Utorak, 16 srpnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Može li naša regija pratiti elektrifikaciju auto-industrije?

U Centralnoj i Istočnoj Europi, prije svega u Slovačkoj, Češkoj i Mađarskoj, auto-industrija igra jako važnu ulogu. Naime, proizvodnja automobila je duboko integrirana u gospodarske tokove i čini oko 5% dodate vrijednosti. A uz domaće dobavljače, taj postotak je duplo veći.

Istraživanje koje je provela Erste Grupa u segmentu proizvodnje vozila pokazalo je da je uvođenje električnih vozila (EV) i novih propisa, koji nalažu novi automobil sa nultom emisijom, poremetilo tradicionalnu automobilsku industriju. To je utjecalo i na ustaljene metode proizvodnje automobila.

Ipak, zemlje navedene regije nisu potrčale u susret elektrifikaciji. Razlog tomu je taj što se još uvijek ne mogu osloboditi pristupačnijih automobila s motorima s unutarnjim sagorevanjem. Kako se navodi u istraživanju, razlozi su i pristupačnost punjača i nedovoljni poticaji države. Zbog toga auto-industrije Centralne i Istočne Europe (CIE) bilježe neznatno usvajanje prelaska proizvodnje na EV.

Kina prijeti razvojem EV industrije, pa će se tvornice u CIE morati suočiti, odnosno već se suočavaju, s novom konkurencijom. Glavni izazov bit će proizvodnja baterija, kao i cjenovna konkurentnost.

Kada je u pitanju proizvodnja klasičnih automobila, Slovačka, Češka i Mađarska, etablirale su se kao jedna od najefikasnijih čvorišta za proizvodnju automobila širom svijeta. U 2022. godinu su nadmašili i Njemačke u proizvodnji.

Proporcionalno, svaki četvrti automobil sastavljen u Europskoj uniji dolazi iz Centralne i Istočne Europe. Iako je pandemija izazvala blagi pad proizvodnje, Slovačka ostaje na prvom mjestu u svijetu po proizvodnji automobila po glavi stanovnika. Istovremeno, Češka u regiji prednjači po nominalnoj proizvodnji. Oporavili se za približno 10%u odnosu na 2021. i proizvodi oko 20% više vozila od Slovačke. Samo u Sloveniji je proizvodnja automobila zabilježila ozbiljan pad. I to zato što je jedina tvornica Revoz (Reno) smanjila proizvodnju sa 200.000 automobila u 2019. na samo 68.000 u 2022. godini, prenosi Biznis.

Udio izvoza automobila u ukupnom izvozu visok je u slučaju Slovačke, gdje četvrtinu proizvodnje čine automobili. Češka je na drugom mjestu s nešto iznad 10%, i to je usporedivo sa Slovenijom, što je pomalo začuđujuće jer je ona zabilježila drastičan pad proizvodnje.

Električna vozila u CIE

Udio električnih vozila (EV) u izvozu automobila nije se dramatično promijenio od 2021. godine. Zanimljivo, udio električnih vozila koje izvozi Slovačka je opao. To će se najverovatnije promijeniti kada Volvo počne s radom 2026. godine. Sa druge strane, Mađarska je snažno povećala svoj izvoz električnih vozila. U isto vrijeme, ulažu u proizvodnju baterija.

Postoji nekoliko proizvođača automobila u Centralnoj i Istočnoj Europi koji osim klasičnih proizvode i električne automobile. Škoda i Hyundai u Češkoj, Stellantis u Slovačkoj i Poljskoj (a najavljen je i početak proizvodnje u Srbiji za 2024. godinu), Dacia u Rumuniji, Mercedes u Mađarskoj, na svojim tvorničkim trakama imaju i e-vozila.

Prema istraživanju, većina proizvođača automobila sa sjedištem u Centralnoj i Istočnoj Europi u dijelu svoje globalne strategije ima u planu prelazak na EV. Pritom se ističe hrvatski proizvođač automobila Rimac. Njihov e-automobil Nevera najbrže je električno vozilo na svijetu i košta oko 2 milijuna dolara.

Elektrifikacija je pravi izazov za europsku auto-industriju jer su planovi bili veliki, a pandemija korona virusa, pa potom i rat u Ukrajini, poremetili su ih iz korjena. Ipak, auto-giganti rade sve kako bi se što prije prebacili na isključivu proizvodnju e-automobila. Ali rokovi su im sve kraći. Na primjer, već do 2035. godine bi se iz uporabe i proizvodnje trebali izbaciti benzinci i dizelaši.

Najviše novih automobila u Hrvatskoj i Rumunjskoj

U prvih sedam meseci 2023. godine registracije novih automobila porasle su u svim zemljama Centralne i Istočne Europe, osim u jednoj. Ovaj rast može biti pripisan oporavku regije u odnosu na lošiji period prošle godine.

Registracija novih automobila opala je u Mađarskoj, za 2,2% na godišnjem nivou. I to zbog izuzetno visoke inflacije koja je sputavala potrošnju. Hrvatska i Rumunjska su se u prvoj polovini godine pokazale najboljima. U ove dvije zemlje porast registracije novih automobila bio je najjači i znatno iznad EU prosjeka. U Hrvatskoj je iznosio 37%, dok je u Rumunjskoj bio 23%.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno