Uslijed uništene željezničke infrastrukture na potezu od Mostara prema Jablanici gospodarstvo Bosne i Hercegovine trpi iznimno velike štete. Dokaz za to su izračuni i procjene koje je Večernji list dobio iz Vanjskotrgovinske komore BiH.
Predsjednik VTK BiH dr. sc. Vjekoslav Vuković potvrdio kako je održao sastanak s predstavnicima Veleposlanstva Republike Hrvatske, kao i Hrvatske gospodarske komore u cilju iznalaženja rješenja za ovaj ključni problem za ekonomiju obiju država. Vuković je u tom smislu uputio na činjenicu da je željeznica zapravo žila kucavica između sjevera juga BiH. Poglavito uzimajući u obzir vanjskotrgovinsku razmjernu s Hrvatskom koja je 4 milijarde eura na godišnjoj razini.
Gospodarstvo jako trpi
Ilustracije radi, Luka Ploče u svojem prometu koristi 5 posto roba iz Bosne i Hercegovine, odnosno onih koje idu izravno. Ovo je, prevedeno u brojke, od 2 do 3 milijuna tona rasutih tereta poput šećera, ugljena, kvarca. Na mjesečnoj razini to je oko 3 tisuće vagona rasutih tereta. O kakvom je značaju za domaće gospodarstvo riječ, dovoljno govori i podatak, dodaje Vuković, kako je samo šećerana u Brčkom radila 600 tona dnevno.
“To su jako velike kompozicije. Preusmjeravanje tih kompozicija prema Luci Rijeka znači ubacivanje 500 novih vagona u željeznički sustav Hrvatske. Pitanje je imate li dovoljno prostora, ima li Luka Rijeka dovoljno terminala. Teško je to preusmjeriti” – upozorio je Vuković. Ako bi se pak išlo na varijantu kamionskog prijevoza, postoji i novi problem, gdje naći vozače, a pitanje je i kuda će ti kamioni voziti, odnosno morat će ići alternativnim pravcima dok se ne uspostavi ovaj sadašnji.
“Dakle, očito nismo znali cijeniti značaj željeznice u Bosni i Hercegovini. Drugi parametar je da će Luka Ploče izgubiti dobar dio biznisa”. Upozorava Vuković, te ističe kako ovako ekonomski trpi i Republika Hrvatska, odnosno njezin uvoz roba u Bosnu i Hercegovinu.
I upravo smo zbog tog značaja apelirali da se sredstva koja Republika Hrvatska uplaćuje jednim dijelom upotrijebe namjenski za reparaciju željeznice – potvrdio je. Dodavši kako se tek sada pokazalo koliko je značajna željeznica kao žila kucavica za gospodarstvo Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske. Hrvatska je, podsjećamo, prvih deset milijuna eura pustila u smjeru pomoći stanovništvu. Za sada se razgovara – objasnio je Vjekoslav Vuković vezano uz tematiku novih sredstava koja bi išla izravno za željeznice. U tom slučaju bismo imali ubrzanje procedure.
Jer očito će nam to trebati, a znate i sami da sigurnosni razlozi na tom području iziskuju precizne radove. To su javni radovi, vrlo kvalitetni radovi – naglasio je predsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH. Zaključio je kako u ovoj instituciji rade sve kako bi se ovaj problem riješio što je prije moguće, piše Večernji List.
Štete su zaista ogromne
Podsjećamo, katastrofalne poplave, koje su nedavno pogodile sjever Hercegovine, kao i dio središnje Bosne. Osim prekida cestovne komunikacije, prouzročile su i prekid one željezničke. Uvidjelo se koliki je značaj potonjeg načina prijevoza, a poglavito kada govorimo o gospodarstvu. Iz Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine oglasili su se odmah nakon katastrofe te su naglasili kako je došlo do ozbiljnog oštećenja pruge i pružnih postrojenja na dionici Ostrožac – Grabovica u dužini od 17 kilometara. Uslijed ovoga je obustavljen kompletan putnički i teretni promet na pruzi Sarajevo – Čapljina – Sarajevo. Sve navedeno govori i o potrebi uključivanja Hrvatske u proces obnove, a u tom smislu aktivnosti VTK-a BiH bit će od neprocjenjive vrijednosti.