Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Što učiniti kada vas šef ignorira?

Zamislite ovo: na tjednom ste sastanku sa timom. Svaki put kad podijelite ideju, vaš šef je odbaci ili letimično kimne i nastavi bez ikakve prave reakcije. Ili još gore, vi dijelite koncept, vaš ga šef ignorira, a zatim nekoliko minuta kasnije vaš kolega dijeli istu ideju i vaš mu šef čestita na izvrsnom prijedlogu. Izlazite iz prostorije osjećajući se zanemareno i nepoštivano.

Nije zabavno biti u ovakvoj situaciji. A s vremenom može negativno utjecati na vaše samopouzdanje, vaše mentalno blagostanje i vaš posao. Ovo je nažalost vrlo uobičajeno, a većina zaposlenika to doživi u nekoj fazi svoje karijere.

Razna istraživanja pokazala su da ostracizam na radnom mjestu može dovesti do ljutnje, depresije, tjeskobe i emocionalne iscrpljenosti. Većini zaposlenika važnije je biti tretiran s poštovanjem nego da im se oda priznanje, da ih se uvažava, da dobivaju povratne informacije, pa čak i da imaju prilike za učenje i razvoj.

Jasno je da poštovanje, za razliku od ignoriranja, ima dugoročan utjecaj na nas i naše karijere, piše HBR. Dakle, što učiniti ako vas šef izbjegava i zanemaruje vaše ideje — pogotovo ako je takva promjena iznenadna?

Ispitajte svoju perspektivu.

Prije nego donesete bilo kakve značajne zaključke o ponašanju svog šefa, zapitajte se je li njihovo ponašanje prema vama dosljedno ili se nedavno promijenilo. Ponekad ćete dobivati manje pažnje od svoga šefa ili ćete sudjelovati na manjem broju sastanaka jednostavno zato što nemaju puno veze s vama.

Započnite s osporavanjem svih pretpostavki koje možda stvarate i razmotrite postoje li valjani dokazi koji podupiru vašu perspektivu.

Ne pretpostavljajte.

Lako je zaključiti o štetnoj namjeri o tome zašto se vaš šef možda tako ponaša kada, zapravo, to možda nema nikakve veze s vama. Moguće je da im se količina posla povećala ili su suočeni s golemim pritiscima i bore se s tim. Možda imaju ograničeno vrijeme i žele brzo obaviti stvari. Ili se možda nose s osobnom krizom.

Prije nego pretpostavite najgore, zapitajte se:

  • Je li moj šef nedavno dobio veliki projekt, a već radi previše toga?
  • Rade li iznimno dugo jer im je radno opterećenje neodrživo?
  • Imaju li novog šefa s kojim bi moglo biti izazovno raditi?
  • Nedostaju li im resursi i preuzimaju li previše odgovornosti?
  • Postoje li izazovi s kojima se mogu suočiti kod kuće?

Vrijedno je provjeriti osjećaju li se i drugi u timu isto. Priđite kolegi kojem vjerujete i pitajte ga: “Jesi li primijetio nešto drugačije u vezi s XY u posljednje vrijeme? Djeluje malo isključeno.” Možda ćete otkriti da niste jedini koji se tako osjeća. Ako smatrate da je problem preopterećenost vašeg šefa jedna od najboljih stvari koje možete učiniti jest pristupiti svom šefu i pitati ga možete li nešto učiniti da mu pomognete. Cijenit će to.

Pogledajte iz drugog kuta.

Nakon što odustanete od pretpostavki koje imate o ponašanju svog šefa, bacite objektiv i razmislite kako biste protumačili njihovo ponašanje ako biste pretpostavili da daju sve od sebe.

Pretpostavka pozitivne namjere održiva je samo kada si ljudi postavljaju ovo pitanje: Koje granice moraju postojati da bih bio pošten i velikodušan u svojim pretpostavkama o namjerama, riječima i djelima drugih.

dr. Brené Brown u svojoj knjizi Dare to Lead.

Na primjer, možda vaš šef nije namjerno ignorirao vašu ideju, ali način na koji ste je predstavili nije bio tako učinkovit ili jasan kao način na koji je to učinio vaš kolega. U sljedećem razgovoru jedan na jedan, pitajte to. Mogli biste reći: “Želim postati bolji u načinu na koji prezentiram svoje ideje tijekom sastanaka. Što biste mi predložili da učinim da postanem bolji u tome? Postoji li nešto što biste željeli da učinim drugačije?”

Ovaj pristup ne znači da opravdavate ponašanje koje se može kategorizirati kao maltretiranje ili zastrašivanje. Međutim, pomaže vam pružiti priliku da pogledate postupke svog šefa i razmotrite alternativna objašnjenja za njih.

Započnite razgovor.

Postoje trenuci kada je najbolji pristup izravan pristup. E-mail poruke, na primjer, mogu se vrlo lako pogrešno protumačiti jer ne možete vidjeti drugu osobu, prepoznati njezine društvene znakove ili čuti njezin ton. Uvijek je bolje osobno voditi osjetljive razgovore (ili putem videopoziva). Stoga se držite svojih vrijednosti i integriteta i proaktivno razgovarajte sa svojim šefom o njegovom ponašanju prema vama.

Skupite hrabrosti.

Upustiti se u razgovor s nekim tko vam je nadređeni zahtijeva hrabrost. Vaš šef ima moć položaja. To je moć odlučivanja i ovlast koju oni dobivaju s mjesta gdje sjede u organizacijskoj hijerarhiji. Htjet ćete iskoristiti svoje unutarnje rezerve snage za ovaj razgovor. Kada ne kažete ono što želite, neravnoteža moći – koja već postoji zbog njihovog autoriteta – postaje još veća.

Kada je moć ravnomjernije raspoređena, tako da se svi osjećaju ugodno govoriti i dijeliti ideje, lakše je preispitivati pretpostavke, djelovati zajednički i donositi informiranije i promišljenije odluke.

Nemojte čekati dugo.

Izbjegavanje ove vrste razgovora može se, na površini, činiti jednostavnom opcijom, ali iskustvo pokazuje da izbjegavanje ne funkcionira. Kad odugovlačite u tome da nešto poduzmete, često se teže nositi s temeljnim problemom. Izbjegavanjem razgovora propuštate priliku produbiti i ojačati odnos sa šefom. Dobri će lideri cijeniti činjenicu da ste započeli razgovor. Isto tako, u razgovoru ćete razjasniti njihova očekivanja i možda ćete otkriti da su neke od vaših pretpostavki o prirodi vaše veze pogrešne.

Upamtite, ovo nije razgovor tipa “ja sam u pravu, ti si u krivu”. Pokušajte u razgovor ući s dobrom namjerom, iskrenim zanimanjem za potrebe vašeg šefa i željom da postignete obostrano koristan ishod.

Pripremite se.

Ako vas pomisao na razgovor sa šefom ispunjava strahom, tada će vam pomoći umijeće negativne vizualizacije. Evo kako to radi. Razmislite o tome što stvarno želite (na primjer, “Želim se osjećati poštovano i želim pravo glasa na timskim sastancima”). Zatim, razmislite o tome koji je apsolutno najgori mogući ishod koji bi mogao nastati ako poduzmete tu radnju.

Na primjer:

  • Što je najgora stvar koja bi se mogla dogoditi ako svog šefa zamolite za razgovor?
    • Da kaže ne.
  • Što je najgore što bi se moglo dogoditi ako razgovarate, a vaš se šef ne slaže s vašim pogledom?
    • Da se ne slaže s vama, a odnos se ne poboljšava.

Za oba primjera, ako dođe do najgoreg ishoda, barem znate na čemu ste i tada možete odlučiti što ćete sljedeće učiniti. Prednost ove prakse je u tome što vas potiče na razmišljanje o tome što bi moglo poći po zlu. Pa ako (i kada) dođe do problema, spremni ste i stoga bolje možete odgovoriti. Dobra stvar je što se ono što zamislite rijetko događa, dok vam razmišljanje o mogućnostima često pomaže da shvatite da je vrijedno riskirati i razgovarati.

Radite na popravljanju odnosa.

Nakon što obavite neke pripreme, razmislite o tome kako ćete popraviti ono što vam se čini da ne funkcionira. Isplanirajte svoj razgovor i način na koji ćete sebe i svoj posao učiniti vidljivijima svom šefu.

Razgovarajte.

Nemojte da koncept razgovora bude vaš poslovni odnos sa vašim šefom. Svoju namjeru formulirajte ovako: „Želim dodati što više vrijednosti poslu koji radim i volio bih razgovarati o tome što još trebate od mene. Nadam se da ste otvoreni za razgovor o tome kako najbolje surađivati.”

Dobar lider vjerojatno neće odbiti takav zahtjev. Jednom kada se pokažu da su otvoreni za napredovanje, razgovarajte o tome koliko cijenite njih i njihovo vodstvo i tražite načine na koje možete više pridonijeti. Možete iskoristiti ovo vrijeme kako biste rasvijetlili kako ste se osjećali proteklih tjedana. Mogli biste reći: “Bio sam uzbuđen zbog ideje koju sam iznio tijekom prošlotjednog sastanka, ali osjećam da se vama nije učinila toliko zanimljiva. Je li možda postojao drugi način na koji sam mogao predstaviti ideju? Volio bih čuti vaš savjet o tome kako se mogu popraviti.”

Najvjerojatnije će vaš šef podijeliti konstruktivne povratne informacije.

Pokažite mu da ste voljni slijediti ga i napraviti poboljšanja tako što ćete dodati nešto poput: “Ovo stvarno pomaže. Pretpostavljam da biste željeli da pokrijem A, B, C. Hvala vam na smjernicama. Pobrinut ću se da ove savjete imam na umu kada budem govorio o svojim idejama.”

Ako slučajno vaš šef odbije vaš zahtjev ili se čini zatvorenim tijekom sastanka, razmislite jeste li mu se obratili u pravom trenutku. Ako nisu voljni pozabaviti se razgovorom s vama u bilo kojem trenutku, sada barem imate jasnu sliku o kakvom se šefu radi i želite li uopće raditi za njega.

Tražite prilike da se pokažete.

Nakon što ste razgovarali sa svojim šefom, nastavite tražiti prilike da pokažete svoju vrijednost i postanete vidljivi.

Možda se, nakon pandemije, dinamika radnog mjesta promijenila i možda ćete primijetiti da se smanjila količina vremena koje provodite sa svojim šefom. Umjesto da sjedite i čekate da vaš šef započne interakciju, budite proaktivni. Na primjer, dogovorite redovite sastanke sa šefom, ažuriranja statusa aktivnosti mailom kako biste ga pobliže upoznali sa svojim radom, a kada je to prikladno, nazovite ga. U svakoj interakciji budite prisutni, pravovremeni, fokusirani, aktivno uključeni i postavljajte pitanja.

Držite jezik za zubima.

Dok prolazite kroz to, ključno je da ne razmišljate o svom odnosu sa šefom ili da ne ogovarate i jadikujete kolegama o tome. Iako može biti utješno sjediti sa svojom najboljim prijateljem s posla i dijeliti svoju bol, to vam dugoročno neće biti od pomoći.

Ogovaranjem se ljudi osjećaju dobro jer je to dio naše evolucijske psihologije. Dr. Robin Dunbar, autor knjige Grooming, Gossip and the Evolution of Language, kaže da je to oblik društvenog ponašanja koji pomaže u povezivanju velikih grupa. Osjećamo se povezani s nekim kada tračamo, baš kao što volimo biti dio unutar grupe kada netko s nama podijeli tajnu. Međutim, biti označen kao uredski tračer nije potez za poboljšanje karijere. Možete previše pričati na poslu, a zatim kasnije poželjeti da ste držali jezik za zubima, osobito ako komentari o vašem šefu dođu do njega ili drugih utjecajnih ljudi i pokvare odnos koji pokušavate popraviti.

***

Odnosi na radnom mjestu mogu biti složeni, ništa više od kritičnog odnosa koji imate sa svojim šefom. Ulaganje vremena i truda u objektivno ispitivanje veze i rad na onome što možete učiniti kako biste izgradili odnos i poboljšali svoj utjecaj ključno je za trajni uspjeh u karijeri.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno