Dok Moskva i Washington raspravljaju o okončanju rata u Ukrajini (vjerojatno na štetu Kijeva), poslovni investitori taktiziraju oko mogućnosti povratka zapadnih korporacija na tržište Rusije.
Iako su sankcije još uvijek na punoj snazi, potencijalno popuštanje restrikcija pod administracijom Donalda Trumpa moglo bi vrlo brzo ponovno otvoriti vrata velikim kompanijama koje su napustile Rusiju nakon invazije na Ukrajinu prije tri godine.
No, poslovni svijet zasad nema odgovor na pitanja pod kojim je uvjetima to moguće i kako brzo.
Među najistaknutijim kompanijama koje su otišle iz Rusije bio je francuski Renault. On je zbog svojega većinskog udjela u najvecem ruskom proizvodacu auto mobila Avtovazu bio znatno izložen tamošnjem tržištu. Prije ruske invazije na Ukrajinu Renault je ostvarivao desetinu svojih prihoda u Rusiji i zapošljavao 45.000 radnika. Povlacenje iz Rusije, kada su imovinu prodali za simbolična dva rublja u svibnju 2022., značilo je otpis 2,2 milijarde eura.
Međutim, valja znati da Renault nikad nije u potpunosti zatvorio vrata Rusiji. Kompanija je pri prodaji osigurala šestogodišnju opciju otkupa udjela u Avtovazu, a sada je Renaultov izvršni direktor Luca de Meo poručio kako je mogućnost povratka izgledna.
Trenutačno je važnije graditi budućnost nego se osvrtati na prošlost. A mi smo poslovni lju- di. Ako se ukaže prilika, razmotrit ćemo je – rekao je za FT. Renault nije jedina zapadna kompanija koja je ostavila otvorene mogućnosti povratka. Mercedes- Benz, koji je svoje ruske operacije predao lokalnoj grupi Avtodom, također ima opciju otkupa svojih bivših poslovnih jedinica. Medu kompanijama koje su otišle, a sada pomno prate situaciju, nalaze se i Volkswagen, Toyota i Hyundai. Podsjećamo, oni su nakon invazije obustavili poslovanje u Rusiji, navodi Jutarnji.
Vraćaju se Amerikancl?
Iako je energetski sektor najpogodeniji sankcijama, Kiril Dmitrijev, celnik Ruskog fonda za izravna ulaganja, izjavio je da očekuje povratak odredenog broja američkih kompanija već u drugom tromjesečju ove godine. Medu sektorima koji bi prvi mogli vratiti poslovanje nalaze se maloprodaja i prehrambena industrija, a povratak financijskih i energetskih kompanija i dalje bi mogao biti ograničen zbog sankcija.
Valja podsjetiti i kako su neke kompanije poput McDonald’sa, Henkela te prehrambenih giganata Mondeleza, Procter & Gamblea i PepsiCo. sve vrijeme nastavile raditi u Rusiji uz obrazloženje kako “osiguravaju osnovne proizvode stanovnistvu”. Reuters javlja da i europske banke, primjerice UniCredit, pomno prate moguće promjene regulative.
No, sve te najave treba uzeti s popriličnom zadrškom. Neke su kompanije poslije odlaska iz Rusije, nakon početnih problema, promijenile poslovne postulate i počele ostvarivati rekordne rezultate. Među njima je i Renault, koji nastavlja s fokusom na elektrifikaciju. Pripremaju se za sve strože europske propise o emisijama. Nakon sto su se povukli iz Rusije 2022., dionica Renaulta odmah je pala 30 do 35 posto. Danas bilježi rekordnu profitabilnost, vecu nego u ta vremena.
Nisu svi dobrodošli U prvim tjednima nakon invazije stotine zapadnih kompanija, uključujući Carlsberg i Unilever, oštro su osudile agresiju te povlačenje predstavile kao moralnu odluku. Povratak bi im mogao nanijeti ozbiljnu reputacijsku šte tu. Takoder, dio tržišta su preuze li Kina ili domaće kopije.