U mnogim organizacijama, naša spremnost za rukovođenje dijelom se mjeri i našom spremnošću da govorimo na sastancima. Način na koji govorimo izvan službenih očekivanja može imati veći utjecaj na putanju naše karijere nego naše prezentacije ili govori, jer svaki dan imamo priliku utjecati na to.
Svatko može iskoristiti sastanke kao priliku za napredovanje u karijeri – i povesti druge sa sobom.
Harvard Business Review donosi tri strategije za učinkovito „podizanje glasa“, nakon čega slijede tri upozorenja kada biste se ipak trebali suzdržati.
Strategije za učinkovito „podizanje glasa“:
Pripremite nekoliko metaka unaprijed.
Jedna izvršna direktorica smrtno se bojala javnog govora na početku svoje karijere. Kako bi prevladala taj strah, odlučila je izazvati sebe tako što že progovoriti na svakom sastanku te je unaprijed pripremala komentare ili pitanja. Ta je izvršna direktorica sada uzor u svojoj organizaciji i smatra se jednim od najautentičnijih govornika u svojoj branši. Nemojte čekati da vam se inspiracija dogodi na sastanku; pripremiti se unaprijed.
Pitajte, “zašto vi?”
Ovo je pitanje koje bi ljudi trebali postaviti prije nego što osmisle prezentaciju, uđu na sastanak ili se čak pripreme za neki event. Pitajte se zašto vam je stalo do onoga što radite, do svoje organizacije ili do svoje uloge? Odgovor na ovo pitanje pomaže vam da se povežete s osjećajem svrhe i gradite samopouzdanje. Podsjeća vas da ne govorite kako biste se pokazali, već zato što vam je istinski stalo do teme. Podsjeća vas da vaša vjerodostojnost ne proizlazi samo iz vaše titule ili godina iskustva, već može proizaći i iz vaše predanosti i strasti.
Zastanite i udahnite da biste izgradili svoje samopouzdanje.
Za uključivanje razgovorom u sastanak potrebna je hrabrost. Imate mogućnost utjecati na putanju razgovora, potencijalno usmjeravajući svog klijenta da kaže da na ponudu kada su vaši kolege već skrenuli sastanak s puta. Pauziranje i disanje pomažu vam da se usredotočite i jačaju vaš glas tako da, kada progovorite, govorite potpuno samouvjereno. Dok pauzirate, zapitajte se: “Ako još jedna osoba u ovoj prostoriji ima isto pitanje, jesam li spreman pitati u ime te osobe?” Odgovor bi trebao izgraditi vaše samopouzdanje. Jedna osoba je nedavno ispričala kako je upotrijebila ovu tehniku da postavi pitanje – javno – na velikoj konferenciji, a njezino je pitanje promijenilo smjer cijele panel diskusije, usmjerivši se na kritično pitanje koje je panel izbjegavao.
Uz to, ponekad je osoba koja najmanje kaže na sastanku ta koja ima najveću moć. Vaša prisutnost proizlazi iz strateškog razmišljanja o tome kada treba govoriti. Evo tri upozorenja kada se trebate suzdržati.
Kada se treba suzdržati
Ako se samo pokušavate pokazati.
Svi smo imali iskustvo sjediti na sastanku ili na konferencijskom pozivu koji kasni, gdje svi pokušavaju završiti, a netko brblja o temi s kojom smo završili još prije 30 minuta. Neposredno prije nego što progovorite, zapitajte se zašto govorite. Ako govorite samo da pokažete koliko znate, bolje je prepustiti nekome drugome da govori ili pustite da sastanak ide svojim prirodnim tijekom.
Ako pokušavate osnažiti druge u svom timu.
Na postdiplomskom studiju profesoru je rečeno da je previše govori na nastavi. Zašto je to bio problem? Jedna je kolegica tada rekla: “Otežavate drugima. Ne možemo se boriti s pitanjem koje nam je postavljeno jer vi uskačete s odgovorom. Ponekad vodstvo znači dopustiti drugima da sami pronađu svoje rješenje.” Deset godina kasnije, taj je komentar ostao je urezan navedenoj osobi i duboko je utjecao na njegov stil rukovođenja. Na sastanku dopustite članovima vašeg tima da govore kako bi izgradili vlastite odnose povjerenja s vašim klijentima. Dati drugima priliku da govore na sastanku jedan je od najsnažnijih načina na koje možemo izgraditi njihove vještine rukovođenja, povećati njihovu vidljivost – kako interno tako i eksterno – i pružiti klijentu sveobuhvatniji osjećaj podrške cijelog vašeg tima.
Ako bi vaš komentar bilo bolje ostaviti za razgovor jedan na jedan.
Viši rukovoditelji dosljedno su u jednom programu obuke davali povratne informacije u svojim izravnim izvješćima govoreći: “Moraju naučiti kada nešto prepustiti razgovoru jedan na jedan.” Mnogi teški razgovori unutar organizacije mogu se ublažiti privatnim razgovorom s nekim – osobno kad god je to moguće – umjesto rješavanjem problema u skupini u kojoj će se osoba osjećati napadnuto. To se odnosi na e-poštu kao i na razgovor. Prije nego progovorite ili pritisnete “odgovori svima”, zapitajte se “Bi li ovo bilo bolje reći privatno?”
Govor na sastanku jedan je od najučinkovitijih načina da povećate svoju vidljivost i izgradite odnos povjerenja sa svojim klijentima i kolegama. Vježbajte to strateški svaki dan i imat ćete snažan utjecaj na svoju karijeru i svoj posao.