Krajem kolovoza, kontejnerski brod isplovio je iz angolske luke Lobito prema SAD-u, noseći prvu pošiljku bakra. Ovaj događaj označio je prekretnicu za Koridor Lobito, ambiciozan projekt podržan od strane SAD-a i Europe. Projekt ima cilj povezati mineralima bogat unutrašnji dio Afrike s atlantskom obalom, otvarajući prilike za zemlje poput DR Konga i Zambije.
Koridor Lobito uključuje obnovljenu i proširenu željeznicu koja povezuje rudarska područja Afrike s lukom u Angoli. Lobito Atlantic Railway (LAR) prvi je put transportirao bakar iz Kolwezija u DR Kongu, putujući preko 1300 kilometara do Lobita u šest dana. Za usporedbu, cestovni transport na istoj ruti traje oko 36 dana, ističući prednosti željeznice u ovom kontekstu.
Američko i europsko ulaganje u afričku infrastrukturu
Projekt je dio američke infrastrukturalne inicijative poznate kao Partnerstvo za globalnu infrastrukturu i ulaganja (PGI). Ovim projektom SAD i G7 partneri žele mobilizirati 600 milijardi dolara za globalnu infrastrukturu do 2027. godine. Koridor Lobito ključan je projekt unutar Afrike i najveće američko ulaganje u željeznicu na kontinentu.
Predsjednik Joe Biden istaknuo je važnost projekta prilikom posjete angolskog predsjednika Washingtonu, naglašavajući značaj američko-angolskog partnerstva. SAD financira projekt stotinama milijuna dolara, dok LAR ulaže dodatnih 250 milijuna za modernizaciju željezničke infrastrukture. To uključuje nove vagone i poboljšanja u telekomunikacijama, prenosi CNN.
U isto vrijeme, Kina zadržava snažan utjecaj u Africi kroz svoju inicijativu Pojas i put (BRI), financirajući infrastrukturu, rudnike i luke diljem kontinenta. Zbog bogatstva minerala u DR Kongu, Kina ima prednost u industrijama koje koriste bakar, litij i kobalt, ključne sirovine za baterije u električnim vozilima.
Gospodarski potencijal za afričke zemlje
U rujnu je kineski predsjednik Xi Jinping održao samit s afričkim čelnicima radi jačanja veza. Na marginama tog sastanka Kina je potpisala sporazum o obnovi željeznice koja povezuje Zambiju i luku u Tanzaniji. Tako Kina širi svoju infrastrukturnu mrežu prema Indijskom oceanu.
Koridor Lobito pruža priliku za ekonomski napredak u zemljama poput Angole, DR Konga i Zambije, gdje visoka stopa siromaštva pogađa većinu stanovništva. U Angoli oko 30 posto stanovništva živi ispod granice siromaštva, dok je u Zambiji i DR Kongu taj postotak bliži 60 posto. Očekuje se da će koridor stvoriti tisuće radnih mjesta u transportu, logistici i rudarstvu, čime će se smanjiti nezaposlenost među mladima, piše tportal.
Kritičari upozoravaju da fokus na izvoz sirovina može donijeti samo ograničene financijske koristi za Afriku. Smatraju da bi ove zemlje trebale ulagati u lokalnu prerađivačku industriju kako bi povećale vrijednost svojih resursa. Zagovornici projekta, s druge strane, ističu da Koridor Lobito nije samo pruga, već platforma za širi ekonomski razvoj u cijeloj regiji.
Planovi za Koridor Lobito uključuju dodatnu fazu kojom bi se pruga produžila za 800 kilometara prema Zambiji. SAD razmatra i mogućnost povezivanja željeznice s Indijskim oceanom preko Tanzanije, čime bi se spojila istočna i zapadna obala Afrike. Takva mreža omogućila bi lakši pristup globalnim tržištima, smanjujući troškove transporta i ubrzavajući izvoz.
Lokalne tvrtke već osjećaju koristi od Koridora Lobito. Carrinho Industry, proizvođač hrane iz Angole, suočava se s visokim troškovima zbog slabe cestovne i telekomunikacijske infrastrukture. Transport žitarica iz ruralnih područja do obalnih gradova predstavlja izazov za tu tvrtku. Décio Catarro, izvršni direktor, ističe da će koridor značajno smanjiti troškove i poboljšati učinkovitost distribucije proizvoda diljem zemlje.
„Bez ove logističke infrastrukture, nemoguće je ostvariti budući rast“, kaže Catarro. Koridor Lobito ne samo da poboljšava učinkovitost, već otvara nove prilike za razvoj tvrtki.