Volkswagen je izašao u javnost sa informacijom da radi na novoj gorivnoj ćeliji koja je znatno jeftinija od sadašnjih. Cilj je proizvodnje automobila na vodik koji će moći prijeći 2.000 kilometara s jednim spremnikom goriva.
Naveli su i da su podnijeli zahtjev za registraciju patenta za novu vodikovu gorivnu ćeliju koja će, osim što će biti jeftinija od sadašnjih, moći automobilima, prema riječima svojih tvoraca, omogućiti domet do 2.000 kilometara bez punjenja goriva.
Ova vijest predstavlja zaokret u stavu koji Volkswagen inače ima prema automobilima koje bi pokretao vodik. Zanimljivo je da je glavni izvršni direktor njemačkog proizvođača Volkswagen Herbert Diess zanijekao je potencijal vodika kao izvora energije za električne automobile u tweet-u objavljenom u svibnju 2022.
Dokazano je da auta na vodik nisu rješenje za klimatske probleme.
Herbert Diess, svibanj 2022.
Patentna prijava za ovu novu gorivnu ćeliju, provedena zajedno s njemačkom tvrtkom Kraftwerk Tubes, pokazuje da Volkswagen ne želi izgubiti korak s konkurencijom. Izvan očiju javnosti razvija se ova nova tehnologija.
Kako izgleda nova tehnologija
Ogromne baterije električnih automobila su akumulatori električne energije koja se oslobađa prema potrebama vozila. Nasuprot tome, vodikove gorivne ćelije sposobne su proizvesti vlastitu električnu energiju.
Za to im je potreban visokotlačni spremnik koji pohranjuje vodik u obliku plina, te gorivne ćelije koje pretvaraju vodik u električnu energiju. Da je u tekućem stanju, morao bi biti pohranjen na vrlo niskim temperaturama.
Gorivne ćelije imaju anodu i katodu poput baterija. Vodik ulazi kroz anodu i prolazi kroz elektrolitsku membranu koja je odgovorna za podjelu vodika (H2) na proton (H+) i elektron (e-). Zahvaljujući elektrolitu putuju različitim putevima do katode.
Elektroni prolaze kroz vanjski krug stvarajući protok električne energije. Ovo pokreće motor automobila, a protoni prolaze kroz elektrolit do katode. Tamo se spajaju s kisikom, koji ulazi izravno na katodu, i s elektronom, proizvodeći vodu i toplinu. Međutim, gorivne ćelije Volkswagen-a i Kraftwerk-a okreću se materijalima koji se tradicionalno koriste za membrane.
“Velika prednost našeg rješenja je što se može proizvesti mnogo jeftinije od polimernih gorivih ćelija i ne zahtijeva nikakvu vrstu platine”, plemenitog metala koji čini konačnu cijenu proizvoda skupljom.
Ova tehnologija, kaže Kühn, nalikuje „solid-state“ baterijama. Prema izvršnom direktoru, oba imaju gotovo iste elektrolite i sličnu strukturu materijala. Razlika je u tome što, dok baterije u čvrstom stanju koriste kompaktan materijal za pohranu energije, u gorivim ćelijama tu ulogu preuzima vodik u plinovitom obliku.
Niži troškovi energije, veća autonomija
Osim toga, novu keramičku membranu, kaže Kühn, nije potrebno vlažiti, pa se zimi ne smrzava, ljeti ne suši niti privlači plijesan. Manager također ističe još jednu prednost koja će uštedjeti troškove u proizvodnji vozila. Gorivne ćelije stvaraju toplinu koja se može koristiti i za zamjenu grijanja i klimatizacije automobila, što bi značilo i veću uštedu energije.
Iako je ovaj patent zatražen zajedno s Volkswagenom, Kraftwerk uvjerava da ne radi isključivo za marku:
“Bez obzira na proizvođača, naš cilj je da naša tehnologija bude lansirana u serijskom vozilu do 2026. godine. Govorimo o seriji od oko 10.000 vozila, raspoređenih u nekoliko proizvođača automobila”, kaže izvršni direktor Kraftwerka.
”Litij definitivno nije put naprijed. Solid-state baterija bi bila opcija, ali nije još tu”, objašnjava Kühn. Prezentiranu tehnologiju vidi kao alternativu za vozače koji nemaju odgovarajuću opciju punjenja u pokretu, kući ili ne žele gubiti vrijeme na stanicama za punjenje. Prema izvršnom direktoru, s njegovim sustavom “možemo prijeći do 2.000 kilometara s jednim spremnikom goriva.“
Autor: uredništvo Financa.ba
Prilikom preuzimanja ovog članka obvezno navesti financa.ba kao izvor i poveznicu (link) na članak.
izvor: Hydrogen Central