Volkswagen (VW), njemački automobilski div, poznat je po globalnom dosegu i ovisnosti o stranim tržištima. Iako je u prošlosti bilježio snažan rast, danas se suočava s ozbiljnim izazovima. Njegovo poslovanje ugrožavaju promjene u automobilskoj industriji i geopolitički problemi.
Godine 2023. VW je proizveo više od 4,8 milijuna automobila i ostvario prihod od 86 milijardi eura. To je predstavljalo rast od 17% u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, u 2024. godini pojavili su se znakovi ozbiljnih poteškoća. Tržišni uvjeti postaju sve zahtjevniji, osobito za električna vozila. Menadžment VW-a suočava se s kritikama zbog strateških pogrešaka.
Izazovi na domaćem i globalnom tržištu
Potražnja za novim automobilima u Europi opada i možda se nikada neće oporaviti. Prodaja VW vozila osobito je pogođena usponom kineskih konkurenata na globalnom tržištu. Iako je u prvih devet mjeseci 2023. VW prodao 2,26 milijuna vozila, profitabilnost je značajno pala. Operativna dobit smanjila se za 37%, uglavnom zbog visokih troškova i restrukturiranja.
U Njemačkoj su rastući troškovi energije i pritisak konkurencije dodatno otežali poslovanje. VW je najavio ukidanje 35.000 radnih mjesta u Njemačkoj i smanjenje plaća zaposlenicima. To je dio mjera za prilagodbu promjenjivim uvjetima.
Proizvodnja diljem svijeta
VW ima pogone u više od deset zemalja, uključujući Poljsku, Slovačku i Španjolsku. Nakon invazije na Ukrajinu, VW je zatvorio svoje tvornice u Rusiji i povukao se iz tog tržišta. Osim Europe, važni proizvodni centri nalaze se u Argentini, Brazilu, Meksiku, SAD-u i Kini. Najveće investicije izvan Europe usmjerene su na Kinu, Meksiko i Brazil.
Brazil – dugogodišnji partner VW-a
Prva VW-ova tvornica izvan Njemačke otvorena je u Brazilu prije više od 70 godina. Danas je Brazil ključna regija za VW, iako čini samo 8% globalne prodaje. Volkswagen do Brasil prošle je godine proizveo svoje 25-milijunto vozilo. Unatoč uspjesima, brazilsko tržište premalo je da bi nadoknadilo gubitke u Europi i Kini.
Meksiko i američko tržište
Sjeverna Amerika čini više od 10% VW-ove prodaje, ali je istovremeno vrlo zahtjevno tržište. Volkswagen se oslanja na proizvodnju u Meksiku kako bi iskoristio prednosti slobodne trgovine unutar USMCA zone. Međutim, prijetnje uvođenjem carina na vozila proizvedena izvan SAD-a predstavljaju značajan rizik. Novoizabrani predsjednik Donald Trump izričito traži da njemački proizvođači otvore tvornice u SAD-u.
Kina – nekad ključni saveznik, sada prijetnja
Kina je dugi niz godina bila ključni partner i najveće tržište za VW, piše Seebiz. Godine 2019. VW je u Kini držao 19% tržišnog udjela i bio vodeći proizvođač. Danas je taj udio pao na 14%, a domaći kineski proizvođači sve su dominantniji. Jeftini kineski električni automobili osvajaju svjetsko tržište, što dodatno ugrožava VW.
Volkswagen je suočen s globalnim izazovima koji zahtijevaju hitne prilagodbe. Rastuća konkurencija, carine i padajuća potražnja prisiljavaju VW na strateške promjene. Njemački div mora pronaći nove načine za održavanje profitabilnosti i osiguranje svoje budućnosti.