Tesla se suočava s ozbiljnom reputacijskom krizom koja sve više dolazi do izražaja. Glavni uzrok problema nije skriven – to je sam Elon Musk. Njegovo ponašanje i javni nastupi izazivaju sve širi otpor među potrošačima. Politička polarizacija, povezanost s Donaldom Trumpom te kontroverzne objave na X-u dodatno pogoršavaju situaciju.
Politička polarizacija i pad povjerenja ozbiljno nagrizaju Teslinu tržišnu poziciju
Sve to ima direktan negativan utjecaj na Teslu, vodećeg proizvođača električnih vozila. Prodaja Teslinih modela opada, a imidž brenda sve je više povezan s političkim stavovima Muska. Kupci sve češće odustaju od Tesle u korist konkurenata. Zamjene za Tesline automobile porasle su za 250%, a interes za kupnju novih modela na najnižoj je razini posljednjih godina.
Cybertruck, koji je trebao biti tehnološko čudo, nije ispunio očekivanja tržišta. Model je imao nekoliko povlačenja i postao je simbol otpora Musku. Na prosvjedima se otvoreno povezuje Tesla s njegovim političkim djelovanjem. Pokret “Tesla Takedown” sve je prisutniji u SAD-u. Cijena dionica Tesle se prepolovila, pala je s 490 dolara na manje od 250 dolara.
Analitičari sve češće govore o “krizi brenda”. Dan Ives iz Wedbush Securities naglasio je kako veza s Trumpom i DOGE-om šteti Tesli. U ožujku, anketa Yahoo News/YouGov pokazala je da 67% ispitanika ne želi posjedovati Teslu. Čak 37% njih izričito je navelo Muska kao razlog odbijanja.
Stručnjaci predlažu radikalne poteze za spas Teslinog brenda
Nisu poznati mnogi primjeri gdje je ugled brenda tako snažno vezan uz negativnu percepciju izvršnog direktora. Muskov osobni brend duboko je isprepleten s Teslom, što otežava razdvajanje. Allen Adamson iz Metaforce predložio je da bi najbolji potez bio da Musk proda Teslu i povuče se.
David Reibstein s Whartona ide i korak dalje – predlaže potpunu promjenu imena i vizualnog identiteta Tesle. Kao povijesni primjer navodi ValuJet, koji je nakon tragične nesreće postao AirTran i obnovio povjerenje. Takav bi korak bio radikalan, ali bi možda vratio Tesli njenu progresivnu bazu kupaca.
Zanimljivo je da SpaceX, koji također vodi Musk, ne trpi slične probleme. Mnogi uspjeh te kompanije pripisuju predsjednici Gwynne Shotwell, koja vodi svakodnevne operacije. Ako bi Tesla imala sličnu osobu, možda bi se lakše distancirala od Muskove reputacije. To bi također ublažilo strahove investitora da Musk gubi fokus.
Obnova povjerenja moguća je, ali zahtijeva priznanje odgovornosti i promjenu pristupa
Druga opcija je da Musk smanji javne političke istupe i pokuša ponovno pridobiti izgubljeno povjerenje. Prema nekim navodima, planira odustati od DOGE-a u nadolazećim tjednima. No takav zaokret zahtijevao bi iskreno priznanje štete i napor u obnovi brenda.
Proces bi bio dugotrajan i neizvjestan, ali primjeri kao Volkswagen i H&M pokazuju da je oporavak moguć. Potrebna je transparentnost, priznavanje problema i povratak temeljnim vrijednostima. To je osnovni korak svakog uspješnog kriznog menadžmenta.
Musk dosad nije pokazao spremnost za takav pristup. I dalje ignorira problem i odbija priznati vlastiti udio u krizi. Povijesno je bio skeptičan prema klasičnom marketingu, oslanjajući se na usmenu predaju i lojalnost kupaca. Ta je strategija nekoć bila učinkovita, ali danas se pokazuje neadekvatnom.
Unatoč svemu, dionice Tesle još uvijek su visoko vrednovane, što pokazuje vjeru dijela tržišta u budući razvoj tehnologije. No, sve više je jasno da reputacija Tesle kao brenda pati i da je nužna promjena smjera.
Mnogi se pitaju može li Tesla opstati u ovakvom obliku. Bez ozbiljnih koraka prema obnovi povjerenja, brend bi mogao izgubiti ono što ga je učinilo ikonom električne mobilnosti. Vrijeme će pokazati hoće li Musk prepoznati potrebu za promjenom ili će kriza dodatno produbiti pad Tesline popularnosti.
Izvor: Fast Company; prijevod i prilagodba: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.