Sezona kupnje na kraju godine uzbudljivo je vrijeme, ne samo za kupce željne cjenjkanja, već i za zlonamjerne prevarante koji žele iskoristiti priliku. Događaji poput Crnog petka su vrijeme kada prevaranti pojačavaju svoje aktivnosti.
Ljubitelji rasprodaja pozivaju se na oprez, s obzirom na sve veće stope prijevara koje su u 2022. godini oštetile potrošače za 41 milijardu dolara. A predviđa se da će ove godine ta brojka porasti na 48 milijardi dolara na globalnoj razini, prenosi Zimo.
Nekoliko je vrsta prijevara na koje bi se potrošači trebali posebno pripaziti:
- Lažne internetske stranice: prevaranti koriste najnoviju i najbolju tehnologiju kako bi postavili lažne internetske stranice trgovaca tako da izgledaju kao prave internetske trgovine. Neke od lažnih trgovina će vam poslati proizvod koji ste kupili, ali njihov pravi cilj bio je dobiti vaše osobne i podatke o kartici.
- Prodaja lažne robe: Neke internetske stranice prodaju luksuzne stvari poput popularnog nakita ili brendova odjeće ili elektronike po vrlo niskim cijenama. Ponekad će kupci možda dobiti aritkl za koji su platili, ali će isti biti lažnjak, ili će pak u drugim slučajevima ostati bez artikla.
- Privremene lažne stranice: noviji način prijevara u online kupnji uključuje korištenje platformi društvenih medija za postavljanje lažnih internetskih trgovina. Trgovine se otvaraju nakratko, a zatim nestaju nakon što se ostvare neke rasprodaje.
- Oglašavanje na društvenim mrežama: prevaranti koriste društvene mreže za oglašavanje svoje lažne web-stranice. Često koriste značajke “Prevucite prstom prema gore” i stavljaju vremenski pritisak na to kako bi stvorili osjećaj hitnosti.
Brojni kupci nevoljko ostavljaju podatke u online trgovinama jer se boje krađe podataka. Međutim, David Eborne, voditelj odjela za financijski kriminal, kaže da se ovaj rizik može ublažiti korištenjem virtualnih jednokratnih kartica kao što je, primjerice, Revolut.
Takve kartice korisnicima daju privremeni, nasumično generirani broj kartice, CVV broj i datum isteka. On se može koristiti za jednu transakciju. Nakon što je transakcija dovršena, virtualna kartica se automatski uništava. Time se smanjuje rizik od neovlaštenih transakcija i štite se osobni i financijski podaci. Eborne također savjetuje da, ako kupovina nije provedena ili je prodavač dostavio pogrešni predmet, kupci trebaju pokrenuti spor.