S&P Global Ratings podigao je svoj dugoročni kreditni rejting Bosne i Hercegovine (BiH). Rejting je podignut u lokalnoj i stranoj valuti s ‘B’ na ‘B+’ uz stabilne izglede. Istovremeno, S&P je potvrdio kratkoročni suvereni kreditni rejting BiH u stranoj i domaćoj valuti ‘B’. Da ne bude sve idealno, ocijena prijenosa i konvertibilnosti BiH smanjena sa ‘BB’ na ‘BB-‘. Revidirana je procijena ekonomskog rasta BiH na dva posto.
Stabilni izgledi odražavaju otpornu ekonomsku izvedbu BiH usprkos prevladavajućim vanjskim teškoćama, kao i njenu povoljnu fiskalnu poziciju za koju očekujemo da će trajati tijekom 2023-2026.
S&P Global Ratings o izgledima Bosne i Hercegovine
To uključuje pandemiju COVID-19, nakon koje je usljedilo nekoliko epizoda domaće političke nestabilnosti. Ovo uključuje i nešto slabiju inozemnu potražnju u zadnje vrijeme.
Realni BDP BiH u potpunosti se oporavio od pandemije. Na temelju ekonomskih pokazatelja u prvoj polovini 2023, revidirali smo našu prognozu realnog rasta za 2023. s jedan na dva posto.
Kako navode iz S&P, povećanje takođe odražava povoljnu fiskalnu poziciju konsolidirane vlade BiH. Prognoziran je niski neto dug opće vlade od 22 posto BDP-a do kraja 2023. godine.
Imaju i zamjerke S&P Global-a
Ocjene S&P Global-a su i dalje ograničene izuzetno složenim institucionalnim sustavom upravljanja. Zbog čega se često javljaju političke nestabilnosti i sukobi. Kada je valutni rizikValutni rizik (engl. foreign currency risk) je rizik da će ... u pitanju, navodi se da nedostaje monetarna fleksibilnost. Podsjećaju na aranžman valutnog odbora konvertibilne marke s eurom, za koji predviđamo da će izdržati.
Smatraju da će se nedavna domaća politička eskalacija ublažiti. Ipak, budući napadi ostaju rizik s obzirom na složena domaća institucionalna uređenja BiH.
U najboljem scenariju iz S&P navode da bi mogli podići rejtinge BiH u sljedećih 12 mjeseci. Očekuje se održivi prelazak na kreiranje domaće politike zasnovano na konsenzusu. Srednjoročno gledano, ovo bi moglo ubrzati reforme i ekonomski rast. U najgorem scenariju, ako domaći politički sukobi značajno eskaliraju, posebno ako to dovede do rastuće vjerojatnosti negativnih implikacija na servisiranje državnog duga, kreditni rejting bi mogao biti smanjen. Ekonomsko okruženje može iz S&P Global smatraju da je ovaj drugi scenario malo vjerojatan.
Ekonomija usporava, turizam cvijeta
Iz S&P navode da se usprkos najnovijim i prošlim političkim nestabilnostima, ekonomija BiH pokazala otpornijom nego što su ranije očekivali. Iako je ekonomija u 2022. porasla za četiri posto, u 2023. očekuju znatno usporavanje. Uzrok je slabiji učinak kod ključnih trgovinskih partnera BiH (uglavnom u EU). Prognoza rasta revidirana je na dva posto, uglavnom zahvaljujući snažnijim rezultatom za prvi kvartal.
Po sektorima, građevinarstvo i industrijska proizvodnja pokazale su slabe rezultate u posljednja tri kvartala. S druge strane, u sektoru usluga ostvaren je rast.
Na primer, trgovina na malo, prevoz i smeštaj porasli su za četiri posto u prvom kvartalu 2023. Nastavljajući snažan uzlazni zamah od početnog oporavka od pandemije u drugoj polovini 2020.
Razni pokazatelji takođe ukazuju na snažne rezultate u turizmu. U 2022. prihodi od putovanja u platnom bilansu već su premašili vrhunac prije pandemije 2019. za 30 posto i ukupno su iznosili 1,3 milijarde eura. Tijekom prvih pet mjeseci 2023. dolasci stranih turista i noćenja porasli su za gotovo 40 posto. Jedan od faktora koji podržava rejting su snažni fiskalni pokazatelji BiH.
Budžetski deficit RS-a
Na nivou državne vlade, osim u pandemijskim godinama 2020-2021, BiH je dosledno ostvarivala fiskalne suficite. To je dijelom rezultat fiskalne razboritosti. Ipak, i prošlih kašnjenja u usvajanju budžeta i postizanju konsenzusa o prioritetima potrošnje, kažu iz S&P.
Konsolidirani fiskalni učinak, međutim, prikriva značajno različite budžetske rezultate u FBiH i RS. Dok S&P procjenjuje da je FBiH zabilježila suficit, RS je zabilježio deficit od oko 0,8 posto BDP-a BiH (ili oko 2,7 posto BDP-a RS). Odražavajući kontinuirani rast tekućih rashoda i nabavke nefinansijske imovine (kapitalna potrošnja).
‘“Nakon uspješnog refinansiranja dospijele euroobveznice u iznosu od 168 milijuna eura u lipnju 2023. na domaćem tržištu, smatramo da će se RS još uvijek suočiti s određenim financijskim pritiscima ove i sljedeće godine koji proizlaze iz budžetskog deficita i dospijelog duga. Predviđamo da će uspješno ispuniti svoje zahtjeve financiranja kroz kombinaciju domaćeg i vanjskog zaduživanja i isplate kreditne linije međunarodnih financijskih institucija za određene projekte”, ističu iz S&P.
Za 2023. godinu očekuju skroman fiskalni deficit na nivou FBiH. Ovo je u skladu s usvojenim budžetom. Znatno izraženiji je deficit u RS-u od oko 2,5 posto BDP-a RS-a. Stoga projektiraju ukupni deficit opće vlade od jedan posto BDP-a za cijelu BiH, na srednji rok. RS kreće s mjerama fiskalne konsolidacije, dok Budžet FBiH ostaje blizu ravnoteže. Očekuje se da će konsolidirani fiskalni učinak ojačati s deficitima od 0,5 do 0,7 posto BDP-a u periodu 2024-2026.
Izvor: Bloomberg