Imati dobrog šefa dar je koji potencijalno mijenja život. S druge strane, mnogi od nas iz prve ruke znaju da imati lošeg šefa može uzrokovati mnogo drame, glavobolje i stresa. Iako je dobre šefove lako voljeti kao što je lako bježati od loših, postoji jedna vrsta šefova s kojom je mnogo manje jednostavno upravljati: šef koji se ne želi zauzeti za vas.
Možda čak i ne znate da ga imate. Zalaganje za nekoga obično se događa iza kulisa i u razgovorima za koje vi uopće i ne znate. Kao što poslovica kaže, 80% onoga što se kaže o vama izgovori se kada niste u sobi. Šefovi koji se ne zauzimaju mogu odbiti pohvaliti vaše ime u razgovoru za unapređenje. Oni mogu zadržati kritične razvojne povratne informacije i zaustaviti vaš rast. A mogu vas čak otvoreno potkopati i pokušati sabotirati vaše dugoročne izglede za karijeru.
Kada otkrijete da imate šefa koji se ne zalaže za vas, najčešća reakcija je da počnete zagovarati sami sebe i postanete vlastiti PR stroj. To je često pogreška. Previše očigledne samopromocije na radnom mjestu može se obiti o glavu i signalizirati da ste narcisoidni, egoistični i da vas u konačnici ne zanima više dobro. Prije nego što poduzmete radnje kako biste zatvorili ovaj kritični jaz u zagovaranju, trebali biste razumjeti zašto se vaš šef ne želi zauzeti za vas.
Tko je problem?
Prvo razmislite o mogućnosti da ste vi zapravo problem. Drugim riječima, možda nemate lošeg šefa – samo se možda još niste dovoljno razvili ili pokazali vještinu koja je potreba da bi šef mogao zagovarati vaše napredovanje. Promatrajte karakteristike i postignuća zvijezda u usponu oko vas kako biste vidjeli gdje biste se mogli poboljšati. Proaktivno zatražite povratnu informaciju svog šefa i pitajte što bi bilo potrebno da biste zaslužili njihovo povjerenje. Možete razmisliti i o tome da potražite trenera koji će vam pomoći da napravite poboljšanja koja su potrebna kako biste zaslužili povjerenje svoga šefa. Traženje i primjena savjeta vašeg šefa moglo bi ga potencijalno potaknuti da se zauzme u vaše ime.
Rani razgovori sa šefom mogu vam pomoći pri postavljanju ciljeva i postaviti vas u poziciju da napredujete. Bez ove vrste povratnih informacija, možda ne ispunjavate očekivanja svog šefa u pogledu napredovanja, a da toga niste ni svjesni.
Pod pretpostavkom da je vaš učinak dobar – i u idealnom slučaju, premašuje očekivanja – ako se vaš šef ne zalaže za vas, problem vjerojatno leži u vašem šefu. Iako to ne mora nužno biti vaša krivnja, to je vaš problem. Sami sebi dugujete pronaći izvedivu strategiju za napredovanje u karijeri. Evo tri koraka koja možete poduzeti kako biste premostili jaz.
Oslobodite svog šefa svojih neispunjenih očekivanja.
Koliko god se nepravedno i frustrirajuće činilo kada se vaš šef ne zalaže za vas, u vašem je interesu da to ne shvatite osobno. Postoji bezbroj mogućih razloga zašto se vaš šef ne zalaže za vas. Vaš šef bi mogao biti nesiguran i vidjeti vas kao konkurenciju. Vaš šef može patiti od dubokih nesvjesnih predrasuda koje dovode do nepravednih procjena vašeg učinka i vaše prikladnosti za veće uloge. Možda se vaš šef pokušava zalagati za vas, ali mu nedostaje društveni kapital i kredibilitet da uspješno zagovara bilo koga. Ili možda vaš šef jednostavno to ne želi. Koji god razlog bio za jaz u zagovaranju, prisiljavanje, manipuliranje ili posramljivanje nekoga da bude vaš zagovornik neće uspjeti. Oslobodite se ljutnje ili povrijeđenosti koju ste razvili zbog svog šefa.
Pronađite drugog zagovornika.
U idealnom slučaju, imali biste izravnog nadređenog koji bi se zalagao za vas od samog početka, ali vaš šef nije jedina osoba u organizaciji koja vas može zastupati. Postoje i drugi utjecajni ljudi koji vam mogu dati poticaj koji vam je potreban. Da biste premostili svoj jaz u zagovaranju, želite identificirati i pridobiti potporu izvršnih sponzora. Idealan sponzor je moćan saveznik na visokom položaju unutar vaše organizacije koji će, kako biste dobili priliku, istaknuti vaše ime pred pravim ljudima u pravo vrijeme. Vaš sponzor je vaš šampion u organizaciji – a ponekad čak i izvan nje.
Mnogi ljudi brkaju mentore sa sponzorima. Ukratko, mentori vas savjetuju, sponzori vas ubrzavaju. Ne želite biti previše mentorirani i nedovoljno sponzorirani. Ovo je osobito važno za žene. Jer, kako pokazuju istraživanja, sam naporan rad obično nije dovoljan da budu primijećene.
Sponzori obično biraju svoje štićenike. Stoga ćete htjeti strateški povećati svoju vidljivost kako biste pridobili njihov interes umjesto da eksplicitno tražite njihovo zagovaranje. Kao prvo, stvarajte dosljedno izvrstan rad. Podignite ruku da sudjelujete u radnim grupama cijele organizacije i međufunkcionalnim timovima. Dodavanjem vrijednosti važnim strateškim projektima za organizaciju, izgradit ćete svoje vještine, dodati svoja iskustva i komunicirati s novim ljudima. Na taj način možete steći reputaciju pouzdanog vođe usmjerenog na rast koji je usredotočen na ciljeve organizacije. Jasno dajte do znanja da je u najboljem interesu organizacije da vas zadrži i da napreduje.
Izgradite svoju mrežu unutar i izvan organizacije.
Čista istina je da najbolji lideri imaju ono što zovu zagovaranje 360°. To jest, zagovaranje od strane onih iznad njih, onih pored njih (kolega) i njihovih izravnih podređenih. Nemojte podcjenjivati vrijednost svojih kolega i vaših izravnih podređenih u isticanju vašeg imena. Biti dobar prema ljudima i raditi pravu stvar za ljude – osobito one koji možda nemaju formalnu moć u vašoj organizaciji – može izazvati želju da se zalažu za vaše ime. Konačno, biti angažiran građanin izvan svog radnog mjesta u svojoj industriji ili zajednici također može pomoći. Nikad se ne zna tko je s kim povezan i kako. Ponekad generiranje pozitivnog buzza izvan radnog mjesta može potaknuti vašu organizaciju da procijeni koliko ste zapravo velika prednost.
***
Svi mi trebamo šampione koji su voljni zagovarati nas kada ne možemo govoriti sami za sebe. A kada vaš šef to ne radi, to može biti pravi izazov. Ali to ne mora zaustaviti vaš napredak i napredovanje u karijeri. Mogli biste biti samo jedan projekt, jedan odbor ili jedan razgovor udaljeni od toga da se zapazi što radite i vaš potencijal da postignete još više.
Izvor: HBR; prijevod i prilagodba: Financa.ba