Kako bi rekla poznata pjesma “It’s the most beautiful time of the year”: vrijeme kada nas brendovi “bombardiraju” idiličnim blagdanskim reklamama u kojima sve sretne obitelji liče jedna na drugu. Uglavnom oko bogato postavljenog stola. U blagdanskim reklamama brendovi često evociraju nostalgične trenutke iz djetinjstva, podsjećaju na toplinu obiteljskog druženja i radost darivanja (Coca-Cola, gledamo te). I to nije slučajno…
Kad vidite fotografije na društvenim mrežama na kojima piše “Ako prepoznajete bilo koju od ovih slika, oprostite, službeno ste stari”, osjećate čudnu mješavinu uzbuđenja i nostalgije. I laganu dozu depresije jer stvarno izgledate kao da ste službeno stari. Ima nešto posebno u listanju stvari koje su nam u mladosti donosile radost: Tamagotchi igračka, crtić “Čudesna šuma”, Kinderlada šalica, gel olovke, mirisni jastučići i gumice, Game boy… Sve nas to pogađa. jer nas podsjeća na vrijeme kad smo bili mali i kad su naše brige bile male. Taj osjećaj, nostalgija, uz razne marketinške taktike, moćan je alat za izazivanje emocija kod potrošača, a brendovi su to već odavno prepoznali.
Čežnja za prošlošću
Nostalgija je psihološki fenomen koji se odnosi na osjećaj čežnje za prošlošću. Može je probuditi najrazličitije stvari: od mirisa hrane koju je pripremila vaša baka, omiljene pjesme iz djetinjstva ili fotografija članova obitelji. Čak i stvari koje nam nužno ne nedostaju mogu pobuditi osjećaje nostalgije. Kao što su telefoni s rotirajućim brojčanikom ili magnetofoni—jer evociraju snažna sjećanja na prošlost. Nostalgični marketing je strategija korištenja pozitivnih, poznatih koncepata iz prethodnih desetljeća za izgradnju povjerenja kupaca i osnaživanje novih kampanja. Ova se taktika oslanja na emocije i sjećanja, vraćajući potrošače u prošlost i stvarajući snažnu vezu između brenda i njihovih osobnih iskustava.
Nostalgija marketinga kao vizualna komponenta
Jedan od ključnih aspekata marketinga nostalgije je vizualna komponenta. Brendovi često pribjegavaju vraćanju starih logotipa, pakiranja ili retro dizajna proizvoda. Samim time izazivaju snažne emocionalne reakcije, vraćajući potrošače u vrijeme kada su ih tek otkrivali. Također, jedan od važnih elemenata u uspješnoj primjeni ove vrste marketinga je pričanje priča. Koriste se priče iz povijesti brenda, o posebnim trenucima iz prošlosti pa čak i o tome kako je baš taj proizvod bio dio nečijeg odrastanja. Te priče ne samo da potiču emocionalne reakcije, već stvaraju i dublju vezu između brenda i potrošača. Kroz oživljavanje sjećanja brendovi postaju dio osobnih narativa potrošača. A upravo je to idealna pozicija u kojoj se brend želi naći.
Nostalgični marketing
Nostalgični marketing također pruža priliku brendovima da, paradoksalno, “pomlade” svoje proizvode ili usluge, prilagođavajući ih suvremenim trendovima. Oživljavanjem starih proizvoda ili njihovim vraćanjem na tržište u posebnim, ograničenim serijama, zadovoljavaju se potrebe suvremenog potrošača da uvijek dobije nešto novo. A istovremeno se čuva autentičnost “starih” vremena. Time se stvara osjećaj kontinuiteta i tradicije, a u isto vrijeme brend se prilagođava dinamičnom okruženju. Upravo zbog toga brendovi kontinuirano pronalaze nove načine kako oživjeti prošlost. Bilo kroz inovativne marketinške kampanje, digitalne platforme ili društvene mreže.
“Dobra stara vremena”
Bez obzira u kojoj se industriji nalazite, dobro osmišljena kampanja koja igra na kartu “dobra stara vremena” uvijek će biti uspješna. Možda je najbolji primjer za unovčavanje nostalgije, tko drugi nego Coca-Cola. Pogotovo u blagdansko vrijeme, ali tu “psihološku igru” dobro primjenjuju i druge velike tvrtke. Adidas je, primjerice, lansirao Adidas Originals, liniju koja se fokusira na reizdanja klasičnih modela obuće i odjeće iz prošlosti brenda. Ovaj pristup im omogućuje da iskoriste nostalgiju potrošača za klasičnim modelima, kao što su Superstar i Stan Smith.
Tvrtka Nike koristi retro dizajn za nove modele te su pokrenuli kampanju “Swoosh Evolution” (swoosh je naziv za njihov karakterističan logo). Kojom su proslavili povijest brenda “uparivši” značajne životne prekretnice sneakerheadsa s odgovarajućim parom od tenisica.
Adobe Photoshop ne samo da nudi razne vintage foto efekte, već su imali i kampanju u kojoj su “oživjeli” glumca i voditelja Boba Rossa koji je osamdesetih godina vodio popularnu emisiju “The Joy of Painting”. Adobe je u svojoj kampanji pokazao kako bi danas Ross gledatelje učio slikati na tabletu i Photoshopu. Što je probudilo nostalgiju za omiljenim TV licem, ali i za osamdesetima.
Nostalgični marketing i serije
Razdoblje osamdesetih možda je i najatraktivnije kao inspiracija za ovakve kampanje. Netflixova hit serija Stranger Things rekreira estetiku 1980-ih kako bi izazvala osjećaj nostalgije među gledateljima koji su odrasli u tom razdoblju ili vole taj specifičan stil. Emisija se također posebno referira na pop kulturu tih godina, poput filmova “E.T.” i “Istjerivači duhova i “Running up that hill” Kate Bush.
U svijetu u kojem se trendovi mijenjaju brzinom pomicanja videa na TikToku. Nostalgični marketing pouzdana je strategija za tvrtke koje žele stvoriti bezvremensku vezu sa svojim potrošačima. Uostalom, u poslu, kao i u životu, neke stvari idu na bolje s godinama.