U zadnje nam se vrijeme na društvenim mrežama, u igricama ili aplikacijama za učenje stranih jezika prikazuju reklame za razne jeftine online trgovine. Iako je jasno kako funkcioniraju algoritmi i digitalni marketing, učestalo pojavljivanje istih oglasa često postane zamorno.
Sve više ljudi odlučuje se na narudžbu s popularnih aplikacija koje nude povoljne proizvode. Nakon nekoliko tjedana, pošiljka stigne i mnogi su zadovoljni što su dobili jeftine, a kvalitetne proizvode. Za pojedine artikle, poput hlača koje koštaju samo šest eura, stižu brojni komplimenti.
Međutim, druga narudžba ne donosi uvijek isto zadovoljstvo. Iako su neki proizvodi i dalje dobar omjer cijene i kvalitete, drugi mogu imati neugodne karakteristike, poput jakog mirisa, što može dovesti do nezadovoljstva.
Iz ovakvih iskustava korisnici uče kako odabrati što kupovati, no pitanje ostaje: zašto je jeftina online kupovina toliko privlačna?
Prvi razlog je širok izbor i niske cijene. Takve platforme nude nevjerojatan raspon proizvoda, od odjeće do elektronike, pa je moguće pronaći gotovo sve na jednom mjestu.
Postoje proizvodi koje korisnici možda ne bi nikada razmotrili, ali niske cijene i laka dostupnost ih privlače. Ovi artikli često dolaze uz besplatnu dostavu, što je dodatna prednost u odnosu na domaće trgovine koje naplaćuju dostavu.
Društvene mreže i preporuke drugih korisnika također igraju značajnu ulogu. Pozitivne recenzije i povratne informacije motiviraju ljude da isprobaju jeftine proizvode, a mnoge platforme nude i promocije i popuste.
Korisnicima je privlačno to što mogu ležati kod kuće i naručivati proizvode s drugog kraja svijeta, čak i one za koje nisu ni znali da postoje.
Psihologija jeftine kupovine
Psihologija objašnjava nekoliko ključnih razloga zašto jeftina kupovina privlači ljude. Trenutačno zadovoljstvo dolazi s osjećajem da su dobili dobru ponudu. Kada se kupi nešto povoljno, mozak oslobađa dopamin, stvarajući osjećaj nagrade.
Postoji i percepcija da jeftini proizvodi nude dobar omjer kvalitete i cijene, iako to često nije nužno slučaj. Niske cijene stvaraju osjećaj postignuća, jer korisnici misle da su uštedjeli, dok bi zapravo najveća ušteda bila da nisu kupovali.
Kada se kupuju jeftini proizvodi, osjećaj krivnje je minimalan. Skupi predmeti često izazivaju tjeskobu i žaljenje, dok kod jeftinih artikala nema takvih emocija jer su troškovi zanemarivi.
Kupovina također pruža osjećaj kontrole i sigurnosti. Ljudi koji osjećaju da nemaju utjecaj na druge aspekte svog života, često koriste kupovinu kao način da povrate osjećaj moći.
Društvene norme i utjecaj okoline također su snažni faktori. Kada drugi govore o povoljnim kupovinama, stvara se društveni pritisak da i sami potraže takve ponude.
Za mnoge jeftina kupovina predstavlja oblik emocionalnog suočavanja s problemima ili stresom. Kupovina može poslužiti kao distrakcija, iako osjećaj zadovoljstva brzo prolazi, a proizvodi se često zaboravljaju prije nego što stignu.
Prema teoriji paradoksa izbora, prevelik broj opcija može izazvati stres, no niske cijene umanjuju anksioznost jer su pogreške manje važne, zaključuje Zadovoljna.
Zaključno, jeftina online kupovina privlačna je zbog dostupnosti, niskih cijena i osjećaja kontrole. Iako se mogu pronaći korisni predmeti za dom i poklone, postoji i oprez u vezi kvalitete određenih proizvoda, posebno kada je riječ o torbama i silikonskim predmetima.