Ruska invazija na Ukrajinu rekonfigurirala je globalno tržište nafte, s afričkim dobavljačima koji su ušli kako bi zadovoljili europsku potražnju, a Moskva, pogođena zapadnim sankcijama, sve više koristi rizične transfere s broda na brod kako bi svoju naftu dopremila u Aziju.
Preusmjeravanja označavaju najveće potresanje globalne trgovine naftom na strani ponude otkako je “američka revolucija” crpljenja nafte iz škriljevca promijenila oblik tržišta prije otprilike deset godina, i sugerira da će Rusija moći upravljati zabranom nafte Europske unije (EU), pod uvjetom da Azija i Kina nastave kupovati svoju naftu.
Sankcije uvedene Moskvi nakon sukoba u Ukrajini koji je započeo u veljači, uključujući američku zabranu uvoza nafte, potaknule su Rusiju da se odvoji od Europe, gdje se njezina nafta izbjegava, i okrene kupcima u Indiji i Kini koji preuzimaju teret uz veliki popust, prema dostupnim podacima od industrije i trgovaca, piše Reuters.
Uprkos sankcijama, ruski izvoz nafte se vratio na predratnu razinu
Ruski izvoz vratio se na razinu prije invazije u travnju, prema podacima Međunarodne energetske agencije sa sjedištem u Parizu, a cijene nafte stabilizirale su se oko 110 dolara nakon što su u ožujku dosegle 14-godišnji maksimum iznad 139 dolara po barelu.
Čak i ako EU pristane na zabranu nafte u svom sljedećem krugu ruskih sankcija, analitičari kažu da bi učinak mogao biti ublažen potražnjom iz Azije.
“Osim ako Zapad ne izvrši diplomatski pritisak na azijske kupce, nećemo vidjeti povećanje jaza u opskrbi i porast cijena nafte”, rekao je Norbert Rücker iz Julius Baera.
Složeni splet sankcija SAD-a, EU-a i Britanije zabranio je brodovima u ruskom vlasništvu ili pod zastavom pristajanje u luke, što znači da se dio povećane trgovine u Aziju olakšava prijenosom s broda na brod na moru – skupim procesom u kojem je rizik od izlijevanja nafte veći.
Sveukupno, protok ruske nafte u Aziju preko mora skočio je za najmanje 50% od početka godine, prema Petro-Logistics-u, kompaniji za praćenje tankera i drugih podataka.
Prijevozi između plovila, koji čine mali dio ukupne pomorske trgovine, premješteni su s danske obale na Sredozemno more kako bi se izbjegle sankcije i prosvjedi.
Rizični prijenos nafte s broda na brod
“Prenosi s broda na brod (STS, Ship-To-Ship) bili su uobičajeni u danskim vodama, na ulaznoj točki u Baltičko more”, rekao je za Reuters predsjednik Petro-Logistice Mark Gerber. “To se više ne događa; otuda se i sve više povećava STS trend od sankcioniranih tankera prema slobodnim tankerima u toplijim i prijateljskim mediteranskim vodama.”
Gerber je naveo količine ruske sirove nafte i proizvoda koji se prenose između tankera u Sredozemnom moru na oko 400.000 barela dnevno (bpd), od čega većina ide u Aziju, dodajući na to 2,3 milijuna barela dnevno koji idu izravno.
U siječnju, prije invazije, oko 1,5 milijuna bpd poslano je izravno u Aziju.
Ruska nafta se ukrcava na tankere Aframax ili Suezmax koji nose manje od milijun barela i na moru se prenosi na veća plovila koja mogu primiti 2 milijuna barela, što čini dostavu isplativijom, kažu trgovci.
Pomorske količine samo su dio ukupnog izvoza iz Rusije. Uključujući opskrbu plinovodima, ukupan izvoz ruske nafte i proizvoda porastao je na nešto iznad 8 milijuna barela dnevno u travnju, natrag na stopu prije invazije.
Zapadnoafrička sirova nafta
Kako bi nadoknadile gubitak ruske nafte, europske rafinerije okreću se uvozu zapadnoafričke sirove nafte, koja je u travnju porasla za 17 posto u odnosu na prosjek 2018.-2021. prema Petro-Logistics-u.
Podaci Eikona također pokazuju porast i pokazuju da 660.000 bpd uglavnom iz Nigerije, Angole i Kameruna stiže u sjeverozapadnu Europu u svibnju, s tri tereta nigerijskog Amenama u usporedbi s jednim u veljači.
U međuvremenu, količine zapadnoafričke sirove nafte za Indiju gotovo su se prepolovile, prema Gerberu, s 280.000 bpd isporučenih u travnju sa 510.000 bpd u ožujku jer se Delhi prebacio na rusku opskrbu.
Uz vruću europsku potražnju, cijene posebno nigerijske lake, sirove nafte dostižu rekordne vrijednosti, prema trgovcima, s Forcadosovom sirovom naftom koja se, na primjer, nudi uz premiju od najmanje 7 dolara u odnosu na Brent.
Opskrba iz Sjeverne Afrike u Europu porasla je za 30% od ožujka, priopćio je Petro-Logistics. Od toga, podaci Eikona pokazuju da će se dolasci u sjeverozapadnu Europu iz egipatske luke Sidi Kerir, za koju analitičari kažu da je vjerojatno saudijska nafta, gotovo udvostručiti u odnosu na ožujak na više od 400.000 barela dnevno u svibnju.
Sjedinjene Države također su povećale opskrbu Europi. Europski uvoz sirove nafte u svibnju iz SAD-a na bazi isporuka porastao je za više od 15% u odnosu na ožujak, prema podacima tvrtke za praćenje Kpler, najvećim mjesečnim tempom u njezinim evidencijama. Europa je preuzimala oko 1,45 milijuna barela nafte dnevno iz Sjedinjenih Država.