U još jednoj velikoj eskalaciji svoje trgovinske politike, američki predsjednik Donald Trump izjavio je da će uvesti nove carine od 25 posto na sav uvoz čelika i aluminija u SAD, povrh postojećih carina na metale.
Rekao je da će recipročne carine objaviti u utorak ili srijedu. One će stupiti na snagu gotovo odmah, primjenjujući ih na sve zemlje i usklađujući carinske stope koje nameće svaka zemlja.
“I vrlo jednostavno, ako oni naplaćuju nama, mi naplaćujemo njima”, rekao je Trump o uzajamnom planu carina.
Najveći izvori uvoza čelika iz SAD-a su Kanada, Brazil i Meksiko. Slijede Južna Koreja i Vijetnam, prema podacima vlade i Američkog instituta za željezo i čelik.
S velikom maržom, hidroenergijom bogata Kanada najveći je dobavljač primarnog metala aluminija u SAD. Čini 79% ukupnog uvoza u prvih 11 mjeseci 2024. godine.
“Kanadski čelik i aluminij podržavaju ključne industrije u SAD-u od obrane, brodogradnje i automobila”, objavio je kanadski ministar inovacija Francois-Philippe Champagne na X.
“Nastavit ćemo se zalagati za Kanadu, naše radnike i naše industrije.”
Trump je također rekao da će američka vlada dopustiti japanskom Nippon Steelu da investira u U.S. Steel, no da ne bi dopustio da ovo postane većinski udio.
“Tarife će ga ponovno učiniti vrlo uspješnim i mislim da ima dobro upravljanje”, rekao je Trump o U.S. Steelu.
Nippon Steel odbio je komentirati najnovije Trumpove najave.
U prvom mandatu već uveo carine
Trump je tijekom svog prvog mandata uveo carine od 25% na čelik i 10% na aluminij. Ali je kasnije nekoliko trgovinskih partnera odobrio izuzeća od plaćanja carine, uključujući Kanadu, Meksiko i Brazil. Meksiko je glavni dobavljač aluminijskog otpada i aluminijskih legura, prenosi Seebiz.
Bivši predsjednik Joe Biden kasnije je dogovorio aranžmane o bescarinskim kvotama s Britanijom, Europskom unijom i Japanom. Iz Trumpove objave nije bilo jasno što će se dogoditi s tim izuzećima i aranžmanima kvota.
“Quebec izvozi 2,9 milijuna tona aluminija u SAD, odnosno 60% svojih potreba. Vole li više da se opskrbljuju iz Kine?” rekao je Francois Legault, premijer Quebeca.
“Sve ovo pokazuje da moramo početi ponovno pregovarati o našem sporazumu o slobodnoj trgovini sa Sjedinjenim Državama što je prije moguće, a ne čekati reviziju planiranu za 2026. Moramo stati na kraj ovoj neizvjesnosti.”
Iskorištenost kapaciteta čeličane skočila je na razine iznad 80% 2019. nakon Trumpovih početnih carina. Ali je od tada pala jer je globalna dominacija Kine u sektoru gurnula cijene čelika naniže. Talionica aluminija u Missouriju, oživljena carinama, prošle je godine bila u stanju mirovanja.
Uzajamne carine
Trump je rekao da će održati konferenciju za novinare u utorak ili srijedu kako bi pružio detaljne informacije o uzajamnom planu carina. Dodao je da je prvi put u petak otkrio da planira uzajamne carine kako bi osigurao “da nas se tretira jednako s drugim zemljama”.
Novi američki predsjednik dugo se žalio na carine EU-a od 10% na uvoz automobila koje su mnogo više od američke stope od 2,5%. Često izjavljuje da Europa “neće uzeti naše automobile”, ali otprema milijune na zapad preko Atlantika svake godine.
Međutim, SAD uživa carinu od 25% na kamione, vitalni izvor profita za američke proizvođače automobila iz Detroita General Motors, Ford i Stellantis.
Američka trgovinski ponderirana prosječna carinska stopa iznosi oko 2,2%, prema podacima Svjetske trgovinske organizacije, u usporedbi s 12% za Indiju, 6,7% za Brazil, 5,1% za Vijetnam i 2,7% za zemlje Europske unije.