Četvrtak, 9 svibnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Zašto je bitno razdvojiti upravljanje i vlasništvo nad biznisom

Pokretanje kompanije nije nimalo lako. U počecima veliki dio posla odnosi se na planiranje i provedbu zacrtanih ciljeva. Navedeno iziskuje fokusiranost i predanost osnivača. Često zbog nedostatka edukacije i znanja u poduzetništvu, osnivači preuzimaju previše uloga na sebe ili rade sve sami. Pokazalo se da takav model poslovanja dugoročno nije održiv. Financa.ba donosi savjete zašto je bitno razdvojiti vlasništvo od upravljačkog i operativnog dijela poslovanja.

Za početak je potrebno razdvojiti dva koncepta poslovanja. Jedan koncept je samozaposlenje, a drugi je biznis. Na duge staze biznis koji vodi jedna osoba je neodrživ. Ne znači nužno da je takvo poslovanje loše vođeno, ali onog trenutka kada te osobe nema takav biznis će nestati. Biznis mora funkcionirati i kada je osnivač ili bilo koja druga osoba odsutna. Ovo nije slučaj s samozaposlenjem.

Poduzetništvo je zahtjevno. U startu ste osuđeni na preživljavanje, te nekad ste primorani raditi stvari koje nekada niste ni sanjali da ćete morati. Ipak, s dolaskom prvog kapitala potrebno je naučiti delegirati zadatke. O tehnikama delegiranja možete više saznati u tekstu „Kako prestati delegirati i početi podučavati“.

Naučite delegirati

Onoga trenutka kada prihodi krenu dolaziti, poduzetnici moraju biti svjesni da za operativne poslove mora naći zaposlenike. U nekim slučajevima, zaposlenici će u početku zarađivati više i od samih vlasnika. Nakon što se pomirite s navedenom činjenicom, potrebno je odabrati kompetentne ljude.

Za početak neophodno je da poduzetnik najprije shvati da ukoliko u posao ne uključi druge ljude dugoročno nema nikakve šanse. Naredni korak je pronalazak osoba koje su dobre u onim stvarima u kojima on nije. Nakon toga je potrebno delegirati posloove koje drugi zaposlenici mogu uraditi, čak i nekim slučajevima nešto lošije. Ovdje je ključno pobijediti vlastiti ego. Potrebno je razumjeti da bez obzira na to što netko radi stvari nešto lošije, ta osoba će s vremenom postajati ekspert u svom poslu ili će biti zamjenjena.

Najčešće poduzetničke pogreške
Najčešće poduzetničke pogreške


Poduzetniku će osloboditi vrijeme da se bavi strateškim stvarima, bitnijim za razvoj i rast biznisa. Bitno je napraviti granicu u kojoj bi se poduzetnik bavio operativno stvarima u kojima u trenutku nema zamjenu. Ukoliko želi razvijati poslovanje koncentraciju treba držati na strateškim stvarima. Često za operativne dijelove poslovanja biraju osobe od povjerenja. Zbog navedenoga zna sse desiti da biraju članove obitelji, zanemarujući profesionalne kompetencije.

Naučite slušati i druga mišljenja

Često u biznisima samo jedna osoba omogućava biznisu da bude konkurentan i kada se dogodi da osnivač više ne može raditi operativno gubi se glavni resurs. To znači da treba promjeniti način rada u kome svime upravlja jedna osoba ili, drugim riječima, treba raditi na tome da se stvori sustav gdje proces donošenja odluka nije zasnovan samo na mišljenjima vlasnika.

Osnivači obiteljskih biznisa, pored ovog organizacijskog izazova, suočavaju i sa problemom usljed prirodnog procesa starenja – kome predati upravljanje samim biznisom. U praksi se ovo pokazalo kao ogroman izazov. Većina kompanija se nakon tranzicije na mlađe članove obitelji brzo i nestale. Naime, to što je osnivač obiteljske firme imao dovoljno sposobnosti da stvori firmu i da je dovede do nekog nivoa ne znači da će njegovi nasljednici imati iste sposobnosti ili čak i afinitete da nastave sa obiteljskim poslom. Zanimljivu priču o koncepti planiranja nasljeđivanja možete pročitati u našem tekstu “7 kraljevskih lekcija o planiranju nasljeđivanja koje možemo naučiti od kraljice Elizabete II“.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno