Samoispunjujuće proročanstvo je (pozitivno ili negativno) očekivanje o nekomu ili nečemu koje može utjecati na ponašanje osobe, na način koji dovodi do toga da to očekivanje postane stvarnost.
Npr. ako dovoljan broj investitora vjeruje da će tržište dionica pasti, početi će kupovati sve manje i manje dionica. Posljedično će njihove cijene padati, i “proročanstvo” da će tržište dionica pasti će se ispuniti.
Drugi primjer je tržište nekretnina. Ako (dovoljan) broj vlasnika nekretnina očekuje da će tržište nekretnina pasti, početi će prodavati nekretnine (da bi dobili što veću vrijednost prije pada cijena). Povećana rasprodaja će voditi većoj ponudi nekretnina. To posljedično vodi padu njihovih cijena. Na ovaj način će upravo ponašanje vlasnika nekretnina uzrokovati ispunjenje njihovih očekivanja da će tržište nekretnina pasti, i postati samoispunjujuće proročanstvo.
Nastanak koncepta “samoispunjujuće proročanstvo”
Naznake ovog koncepta mogu se pronaći u starogrčkoj (Pigmalionov efekt) i indijskoj literaturi, ali se o samoispunjujućem proročanstvu počelo govoriti tek u 20-tom stoljeću, nakon što ga je 1948. godine definirao sociolog Robert K. Merton.
Prema Mertonu, samoispunjujuće proročanstvo je pogrešan zaključak o osobi, mjestu ili stvari, koji onda individue navodi na djeluju na način da se inicijalno pogrešan zaključak na kraju obistini.
Benefiti samoispunjujućeg proročanstva
Ako se primjenjuje adekvatno, koncept samoispunjujućeg proročanstva može biti koristan. Primjer su start-up (nove) kompanije – ako vlasnik nove kompanije vjeruje da će se investitorima (koje treba uvjeriti da ulože u njegov poduhvat) njegova ideja svidjeti, vjerojatnije je da će sa više samopouzdanja svoju ideju prezentirati.
To na kraju može dovesti do stvarnog prihvaćanja ideje od strane investitora.
Dakle, ovaj koncept može biti koristan u poslovnom svijetu ako se primjenjuje na pozitivan način.
Negativni efekti fenomena “samoispunjujuće proročanstvo”
O negativnim efektima ovog fenomena najčešće se govori u svijetu trgovanja (vrijednosnim papirima). Ako trgovci pogrešno vjeruju da će tržište otići u negativnom smjeru, svoje odluke o kupovinama i prodajama će donositi na temelju tog pogrešnog očekivanja.
Kad dovoljan broj trgovaca počne donositi odluke na temelju pogrešne premise, to će stvarno proizvesti negativan razvoj tržišta.
“Proročanstvo” samo sebe hrani. Negativan razvoj tržišta još više uvjeriti trgovce da su bili u pravu što su vjerovali da će tržište pasti. Tako će nastaviti će donositi odluke u istom smjeru (koji dovodi do ispunjenja inicijalno pogrešnog očekivanja).
Aktualni primjeri su očekivanja koja se tiču recesije i inflacije. Snažna očekivanja da će se inflacijaInflacija je povećanje opće razine cijena u određenom vre... ili recesijaRecesija (engl. recession) predstavlja povremena usporavanja... desiti mogu navesti učesnike na tržištu da ih upravo svojim ponašanjem izazovu ili pojačaju.