Francuski automobilski div Renault mogao bi se suočiti s ozbiljnim financijskim i političkim izazovima ako odluči ponovno ući na rusko tržište. Da bi ponovno preuzeo kontrolu nad bivšom ruskom imovinom, tvrtka bi morala investirati 112,5 milijardi rubalja (1,30 milijardi dolara). Ovu procjenu iznio je Maksim Sokolov, izvršni direktor Avtovaza. Međutim, to nije jedini izazov s kojim bi se Renault mogao suočiti.
Izlazak s ruskog tržišta
Nakon početka ruske invazije na Ukrajinu u ožujku 2022., Renault je brzo reagirao i obustavio poslovanje u Rusiji. Dva mjeseca kasnije, tvrtka je prodala svoj 68-postotni udio u Avtovazu ruskoj državnoj instituciji NAMI za simboličan iznos od 1 rublje. Ugovor je uključivao opciju ponovnog otkupa unutar šest godina. Međutim, izlazak s ruskog tržišta donio je Renaultu gubitak od 2,29 milijardi dolara zbog otpisa imovine i prekinutih poslovnih operacija.
Iako je izvršni direktor Renaulta Luca de Meo otvoren za mogućnost ponovnog preuzimanja Avtovaza, uvjeti za povratak značajno su se promijenili. Avtovaz je između 2023. i 2024. godine uložio 67,5 milijardi rubalja (779 milijuna dolara) u razvoj. Dodatno, za 2025. godinu planira novih 45 milijardi rubalja (520 milijuna dolara) ulaganja. Sokolov je naglasio da bi Renault morao nadoknaditi ta ulaganja ako se odluči vratiti. To bi znatno povećalo financijske zahtjeve za ponovno preuzimanje.
“Cijena povratka neće biti jednaka cijeni izlaska,” izjavio je Sokolov. Dodao je da Renault neće moći jednostavno iskoristiti svoju opciju otkupa bez značajnih financijskih kompenzacija.
Geopolitičke promjene i rast interesa
Interes za Renaultov povratak na rusko tržište raste zbog geopolitičkih promjena i potencijalnog poboljšanja odnosa između Moskve i Washingtona, piše Poslovni Puls. Američki predsjednik Donald Trump i ruski predsjednik Vladimir Putin izrazili su želju za jačanjem bilateralnih odnosa, što bi moglo utjecati na poslovne odluke zapadnih kompanija u vezi s Rusijom.
Ipak, politički rizici i nepredvidivost poslovanja u Rusiji ostaju veliki izazovi. Sergej Sobjanin, gradonačelnik Moskve, nedavno je izjavio da je “malo vjerojatno da će Renault dobiti išta natrag”, jasno odbacujući mogućnost njihova povratka.
Renault će morati pažljivo razmotriti više faktora prije donošenja odluke o povratku na rusko tržište. To uključuje poslovnu strategiju, financijsku isplativost i političke uvjete u Europi i Rusiji. S obzirom na velika ulaganja potrebna za ponovno preuzimanje Avtovaza, tvrtka će morati odvagnuti hoće li se upustiti u novu financijsku avanturu ili će se trajno distancirati od ruskog tržišta.
Za sada ostaje neizvjesno hoće li Renault pokušati iskoristiti svoju opciju otkupa. Ruski automobilski sektor možda će nastaviti bez jednog od svojih nekada ključnih igrača.