Mladi ne žele u to zanimanje, a većina ih odustane kad vide da će dvije do tri godine provesti na specijalističkoj obuci.
Kontrolori leta u Europi u prosjeku su znatno stariji od kolega na drugim kontinentima. Ljude koji posljednjih godina odlaze u mirovinu više nema tko zamijeniti – teška i dugotrajna obuka, nefleksibilno radno vrijeme i bolje prilike na tržištu rada potjerali su mlade od ovog nekoć elitnog zanimanja.
EU nedostaje kontrolora leta
Na razini EU-a nedostaje od 700 do 1000 kontrolora leta, priznao je za Politico Frederic Deleau, potpredsjednik Međunarodne federacije kontrolora leta.
Mladi ne žele u to zanimanje, a većina ih odustane kad vide da će dvije do tri godine provesti na specijalističkoj obuci. Program obuke, koji provodi organizacija Eurocontrol, provodi mlade radnike kroz teoretsku nastavu, rad na simulatoru i dodatan trening na aerodromu.
Svi koji žele biti kontrolori leta moraju zadovoljiti i stroge kriterije, biti posve zdravi, s odličnom vidom i sluhom. Te odličnim znanjem engleskog jezika i matematike. Dodatno, ne smiju biti stariji od 27 godina i moraju imati fakultetsku diplomu.
U krizama, poput velike financijske 2008. i pandemije covida, takvi programi stagniraju i nisu nikome pretjerano zanimljivi. Zbog čega dolazi do nestašice radnika. Da problem bude veći, na zapadu Europe golem broj kontrolora sprema se odjednom u mirovinu. A preostali radnici moraju raditi sve više i više sati, zbog čega atraktivnost radnog mjesta dodatno pada.
Velik problem za EU su i tržišta Bliskog istoka, na kojem se izdašno plaćaju uvježbani i iskusni kontrolori te ih Katar, Saudijska Arabija i Ujedinjeni Arapski Emirati plaćaju ‘suhim zlatom’ i mame bogatim ‘paketima preseljenja’.
Trenutačno se EU nada postići napredak u tehnologiji kako bi nadzirao zračni prostor ‘na daljinu’. Krenuo je pilot-program u kojem će 15 aerodroma nadzirati timovi u Litvi i Poljskoj, no ta je tehnologija tek u samim začecima.
Kako sada stvari stoje, kriteriji za ulazak u taj prestižni klub morat će se olabaviti. Pri čemu bi prvi korak za buduće prijave moglo biti ukidanje obvezne fakultetske diplome. Svatko sa srednjom školom možda dobije priliku da bude kontrolor leta.
Izvor: poslovni.hr