U skladu s trendovima i sveobuhvatnom digitalizacijom u svim životnim poljima, prije nekoliko godina trgovački div Amazon otvorio je prvu pametnu prodavaonicu na svijetu. Cilj ovog inovativnog koncepta prodavaonica je kupcima olakšati i ubrzati proces kupnje, a smanji čekanje u redovima.
Od te 2018. godine i prve pametne prodavaonice kojom je započelo novo doba u načinu kupnje, ovakav koncept polako, ali sigurno postaje trend u zapadnom dijelu Europe. Trenutno ih je više od 50 u Poljskoj, više od 20 u Velikoj Britaniji i 14 u ostalim zemljama Europe. Trendu se odnedavno pridružio i Konzum koji je u središtu Zagreba otvorio prvu SMART prodavaonicu u Hrvatskoj i regiji. Riječ je o velikom iskoraku za cijelu regiju. Jer ovime je Konzum potvrdio da je važan igrač na regionalnom maloprodajnom tržištu.
Naš domaći trgovački lanac koji je sinonim za maloprodaju pokazao je da ima stabilnost i hrabrost upustiti se u ovakav iskorak. U procesu implementacije pametne prodavaonice za partnera odabrao američki kompaniju AiFi. Inače vodeću svjetsku tvrtku za tehnologiju za smart prodavaonice.
Za one koji se nisu još susretali s ovakvim načinom kupovine, ovako to izgleda u praksi
Kupac prilikom ulaska u prodavaonicu skenira kod s Konzumove aplikacije, uđe, uzme s police što treba i izađe. Bez blagajni i skeniranja artikala. Prostor je pokriven sa 150 kamera zahvaljujući kojima se može pratiti koje artikle je kupac uzeo s police i naplatiti samo one koje je iznio sa sobom iz prodavaonice. Kamere prepoznaju artikle na osnovu oblika, veličine, boje i police s koje je kupac uzeo artikl. Pritom iz kompanije napominju kako kamere ne prate lica osoba, već ih prikazuje putem referentnih točki na tijelu čije se kretanje prati. Npr. udaljenost zglobova. Sve je to moguće zahvaljujući sustavu umjetne inteligencije koji je baziran na računalnom vidu.
Kako sustav može pratiti kupca
Kako bi sustav mogao pratiti što točno kupac uzima sa police bilo je potrebno osigurati unaprijed definirane razmake između polica. Prilagoditi maksimalnu visinu artikala na polici i udaljenost samih kamera od police. Točno postaviti rasvjetu prodavaonice te odrediti visinu na kojoj se kamere nalaze. S druge strane, iako je prodavaonica autonomna i nema blagajnika, ipak ima zaposlenike koji pune police i osiguravaju dostupnost robe. Radnici u prodavaonici koriste aplikaciju preko koje održavaju asortiman prodavaonice. Te su usvojili brojne nove procedure koje se razlikuju od njihovog dosadašnjeg načina rada.
Kad je riječ o asortimanu, prodavaonica je opremljena artiklima potrebnima modernom kupcu. Te se u njoj nalazi pekarnica, dio s voćem i povrćem, razni sokovi i alkoholna pića, grickalice.
Kao i svaki projekt, otvorenje ove inovativne prodavaonice došlo je i s raznim operativnim izazovima koji su uspješno riješeni u procesu. Zanimljivost je kako su prilikom prvog punjenja u prodavaonici još uvijek trajali radovi. Police za prodavaonicu još nisu stigle u skladište, a svi artikli tada su prikupljeni na način da izloženi uzorci robe dobavljača.
Također, unatoč sveobuhvatnom testiranju prije puštanja u rad, kod same implementacije pametne prodavaonice, dogodili su se i određeni informatički izazovi. Također, tu su bili i izazovi s bankama, odnosno izdavateljima kartice koji duži period nisu vraćali predautorizirani iznos kupnje kupcima u Konzum SMARTU. Konzum je kao rezultat toga odlučio smanjiti predautoriziran iznos s 50 eura na 10 eura. Tako je olakšao cijeli proces kupnje i učinio ga transparentnijim.
Kao trgovački lanac nove generacije, Konzum nastavlja s inovacijama kojima svojim kupcima želi pojednostaviti te dodatno uljepšati iskustvo kupnje. Tako je kompanija uvela plaćanje kripto valutama, prvo u online, a potom i u fizičkim prodavaonicama. Kupci u prodavaonicama mogu plaćati i putem aplikacije KEKS Pay. Konceptom SMART prodavaonice potiče se i zajednička kupnja, primjerice, ako par dođe u prodavaonicu, artikli koje svatko od njih odabere s police naplate se zajedno na jednom računu.
Izvor: seebiz.eu