Stellantis je iznenada zaustavio proizvodnju modela T03 kineskog proizvođača Leapmotors u svojoj tvornici u Poljskoj. Prekid proizvodnje dogodio se 30. ožujka, tjedan dana prije službene objave, a kompanija sada traži “alternativne mogućnosti” za proizvodnju.
Druge europske lokacije u razmatranju
U priopćenju Stellantis navodi kako i dalje ostaje predan planovima za prodaju Leapmotorovih vozila u Europi. No, potvrđuju i da razmatraju druge europske lokacije kao moguća nova proizvodna središta.
Tvrtka nije navela točan razlog prestanka proizvodnje modela T03, ali izvori bliski kompanijama navode da se proizvodnja tog modela neće nastaviti u Europi. Umjesto toga, Stellantis i Leapmotor žele nadograditi pogon za proizvodnju novije A serije Leapmotorovih vozila, planiranih za izvoz izvan Kine od 2026. godine.
Već prošle godine odustalo se od planirane proizvodnje drugog modela – Leapmotor B10 – također u Poljskoj. Razlog je bio naputak kineskih vlasti kojim se sugerira zaustavljanje ulaganja u europske zemlje koje su podržale uvođenje carina na kineska vozila.
Krajem listopada 2023. Europska unija je uvela dodatne carine na uvoz kineskih električnih automobila. Bruxelles smatra da kineski proizvođači primaju nepravedne državne subvencije koje narušavaju tržišnu konkurenciju.
BYD je dobio carinu od 17 posto, Geely 18,8 posto, dok je SAIC kažnjen s 35,3 posto carine. Za ostale proizvođače, uključujući i Volkswagen, BMW te Teslu, carine se kreću od 7,8 do 20,7 posto.
Poljska se ne protivi uvođenju carina
Poljska je glasala za uvođenje carina, dok je Španjolska bila suzdržana, pa postoji mogućnost da se proizvodnja modela B10 preseli u Španjolsku. Stellantis, koji ima 51 posto vlasništva u Leapmotor International, zadržava isključivo pravo prodaje i proizvodnje Leapmotorovih modela izvan Kine.
Kompaniju pogađa i pad proizvodnje u Italiji, gdje je u prvom kvartalu 2025. godine zabilježen novi pad. Od početka 2024. proizvodnja je pala za 37 posto, dosegnuvši najnižu razinu u gotovo sedam desetljeća.
Tijekom 2023. Stellantis je u Italiji proizveo samo 475.000 vozila, što je drastičan pad u odnosu na 751.000 iz prethodne godine. Pad u segmentu osobnih automobila bio je osobito izražen, iznosio je čak 46 posto.
U prva tri mjeseca ove godine, pad u šest talijanskih tvornica iznosio je više od 35 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Na pad je najviše utjecala smanjena proizvodnja Dodge Horneta, koji se izvozi u SAD, a sada je pogođen novim američkim carinama na europske automobile.
Hibridni Fiat 500
Suradnja s Leapmotorsom i lansiranje novog hibridnog modela Fiata 500, planiranog za kraj godine, postaju ključni za Stellantis. Kompaniji je uspjeh tih projekata od strateške važnosti s obzirom na sve slabije rezultate u Europi.
S druge strane, i kineski BYD se suočava s preprekama u pokušaju ekspanzije na europsko tržište. Europska komisija je prije tri tjedna pokrenula istragu o BYD-ovoj tvornici u Mađarskoj, koja bi trebala imati kapacitet od 200.000 vozila godišnje.
Financial Times piše da se istražuje jesu li korištene nelegalne kineske subvencije za gradnju tvornice, uz domaće poticaje iz Mađarske. Time se dodatno pogoršava odnos između mađarskog premijera Orbana i Europske unije, pišu Financije.
Komisija tvrdi da BYD koristi kinesku radnu snagu i komponente, uključujući baterije, koje se uvoze iz Kine. To znači da tvornica neće značajno doprinijeti ni mađarskoj ni europskoj ekonomiji, što dodatno komplicira situaciju.
Istraga još traje, a u slučaju nepravilnosti, BYD bi mogao biti prisiljen vratiti subvencije, smanjiti kapacitete ili platiti kazne. Osim u Mađarskoj, BYD gradi još jednu tvornicu u Turskoj, gdje bi proizvodnja trebala početi krajem 2026. godine.
Sve ove promjene i nesigurnosti snažno utječu na europsko tržište električnih vozila i buduće strateške planove proizvođača kao što su Stellantis i BYD.