pravedan cilj za koji su ljudi spremni žrtvovati se. Sinek uzima za primjer američki rat za neovisnost u kojem pobjeda nije bila dovoljno jak cilj. Osnivači zemlje bili su posvećeni idealnoj viziji budućnosti. U beskonačnoj igri tvrtke su uvijek okrenute prema višem cilju i viziji. No, ima jedna ‘kvaka’ – tamo nikad ne stižu.
“Pravedan cilj predstavlja idealnu viziju budućnosti vaše kompanije i proizvoda”, rekao je Sinek. “Amerika još uvijek pokušava ostvariti ideal jednakosti svih ljudi. Koračamo prema toj idealnoj viziji budućnosti, no nismo je još dosegnuli. Isto je i u poslu. Brzo uviđamo koje kompanije nude nešto više od puke prodaje svojih proizvoda. Zaposlenici su požrtvovni, odlaze na poslovna putovanja, kada treba završiti posao, ostaju i nakon završetka radnoga vremena. Znaju da bi možda negdje drugdje mogli zaraditi više novca, ali radije ostaju u takvim kompanijama jer osjećaju vrijednost toga.”
Drugo: Izgradite povjerenje u timovima
Prema Sineku, uzrok neispunjavanja standarda performansi u 99 posto slučajeva je nedostatak povjerenja u radnom okružju koje je liderski tim trebao izgraditi. Iznio je primjer barista u hotelu u kojem je odsjeo. Taj zaposlenik istinski je volio svoj posao zahvaljujući pozitivnoj podršci menadžera. No, isti taj zaposlenik rekao je kako je na svom prethodnom poslu radio samo za plaću jer tamo takve podrške nije bilo.
“Kada ljudi rade u timu u kojem vlada međusobno povjerenje, osjećaju da im lideri ‘čuvaju leđa’”, rekao je Sinek. “Zadatak lidera je stvoriti okružje u kojem vlada povjerenje. To je takvo okružje u kojem se zaposlenik osjeća dovoljno sigurno da podigne ruku i prizna pogrešku ili da kaže kako mu je potreban dodatni trening, bez straha da će biti stavljen na listu za otkaz. Ako u timu nema povjerenja, ljudi neće tražiti pomoć iz straha da će to ugroziti mogućnost njihova napredovanja. To se, naravno, u konačnici, odražava i na rezultate.”
Treće: Pokažite divljenje prema kvalitetnim konkurentima
Ništa nas ne može toliko motivirati kao dobar konkurent – pod uvjetom da nas potiče na vlastiti kontinuirani napredak. Sinek je spomenuo slučaj kada se našao na pozornici sa svojim velikim suparnikom. Trenutak kada ga je predstavljao, otvorio mu je oči: “Zbog tebe se osjećam nesigurno. Sve tvoje prednosti moje su slabosti. Okrenuo se prema meni i duhovito rekao: ‘I ja se tako osjećam u odnosu na tebe’.”
Sinek je shvatio da snage njegova suparnika otkrivaju njegove slabosti. Međutim, u beskonačnoj igri, pokušaj pobjeđivanja konkurenata gubitak je resursa. Tvrtke trebaju cijeniti svoje konkurente i neprestano se razvijati da bi ostale u igri.
Četvrto: Prakticirajte egzistencijalnu fleksibilnost
Sinek savjetuje liderima da se, umjesto na zaštitu trenutačnog poslovnog modela, fokusiraju na egzistencijalnu fleksibilnost. Bez obzira na to koliko su uložili u određeni put, trebaju podržavati otvorenost prema boljim opcijama u budućnosti.
“Ako niste spremni unijeti drastične promjene u svoju tvrtku, tržište će to učiniti umjesto vas”, rekao je Sinek. “U tvrtkama se razmišlja o fleksibilnosti, ali često na defanzivan način. Da biste ostali u igri, budite spremni napraviti duboke strateške promjene, čak i ako to uključuje kratkoročne gubitke. Ako imate pravedan cilj i tim u kojem vlada povjerenje, ljudi će imati razumijevanja za promjene koje uvodite.”
Peto: Pokažite hrabrost za vodstvo
Sinek je usporedio beskonačni mindset s odlaskom u teretanu. Jednom, kada čovjek ostvari svoj cilj, ne može prestati s vježbanjem.
“Liderstvo je poput životnog stila koji je potreban da se oslobodi strast kod ljudi koje vodimo”, rekao je.
“Potrebna je nevjerojatna hrabrost da u potpunosti promijenimo način na koji vidimo svijet… Ako uspijemo usvojiti beskonačni mindset, ne samo da ćemo postati inovativniji i ojačati povjerenje i suradnju, već ćemo zaista početi voljeti svoj posao. A na koncu svoga života moći ćemo se osvrnuti i reći da smo bili dio nečeg većeg od nas samih.”
Izvor: poduzetnik.biz