“Nemam običaj laskati i hvaliti sam sebe”, rekao je Zhong Shanshan (67), najbogatiji čovjek u Kini i Aziji, u jednom od rijetkih intervjua kineskim medijima. Dodao je i da ne voli se petljati s ljudima te da “mora ići piti”. Ovo drugo je doslovan prijevod, ali za poslovni svijet Kine to znači da mora ići na posao jer kineski poslovni običaji uključuju i dobra jela uz koja se sklapaju poslovi.
Čovjek enigma
Zhong Shanshan, vlasnik Nongfu Springa (koji proizvodi flaširanu vodu) i farmaceutske tvrtke Beijing Wantai Biological, bio je i ostao enigma. ‘Pojavio se niotkuda’, pišu azijski mediji, i u nekoliko godina izgradio carstvo. Analitičari pišu da je Zhongov posao vrijedan preko 66 milijardi i da raste. Jedno od objašnjenja su područja kojima se Zhong odlučio baviti – voda i medicina. Dijelovi prošlosti, sadašnjosti i budućnosti bez kojih se ne može živjeti.
Najbogatiji azijski čovjek poznat je pod nadimkom ‘vuk samotnjak’. Kršten je kao samotnjak ne samo zato što ne komunicira s medijima, već zato što je u poslovnom svijetu poznato da nema nikakve veze s drugim utjecajnim i bogatim Kinezima. Njegovi su uredi u središtu poslovno živahnog Hangzhoua, ali Zhong nikad ne posjećuje poslovne događaje, svjedoči China Economic Weekly.
Jedan od Zhongovih bivših poslovnih partnera rekao je državnim medijima da je jednom imao priliku prisustvovati industrijskoj konferenciji zajedno sa Zhongom. Zhong je izašao na pozornicu i vrijeđao publiku tijekom govora. Navedeni svjedok-partner nije iznosio uvredljive detalje.
Kad se svemu dodaju njegove mizantropske izjave, ‘vuk samotnjak’ ima smisla. S tim da se ova ‘vučja’ osobina može povezati s primjetnom promjenom kineske diplomatske strategije koja je posljednjih godina postala oštrija i agresivnija. ‘Vukovi ratnici’ je izraz koji možete sresti u medijima. Diplomacija vučjeg ratnika objašnjava ovakvo agresivno ponašanje kineskih državnih službenika. Peter Martin, koji se bavio ovom temom, navodi promjene u ponašanju kao što su vikanje na strane kolege, nagli izlasci s međunarodnih skupova, vrijeđanje stranih čelnika.
Slijedeći ovaj stil, Zhong bi mogao ući u momčad ‘ratnika vukova’. Je li riječ o nacionalnom trendu ili temperamentu spomenutog milijardera – pitanje je na koje iz medijske perspektive nema odgovora.,prenosi bonitet.
Voda među najvećim igračima
Zhongovi poslovni počeci nisu baš reprezentativni za temelje na kojima je izgrađeno svjetsko poslovno carstvo, barem ne za prosječnog promatrača. Sama činjenica da je napustio školu s 12 godina zabrinjava, pogotovo u jednopartijskoj klimi i na samom pragu Mao Zedongove kulturne revolucije. O Zhongu nema puno podataka, ali se u azijskim medijima može naći da je radio u građevinarstvu, a i u medijima kao novinar. Preselio se, a vjerojatno i pobjegao na jug, na otok Hainan, gdje je prodavao gljive, rakove i kornjače. Tamo je zarađivao i kao dostavljač vode i agent za prodaju preparata za imunitet. Priznaćete, zanimljiva lista zanimanja koja se zaustavlja na vodi, i to flaširanoj, s crvenim čepom i tradicionalnim kineskim motivima (Nongfu Spring).
Zapravo, Zhongovo poslovno putovanje tu ne prestaje. Naprotiv, tek počinje. Godine 1996. osnovao je tvrtku s idejom punjenja nedestilirane vode, što je tada bio standard za kinesko tržište. Zhong na tržište stavlja vodu koja u sebi ima minerale koje je mudro marketinški iskoristio kako bi privukao potrošače. Tako je 2012. Nongfu Spring postala najprodavanija flaširana voda u Kini. Osam godina kasnije tvrtka izlazi na burzu, a Zhong postaje iznimno bogat čovjek, drugi najbogatiji Kinez.
Danas Nongfu Spring ima zavidnu ponudu proizvoda – od vode i čajeva, do sokova, kave i naranči, jabuka i riže s kineskog sjevera.
Najbogatiji Azijat
Ulazak u farmaceutsku industriju još je jedan značajan Zhongov poslovni potez. Moglo bi se reći prvi jer je Zhong tri godine prije Nongfua osnovao farmaceutsku tvrtku Yangshengtang Group. Specijalizirana je za zarazne bolesti i najveća je azijska proizvodna baza za dijagnostičke reagense za HIV. Wantai Biological je ogranak ove grupe koji je razvio brzi test na Covid 19 (prodan u više od 10 milijuna primjeraka) kao i sprej za nos.
Wantai Biological također je javno poduzeće čiji je Zhong najveći dioničar. Zhong je također jedan od rijetkih biznismena koji je osnovao više od jedne tvrtke vrijedne nekoliko milijardi dolara. Također, fascinantan je broj povjerenstava u kojima je član. Prema kineskim poslovnim podacima, Zhong je aktivan u menadžmentu oko 100 tvrtki.
Najbogatiji čovjek u Aziji je oženjen i ima troje djece. Najstariji sin ima 34 godine, školovao se u Americi i Kini i jedan je od redatelja Očeva miljenika Nongfu proljeća.