Kad tvrtke stegnu remen, prvo gledaju na diskrecijsku potrošnju. Tako se, primjerice, Meta prošle godine riješila besplatnog pranja rublja za svoje radnike. Google je u siječnju najavio krug otpuštanja koji je uključivao 27 internih masera-terapeuta.
Tehnološka tvrtka Salesforce raskinula je ugovor s jednim kalifornijskim wellness centrom, gdje su se zaposlenici mogli prepustiti raznim spa i wellness tretmanima. Sjeckanje takvih beneficija nazvano je ‘perkcesijom’ (od riječi ‘perk’ = povlastica). Ali baš kao što se povlastice smanjuju u lošim vremenima, tako se vraćaju u dobrima. Na kraju možete očekivati da ćete čitati članke o ‘perkcoveryju’.
No dobro, što doista čini kvalitetnu uredsku povlasticu?
Raspoloživost je važan faktor. To nisu plaća ili plan zdravstvene skrbi.
Naime, ako se nešto ne može rezati, to nije povlastica. Stavovi o tome što se smatra diskrecijskom povlasticom mogu se mijenjati tijekom vremena. Primjerice, prije pandemije dopuštenje za povremeni rad od kuće smatralo se povlasticom. Svatko tko to još uvijek tako opisuje nije uspio shvatiti koliko se svijet promijenio u poslovanju. Po istom principu, mnoge pogodnosti koje se sada ukidaju bile su osmišljene za svijet prije pandemije i vrijeme kada je većina provodila sate i sate (prekovremene) u punim uredima.
Teško je utvrditi koje su povlastice vrijedne radnicima. Pitanja zaposlenika možda neće uvijek dati dobre odgovore. Anketa provedena prošle godine za softversku tvrtku Trusaic, pitala je američke radnike koje bi povlastice željeli uvesti: glavni odgovor bio je dopust zbog mamurluka.
Povlastice koje zvuče sjajno u teoriji možda neće tako dobro funkcionirati u praksi
Nekoliko tvrtki, među njima Goldman Sachs i Netflix, hvale se činjenicom da zaposlenicima nude neograničene godišnje odmore. Ali druge su tvrtke odustale od te politike jer nepostojanje jasnih pravila ostavlja zaposlenike u nedoumici koliko vremena stvarno mogu iskoristiti; pa neki uzimaju manje dana nego što su imali uz fiksnu raspodjelu godišnjeg odmora.
Pogodnosti bi trebale i jačati kulturu, a ne potkopavati je. Naime, tvrtke ne bi trebale nuditi zaposlenicima pristup savjetima o financijskom blagostanju ako plaćaju lošije od drugih tvrtki.
Ne bi trebali hvaliti tečajeve svjesnosti ako očekuju da zaposlenici rade dok ne padnu od iscrpljenosti.
A povlastice bi trebale motivirati najširu moguću skupinu. Ormarići za grickalice, ispunjeni kaloričnim poslasticama, za neke su verzija slatkog raja, a za druge ‘pakao pretilosti’. Ako je vaša povlastica povod kontroverzama – onda vam je to jasan znak da i nije dobra povlastica.
Važan je i okvir povlastica
Mentalno računovodstvo koncept je koji je skovao Richard Thaler, bihevioralni ekonomist, opisujući kako ljudi pridaju različite vrijednosti novcu, ovisno o kontekstu. Primjerice, popust na malu kupnju čini se značajnijim od istog iznosa popusta na neku skupu stavku. Pomaganje ljudima oko stvari za koje ne žele plaćati također može biti učinkovitije od dijeljenja poslastica. Recimo, poslodavci koji nude pomoć oko osiguranja za kućne ljubimce ili otplate studentskog kredita vjerojatno su na pravom tragu.
I vremenski ograničene sezonske beneficije dobre su beneficije – primjerice, neke tvrtke dopuštaju kraće radno vrijeme petkom tijekom ljeta. Dok se dani produžuju i vrijeme zatopli, ta bi povlastica mogla pomoći zadržati dobre zaposlenike na radnim mjestima.
Nijedan poslodavac ne bi smio zamijeniti povlastice sa stvarima koje su stvarno važne njegovom osoblju.
Istraživanja o tome što radnici najviše cijene otkrivaju iste prioritete: poticajno radno okružje, priznanje sa strane menadžera, dobre plaće. I kad je riječ o uredskim okružjima, osnove poput prirodnog svjetla važnije su od masaže. Ali povlastice mogu pomoći kao dodana vrijednost. Ako ih namjeravate dijeliti, trik je pronaći nešto što je i diskrecijsko i smisleno za vaše zaposlenike.
Evo nekoliko faktora koji čine kvalitetnu uredsku povlasticu
Radno okružje: Udoban i dobro uređen prostor s adekvatnom rasvjetom, ergonomskim stolcima i stolovima te pravilnom ventilacijom može poboljšati produktivnost i zadovoljstvo zaposlenika.
Radno vrijeme i fleksibilnost: Fleksibilno radno vrijeme ili mogućnost rada od kuće mogu biti vrijedne povlastice za zaposlenike. To im omogućuje bolju ravnotežu između poslovnog i privatnog života.
Povlastice za zdravlje i wellness: Pružanje zdravstvenih osiguranja, programa za održavanje zdravlja, teretane ili fitness centra na radnome mjestu, mentalne zdravstvene podrške ili pristupačnosti zdravim obrocima može poboljšati dobrobit zaposlenika.
Edukacija i razvoj: Povlastice koje podržavaju kontinuirano obrazovanje, treninge ili mentorstvo mogu pomoći zaposlenicima u razvoju vještina i napredovanju u karijeri.
Timski događaji i druženja: Organiziranje timskih događaja, druženja ili izleta može poboljšati timsku suradnju, motivaciju i osjećaj pripadnosti.
Financijske povlastice: Povlastice poput bonusa, dionica tvrtke, fleksibilnih plaća ili dodatnih pogodnosti poput plaćenog doprinosa za mirovinsko osiguranje mogu biti motivirajuće za zaposlenike.
Radna kultura: Pozitivna radna kultura koja promiče otvorenu komunikaciju, priznanje i nagrade za postignuća te podršku ravnoteži između poslovnog i privatnog života također čini kvalitetnu uredsku povlasticu.
Izvor: poduzetnik.biz