Amazon je napokon lansirao prve satelite u sklopu ambicioznog projekta satelitskog interneta Kuiper, čime je otvorio novu fazu konkurencije u svemiru. Lansiranje je obavljeno s Floride, a riječ je o početku stvaranja široke satelitske mreže. Projekt je zamišljen kao direktna konkurencija Starlinku, usluzi svemirske kompanije SpaceX u vlasništvu Elona Muska.
Kuiper u niskoj Zemljinoj orbiti
Do sada je lansirano 27 od planiranih 3236 satelita, koje će Amazon smjestiti u nisku Zemljinu orbitu. Ovaj projekt, vrijedan deset milijardi dolara, pokrenut je 2019. s ciljem globalnog pružanja interneta. Korisnici će dolaziti iz redova potrošača, poslovnog sektora i državnih institucija. Time Amazon želi zauzeti dio tržišta koje već godinama kontrolira SpaceX.
Prvotno je planirano da se lansiranje izvrši početkom 2024., no zbog odgoda i tehničkih izazova datum je pomaknut. Američka Federalna komisija za komunikacije zahtijeva da Amazon do sredine 2026. postavi barem polovicu konstelacije, odnosno 1618 satelita. Analitičari predviđaju da će Amazon zatražiti produljenje tog roka zbog složenosti zadatka.
Tvrtka je najavila da bi prve internetske usluge korisnicima mogle postati dostupne već krajem ove godine. Lansiranja satelita izvodi United Launch Alliance (ULA), a ove se godine planira čak pet dodatnih misija. Izvršni direktor ULA-e, Tory Bruno, istaknuo je da je pred njima zahtjevna, ali ostvariva godina.
Kuiper vs Starlink
Za razliku od Amazona, SpaceX je već lansirao preko 8000 Starlink satelita otkako je projekt počeo 2019. Tvrtka Elona Muska trenutno izvodi barem jednu misiju tjedno, s prosječno 24 satelita po lansiranju. Starlink trenutačno opslužuje više od pet milijuna korisnika u čak 125 zemalja svijeta.
Unatoč zakašnjenju, Amazon ističe svoje bogato iskustvo u digitalnim uslugama i povezivanju s računalstvom u oblaku kao konkurentsku prednost. Uprava tvrtke smatra da Kuiper ima dovoljno potencijala da zauzme značajan dio tržišta. Jeff Bezos je izjavio da postoji dovoljno prostora za više uspješnih sustava i da “potražnja za internetom ne poznaje granice”.
Dodao je kako će, iako je riječ o komercijalnom projektu, satelitske mreže imati i obrambenu primjenu. Amazon je već 2022. godine rezervirao čak 83 lansiranja raketa, i to u suradnji s ULA-om, Arianespaceom i Blue Originom, što predstavlja najveći pojedinačni ugovor za lansiranja u povijesti industrije.
Kako prenosi Forbes BiH, ovo je snažan signal da Amazon ozbiljno ulaže u svoju svemirsku infrastrukturu. Ulaskom u satelitski internet, kompanija želi osigurati tehnološku neovisnost i globalni doseg. Konkurencija između Kuipera i Starlinka mogla bi definirati budućnost globalne povezanosti.
Amazon sada kreće u utrku s vremenom kako bi ostvario zacrtane ciljeve i zadovoljio regulatorne zahtjeve. Svemirska industrija, vođena privatnim tehnološkim divovima, pokazuje da je povezivost iz svemira postala sljedeći veliki poslovni front.