Najavljene američke carine od 25 posto na uvoz iz EU-a zakočile bi gospodarski rast u srednjoj Europi. Još veći uteg bila bi slabija kineska potražnja, upozorila je agencija S&P Global Ratings.
Predsjednik SAD Donald Trump rekao je prošli tjedan da će njegov kabinet carine na uvoz robe iz EU-a najaviti uskoro, podsjeća Reuters. Europska komisija poručila je da će na prepreke slobodnoj trgovini reagirati “odlučno i trenutno”.
Odgovarajući na pitanja o potencijalnom utjecaju carina, u S&P Globalu procjenjuju da će vjerojatno naškoditi izgledima za rast gospodarstava u srednjoj i istočnoj Europi preko njemačkog automobilskog sektora. Ova je regija izravno tek u ograničenoj mjeri trgovinom izložena SAD-u.
Među zemljama čije bi gospodarstvo američke carine mogle posredno zakočiti izdvajaju Češku, Mađarsku, Slovačku, Sloveniju i Rumunjsku. Isporuke strojeva i transportne opreme u Njemačku čine više od desetine njihovog ukupnog izvoza, naglašavaju u S&P Globalu.
Srednju Europu bi mogao pogoditi rizik oslanjanja na vanjsku trgovinu
Srednjoeuropske zemlje spadaju u skupinu zemalja EU-a koje se najviše oslanjaju na vanjsku trgovinu. Izvoz je iskazan udjelom u BDP-u u rasponu od 92 posto u Slovačkoj do 69 posto u Češkoj, prema podacima Eurostata iz 2023. Samo je Rumunjska ispod prosjeka EU-a s izvozom iskazanim udjelom u BDP-u od 39 posto.
Poljska, najveće gospodarstvo u srednjoj Europi, izložena je u manjoj mjeri slabostima u zapadnoj Europi. Ova država se ne oslanja u tolikoj mjeri na izvoz automobila, ima veliko domaće tržište i dobiva iz EU fondova milijarde eura.
Američka carina od 25 posto na uvoz iz EU-a smanjila bi bruto domaći proizvod srednje Europe za oko 0,5 posto, naveo je analitičar Capital Economics Emerging Europe Nicholas Far. Dodaje da bi ′šteta′ bila veća no što su pokazivali dosadašnji izračuni, bazirani na povoljnijem scenariju carina.
Oporavak bi mogao posustati, uz visoku inflacijuInflacija je povećanje opće razine cijena u određenom vre... i probleme u Njemačkoj, velikom trgovinskom partneru, dodaju.
Veći problem od američkih carina bila bi ipak slabija kineska potražnja za njemačkim automobilima, ističu. Podsjećajući da isporuke VW-a, Mercedesa i BMW-a u Kinu čine otprilike trećinu njihove ukupne prodaje. Na SAD otpada pak 10 do 15 posto njihove prodaje, naglašavaju.
“Slabiji rast u državama srednje i istočne Europe mogao bi pogoršati njihove postojeće fiskalne izazove. A njih smo izdvajali među ključnim rizicima u regiji”, upozoravaju u S&P Globalu.