Uvoz električnih automobila u Bosnu i Hercegovinu je u posljednjih godinu dana porastao, a određeni pomaci su napravljeni kada je u pitanju izgradnja infrastrukture za njihovo punjenje.
Tijekom 2023. godine, prema podacima dostavljenim Feni iz Uprave za neizravno oporezivanje BiH, uvezeno je 240 električnih automobila. Dok ih je godinu dana ranije u BiH stiglo 69. Vrijednost uvezenih električnih vozila s carinama iznosi oko 18,6 milijuna KM.
Kada su u pitanju hibridna vozila, vlasnici su za njih izdvojili oko 97,6 milijuna KM. Lani ih je uvezeno 1.512, od čega 1.150 novih i 362 rabljena vozila. Godinu dana ranije, 2022. godine, u BiH je uvezeno 610 hibridnih vozila.
Infrastruktura za punjenje električnih vozila nužan je preduvjet za razvoj elektromobilnosti. U razvijenim zemljama elektromobilnost se potiče kako kroz aktivnosti na uspostavi regulatornog okvira.To uključuje odgovarajuće poticaje za kupnju i korištenje električnih vozila, tako i kroz izgradnju infrastrukture za njihovo punjenje.
Unaprijeđena infrastruktura za električne automobile
Haris Muratović, brend menadžer MOON-a (Porsche BH), ocijenio je za Fenu da je infrastruktura za punjenje električnih vozila u BiH znatno unaprijeđena u odnosu na stanje prije godinu-dvije.
– U BiH već imamo 320 punionica, od čega je 15-ak brzih punionica. Aod tih 15 dvije su super brze, snage 150 kW. Kako bismo dodatno unaprijedili ovu infrastrukturu potrebno nam je još ovakvih superbrzih punionica na desetak lokacija u BiH koje su na brzim cestama, autocestama, u blizini granica i koje će povezivati cijelu državu. Mi kao kompanija Porsche BH radimo upravo na tome – kazao je Muratović.
Ove godine planiraju postaviti još dvije ili tri superbrze punionice. A 2025. godine još najmanje pet superbrzih punionica. Na taj način će, kako je rekao, kada su u pitanju njihove aktivnosti, završiti prvu fazu što se tiče broja punjača. potrebni brzi punjači.
– Samim time će i svijest ljudi postati malo sklonija električnim automobilima, jer to je svakako jedan od velikih izazova. Nije više toliko u pitanju cijena automobila, koliko sama infrastruktura – dodao je Muratović.
Za razvoj elektromobilnosti u Bosni i Hercegovini od velikog je značaja i pokretanje domaće proizvodnje pametnih punionica za električna vozila temeljenih na suvremenim rješenjima, na čemu neke tvrtke već rade.
– Mislim da to ima smisla jer nije toliko komplicirano kada govorimo o takozvanom sporom puniocu. Ali za brze punioce to je malo veći pothvat. Za te takozvane spore AC punionice, kojih u svijetu ima 90 posto, kada gledamo omjer brzih i sporih, to svakako ima smisla – rekao je Muratović.
Naplata za električne punionice
Ključni element je, kako je dodao, softver koji daje mogućnost naplate, a koji, koliko mu je poznato, još nitko nije razvio kod nas. Muratović smatra da postoji i mogućnost da neka domaća softverska tvrtka razvije vlastitu aplikaciju za naplatu.
Promicanje električne energije u prometu je važno. Ovaj je sektor jedan od ključnih izvora onečišćenja zraka, posebice u urbanim središtima. Važan razlog za promicanje elektromobilnosti vezan je uz činjenicu da nafta sudjeluje s oko 90 posto u podmirenju energetskih potreba sektora te se na taj način smanjuje ovisnost o ovom uvoznom resursu.