Nina Dremelj, predsjednica je Business Angels of Slovenia, te direktorica Vesna Venture Capital fonda ali i investitorica. Njezina najveća strast je pomoći poduzetnicima da svoje ideje pretvore u stvarnost, te da stvore uspješne poslove. U posljednjih 5 godina investirala je kao super anđeo u više od 18 tvrtki s visokim višestrukim ulaganjem.
Kao predsjednica Business Angels of Slovenia i direktorica Vesna Venture Capital fonda, kako biste opisali trenutnu situaciju u startup ekosustavu naše regije? Koje industrije ili tehnologije, prema Vašem mišljenju, trenutno imaju najveći potencijal za rast i razvoj?
Balkan krije ogroman i neiskorišteni potencijal i bogatstvo znanja koje tek treba biti prepoznato u punoj mjeri. Naša regija ima izuzetne stručnjake, naročito u oblasti inženjeringa, ali njihova znanja često ostaju ograničena zbog poteškoća u razvijanju prodajnih vještina. Upravo su prodajne i tržišne vještine ključ za otključavanje tog potencijala. Međutim, vjerujem da će s rastom deeptech sektora Balkan postati prepoznat kao izvor najznačajnijih inovacija i intelektualnog vlasništva na globalnom nivou.
Često se susrećete s raznim startupima u ranim fazama razvoja. Koje karakteristike kod osnivača i njihovih timova smatrate ključnima za uspjeh u dinamičnom svijetu poduzetništva?
Biti osoba koja djeluje i preuzima inicijativu je neprocjenjivo, ali ono što zaista pravi razliku jeste sposobnost da se stalno prilagođavate i mijenjate smjer – i to uvijek iznova. Bez obzira na to koliko se možda čini kao klišej, ulaganje u ljude i njihove poslovne ideje zaista počinje od onoga što oni donose u posao. Ti ljudi moraju biti uvjerljivi i fokusirani, s osjećajem za dizajn i estetsku preciznost, jer krajnji proizvod mora jednog dana doseći savršenstvo.
Ali nije samo riječ o tehničkim vještinama. Potreban im je instinkt koji omogućava da osjete i slušaju kupce, da razumiju njihove potrebe, žive njihove priče i prepoznaju suštinske vrijednosti koje im znače. I na kraju, možda najvažnije od svega, moraju imati podršku – porodicu, prijatelje ili bilo koji oblik zajednice koja im nudi sigurno utočište nakon svakog poslovnog izazova. To je ona ključna podrška koja omogućava da se vrate još snažniji i spremniji za sve ono što dolazi.
U vašem dosadašnjem iskustvu kao investitorice, koji su najvažniji faktori koji utječu na odluku hoće li investitori ili investitorski fondovi podržati određeni startup?
Za investitore-anđele pristup je drugačiji – mi obično ulažemo u projekte koje razumijemo i u kojima možemo ponuditi dodatnu podršku. Naš cilj je često povezivanje s ljudima i podrška potencijalu njihovih ideja. Na taj način pomažemo u razvoju nečega što vjerujemo da može uspjeti, a ne oslanjamo se samo na brojke.
S druge strane, za fondove rizičnog kapitala (VC) ključni faktor je povrat na investiciju. Oni moraju osigurati da se vrijednost ulaganja vrati u kraćem roku, te stoga traže projekte koji nude brzu skalabilnost i visok potencijal izlaza (exit). Za VC je važno vidjeti konkretne brojke koje pokazuju mogućnost brze ekspanzije i što veće prinose po pojedinačnim startupima.
Za investitore-anđele, dakle, naglasak je na ljudima i njihovoj viziji, dok su za VC ključne mjerljive performanse koje im dokazuju skalabilnost u kraćem vremenskom roku.
Jedan od izazova s kojim se poduzetnici često suočavaju je balans između rasta i održivosti. Na koji način startupi u koje ste investirali postižu ovaj balans, a da pritom ne žrtvuju kvalitetu svojih proizvoda ili usluga?
Teško je dati jednoznačan odgovor, s obzirom na raznovrsne proizvode koje nude. Međutim, rekla bih da je najvažnije dosljedno slijediti njihovu strategiju i viziju. Način na koji će doći do cilja može se prilagođavati, mijenjati i prilagođavati okolnostima, ali vizija je ono što ostaje temeljno i ključno. Procesi unutar kompanije su također od ključnog značaja – oni su oslonac koji omogućava da se vizija ostvari. Bez jasnih procesa, nijedna vizija se ne može dosljedno pratiti i postići.
Kako prepoznajete startupe s potencijalom za međunarodno širenje i koje su Vaše preporuke osnivačima koji žele da svoj proizvod plasiraju na globalno tržište?
Većina regionalnih startupa ima samo jednu strategiju ulaska na tržište – usmjereni su isključivo na SAD. To je najčešće zato što misle da investitori žele čuti upravo takav plan, ali to nije uvijek najbolji pristup. Oni uspješniji startupi točno znaju kako žele pristupiti tržištima i imaju detaljno analiziran pejzaž industrije i konkurencije. Sve to je snažno i direktno povezano s proizvodom i strategijom njegovog razvoja. Dobro osmišljena strategija prilagođena specifičnim tržištima, umjesto univerzalnog pristupa, ključna je za dugoročni uspjeh.
Kroz mentorstvo i rad sa startupima, sigurno ste se susretali s brojnim preprekama na koje mladi poduzetnici nailaze. Koji su najčešći izazovi koji se javljaju u prvim godinama poslovanja, i kako se poduzetnici mogu najbolje pripremiti za njih?
Koliko god upoznavali ljude, toliko ćete stvoriti i mišljenja. Važno je da prate svoj put i slušaju savjete samo od osoba koje imaju relevantno iskustvo na njihovom putu rasta. U suprotnom, lako se mogu izgubiti u tzv. „trci štakora“ – stalnoj borbi za preživljavanje bez stvarnog napretka. Fokus i posvećenost vlastitim idejama, projektima i kompaniji su ključni za uspjeh.
Također, postoji na stotine savjetnika koji nikada nisu vodili vlastitu kompaniju niti je gradili, pa se postavlja pitanje – kako mogu davati savjete o tome kako biti uspješan u poduzetništvu? U svijetu poslovanja, iskustvo je neprocjenjivo, a istinski uspjeh dolazi iz stvarne prakse i znanja stečenog kroz vlastite izazove.
Bili ste jedna ste govornica i investitorica ovogodišnjeg, trećeg po redu Samita poslovnih anđela, koji se održao u Sarajevu 30. i 31. listopada. Je li Samit ispunio vaša očekivanja? Koje prilike smatrate najvažnijima za investitore i startupe koji se okupljaju na događajima poput ovog?
Prije svega, moram reći da je ogromno zadovoljstvo i čast biti pozvan na jedan ovakav događaj i bilo mi je veliko zadovoljstvo upoznati nove ljude, kao i potencijalne startupe za naš Vesna Fund. Također, bio je to odličan trenutak da se ponovo sretnem s prijateljima iz Sarajeva i regije i uživam u dobroj, produktivnoj kavi s njima.
Važno je da smo svi zajedno krenuli u akciju kao jedan regionalni glas prema ostatku Europe. Što se više povežemo, to će povjerenje biti veće, a investicije će postati logičan rezultat tih veza. Ovaj samit je bio sjajan korak prema jačanju suradnje i zajedničkom rastu, i vjerujem da ćemo uskoro vidjeti konkretne pomake u tom smjeru.
Autor: financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravni link na članak.