Potrošnja crnog vina u Francuskoj pala je za 90% od 1970-ih zbog promjene ukusa mlađe generacije. Proizvođači su prisiljeni prilagoditi se novoj stvarnosti i prebaciti se na proizvodnju drugih vrsta vina.
Francusko crno vino, simbol nacionalne kulture, doživljava nagli pad potražnje. Mlađe generacije biraju druga pića ili se potpuno odriču alkohola, što predstavlja ozbiljne izazove za vinsku industriju, prenosi Seebiz.
Potrošnja crnog vina u Francuskoj pala je za oko 90 posto od 1970-ih, prema Interprofesionalnom vijeću vinara Bordeauxa (CIVB), industrijskom udruženju.
Prema istraživanju tvrtke Nielsen, ukupna potrošnja crnih, bijelih i ružičastih vina u Francuskoj pala je za više od 80% od 1945. A taj se pad ubrzava, pri čemu mlađa generacija kupuje samo polovicu količine starije generacije.
“Problemi s vinom, posebno crnim vinom, postaju egzistencijalni i prisutni su više od desetljeća”, kaže Spyros Malandrakis, analitičar za pića u Euromonitor International.
Promjene u francuskoj potrošnji jačaju globalne trendove koji štete sektoru, kao što su pad potrošnje i promjena ukusa. Konkretno, mlađa generacija danas preferira ružičasto vino od crnog vina ili se odlučuje za neka druga pića poput piva ili nečeg jačeg.
“Vidimo promjene sa svakom generacijom u Francuskoj. Ako je moj djed pio 300 litara crnog vina godišnje, moj otac je pio 180 litara, a moj sin je pio 30 litara”, rekao je Jean-Pierre Durand, član odbora CIVB-a.
Osim toga, došlo je do naglog pada potražnje za crnim vinom iz Kine, glavnog izvoznika pića.
Problem nije zahvatio sve sorte vina
Neki čelnici industrije očekuju da će proizvođači odgovoriti fokusiranjem na vina više kvalitete ili širenjem svojih operacija na proizvodnju ne samo crnih vina, već i bijelih vina ili vina s niskim postotkom alkohola. No, za potonje je potrebno ulagati u nove vinograde i opremu.
Durand, koji također vodi vinsku tvrtku AdVini u jugozapadnom Bordeauxu, predviđa da će u budućnosti biti mala potražnja za vinima nižih cijena jer mlađa generacija preferira kvalitetu nego kvantitetu. Neka se vina u Francuskoj prodaju već za 2,50 eura po boci.
Ipak, kaže da su prekomjerna proizvodnja i dostupnost mnogih jeftinih vina narušili imidž Bordeauxa. Iako je regija poznata i po okrugu Saint-Emilion, koji proizvodi visokokvalitetna i skupa vina.
Neki vrhunski vinari suočavaju se s poteškoćama. Berba 2024. u Château Mauvinon, maloj obiteljskoj tvrtki u Saint-Emilionu, patila je od ekstremnih vrućina i plijesni, problema s kojim se suočava cijela regija jer klimatske promjene nastavljaju utjecati na nju.
Brigitte Tribodeau, vlasnica i voditeljica vinarije, kaže kako su kvalitetna crna vina iz Grand Crua i dalje okosnica proizvodnje Château Mauvinon. Ali je prije nekoliko godina primijetila promjene u navikama mladih potrošača te se počela prilagođavati njihovim ukusima.
Primjerice, 2018. godine počela je proizvoditi bijelo vino i među mladima popularno narančasto vino. Sada se eksperimentira s niskoalkoholnim vinom koje će ove godine biti spremno za prodaju.
Neke vinarije oklijevaju uvesti inovacije, bilo zbog troškova ili zbog predanosti tradiciji. Prelazak s proizvodnje crnog na bijelo vino zahtijeva značajna ulaganja, a nisu sva uzgojna područja pogodna za različite sorte grožđa.
Većina vinarija počela se opirati kupnji miješalica za vino i vinskih bačava. Mnogima od njih također se ne žuri uvesti vinski turizam i personalizirani marketing, koji može privući mlađe potrošače.
To je dovelo do iskorjenjivanja do 9500 hektara vinograda u regiji Bordeaux kako bi se suzbila prekomjerna proizvodnja i spriječilo širenje bolesti kroz loše održavane vinograde. Dvogodišnji plan, koji je započeo 2023., predviđa 6000 eura po hektaru za iskorjenjivanje. Od ukupnog proračuna od 57 milijuna eura, koji uglavnom financira vlada.