Automobilska industrija u Mađarskoj suočava se s ozbiljnim izazovima, uz dodatni pritisak novih europskih i mogućih američkih carina. Mađarsko gospodarstvo ponovo je ušlo u tehničku recesiju, nakon što je zabilježen pad u dva uzastopna kvartala. Automobilski sektor, kao ključna grana, pao je za 12,4% u kolovozu na godišnjoj razini. Većina problema dolazi iz Njemačke, gdje se industrija već dulje vrijeme bori s poteškoćama. Kineska konkurencija dodatno je otežala situaciju, a Volkswagen razmišlja o zatvaranju tvornica u Njemačkoj prvi put u povijesti.
Posljedice za gospodarstvo i automobilski sektor
Problemi bi se mogli produbiti 2025. godine zbog prijetnje carinskog rata. Europska unija odlučila je uvesti kaznene carine na kineska električna vozila. Mjera ima za cilj zaštititi europske proizvođače, no izazvala je podjele. Samo deset od 27 zemalja EU podržalo je ovu odluku. Njemačka i Mađarska bile su među pet zemalja koje su glasale protiv carina. Njemačka je pritom jedina velika ekonomija EU koja je odbacila ovu mjeru.
Mađarski ministar vanjskih poslova Péter Szijjártó izrazio je zabrinutost zbog ove odluke. Nazvao je carine udarcem na konkurentnost europskog kontinenta. Također je kritizirao Europsku komisiju zbog zanemarivanja stajališta brojnih država i interesa proizvođača. Predsjednik Mađarske agencije za promicanje ulaganja István Joó dijeli sličan stav. On je upozorio da će kupci automobila biti najveći gubitnici zbog ovih mjera.
Važnost suradnje europskih i kineskih proizvođača
Joó je naglasio važnost suradnje europskih i kineskih proizvođača. Njemački divovi poput BMW-a, Audija i Mercedesa snažno ovise o kineskim dobavljačima. Mnogi od njih već imaju proizvodne kapacitete u Kini, a sličnu suradnju žele uspostaviti i u Mađarskoj. Bez kineske tehnologije baterija, Europa riskira zaostajanje u inovacijama na tržištu električnih vozila.
Uvođenje carina imat će značajne posljedice za mađarsko gospodarstvo. Mađarska se sve više oslanja na kineska ulaganja u automobilski sektor. Tvrtke poput NIO-a i BYD-a već su aktivne u zemlji. BYD trenutno gradi tvornicu u Szegedu, što će taj grad smjestiti među vodeća europska industrijska središta. Veliki proizvođači baterija poput CATL-a također su najavili projekte u Mađarskoj.
Njemački proizvođači automobila, koji dominiraju mađarskom industrijom, oštro su kritizirali carine, javlja Seebiz. Oni tvrde da mjere narušavaju njihovu konkurentnost i remete opskrbne lance. Njihova ovisnost o kineskim partnerima stvara dodatnu zabrinutost. Zbog toga je Kina već reagirala. Kinesko ministarstvo trgovine pozvalo je svoje tvrtke da zaustave velika ulaganja u zemlje koje su podržale carine.
Potencijalna korist od kineskog odgovora
Mađarska, koja je glasala protiv carina, mogla bi ostvariti korist od kineskog odgovora. BYD navodno razmatra premještanje svog europskog sjedišta iz Nizozemske u Mađarsku. Troškovi poslovanja u drugim državama doveli su do tog razmatranja. Ovi događaji omogućili bi Mađarskoj daljnje pozicioniranje kao središta za kineska ulaganja u Europi.
Situacija postaje još neizvjesnija s mogućim povratkom Donalda Trumpa na vlast u SAD-u. Trump je poznat po zagovaranju carina, koje naziva “najljepšom riječi u rječniku”. Stručnjaci predviđaju da bi mogao nametnuti carine kako bi zaštitio domaću industriju i povećao prihode. Njegovi planovi mogli bi posebno pogoditi njemačke proizvođače automobila.
Oko 20% europske proizvodnje vozila izvozi se u Sjedinjene Države. Trumpova politika carina može uzrokovati veliki udarac ovoj industriji. Njemačka ekonomija mogla bi izgubiti 0,2% rasta 2025. godine, dok bi druge zemlje EU izgubile 0,1%. Mađarska bi se našla među najpogođenijima zbog velike izloženosti njemačkim proizvođačima.
Trump je također predložio carine od 60% na kineski uvoz. Ove mjere bi mogle natjerati zemlje EU-a da zauzmu tvrđi stav prema Kini. Takva politika dodatno bi ugrozila Mađarsku, koja sve više ovisi o kineskim ulaganjima. Mađarski dionici sada se moraju pripremiti na potencijalno teške posljedice budućih carinskih sukoba.