Četvrtak, 20 veljače, 2025

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

YouTube: Od zabavne ideje do globalne platforme

YouTube je postao model uspješnog internetskog poslovanja, za razliku od dot-com kompanija kasnih 1990-ih. Pokrenut kao eksperiment, s vremenom je postao ključan dio modernog društva. Danas YouTube brojem pretplatnika konkurira američkim kabelskim televizijama.

Tri bivša zaposlenika PayPala, Steve Chen, Chad Hurley i Jawed Karim, osnovali su YouTube 2005. godine. Ideju su navodno osmislili tijekom večere. Domena YouTube.com pokrenuta je 14. veljače iste godine, a prijenos videozapisa omogućen je od 23. travnja. Tada je objavljen prvi video pod nazivom Me at the zoo, u kojem Karim stoji ispred slonova u zoološkom vrtu San Diega. Video traje 19 sekundi i prikupio je stotine milijuna pregleda.

U početku su osnivači željeli omogućiti jednostavno dijeljenje videozapisa. Analitičar Ross Benes ističe da su htjeli stvoriti platformu za ponovno gledanje incidenta s Janet Jackson na Super Bowlu. Danas je YouTube najveća digitalna video platforma na svijetu po vremenu gledanja i prihodima od oglasa.

Prema podacima Statista, platforma je 2023. godine dosegao više od 2,5 milijarde korisnika. Glazbena i premium verzija imaju 100 milijuna pretplatnika. Google je izvijestio da korisnici dnevno gledaju preko milijardu sati sadržaja samo na televizorima.

Prije 20 godina, ideja da bi ovakva platforma mogla konkurirati velikim TV mrežama činila se nevjerojatnom. No, platforma je postala prijetnja tradicionalnim medijima poput Disneyja, ABC-a i CBS-a.

Nepresušan izvor sadržaja

Za razliku od klasične televizije, YouTube nema visoke produkcijske troškove. Sav sadržaj kreiraju i prenose sami korisnici. Platforma sadrži raznovrsne videozapise – od koncerata i političkih reklama do edukativnih tutorijala. Količina novih sadržaja je ogromna, a ljudi se neprestano vraćaju. Prema Googleu, svake minute na YouTube-u se prenese više od 500 sati videa.

Googleova kupnja YouTubea 2006. za 1,65 milijardi dolara bila je ključan trenutak. Platforma je tada spojena s Googleovim stručnostima u pretraživanju i oglašavanju. Analitičari ističu da je YouTube pomogao oporavku internetske industrije nakon dot-com kraha. Google je izgradio uspješan oglašivački model i omogućio podjelu prihoda s kreatorima sadržaja.

Platforma je s vremenom poboljšala tehnologiju i regulirala autorska prava. Piratstvo više nije dominantan problem na platformi. Nekada su korisnici objavljivali i sadržaje s golotinjom, no tvrtka je to ograničila.

Tvrtka je također riješila problem neprimjerenih sadržaja za djecu. Razvijena je aplikacija YouTube Kids, koja nudi sigurno okruženje za najmlađe. Algoritmi se stalno prilagođavaju kako bi se izbjegle kontroverze i problemi s oglašivačima.

Vizija budućnosti

Analitičar Rob Enderle pripisuje velik dio uspjeha bivšoj direktorici Susan Wojcicki, koja je YouTube učinila globalnim gigantom, prenosi Zimo. U sljedeće dvije godine, YouTube bi trebao nadmašiti američke kabelske televizije po broju pretplatnika.

Tvrtka danas konkurira streaming servisima poput Netflixa, Disneyja i Amazona, kao i platformama za kratke videozapise poput TikToka i Instagrama. Kao odgovor na popularnost TikToka, razvili su i značajku Shorts, koja svakodnevno bilježi više od 70 milijardi pregleda.

Potpredsjednik istraživačke tvrtke Forrester, Mike Proulx, ističe da se YouTube neprestano razvija. Algoritmi su poboljšani kako bi novi kreatori dobili veću vidljivost. Dugogodišnji YouTuber Robert G primijetio je da su novi kreatori opet prisutni na početnoj stranici.

„Sretan sam što se YouTube mijenja“, izjavio je Robert G, koji objavljuje sadržaj od 2009. godine. YouTube je postao način života za milijune ljudi širom svijeta.

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno