Male geste zahvalnosti mogu oduševiti zaposlenike. Trebate voditi računa, u njima treba biti emocija, ne smiju biti robotizirani.
Kada na tržištu rada nedostaje kvalitetnih zaposlenika, povlastice ili geste obično postaju ono što privlači zaposlenike, a poslodavci postaju sve kreativniji. Tako se Spotify dosjetio da uvede novi paket korporativne pretplate koji tvrtkama omogućuje da svojim zaposlenicima ponude uslugu streaminga. Ako ste dovoljno hijerarhijski napredovali u Goldman Sachsu, sada imate pravo na odmor koliko god želite (ovo je nominalna povlastica; nitko tko njeguje ravnotežu između posla i privatnog života uopće se ne može popeti na ljestvici u Goldmanu). Salesforce ima ranč u Kaliforniji na koji može slati radnike na druženja kojima je cilj da se bolje osobno upoznaju. Ako radite dovoljno dugo za Blue Origin, mogli biste biti član sljedeće ekspedicije u svemir.
Za kompanije koje ne posjeduju rakete ili rančeve može se činiti da se teško natjecati. Dobra vijest je da male geste uvažavanja mogu imati ogroman učinak na zadovoljstvo i lojalnost zaposlenika. Loša vijest je da ne mogu zamjeniti promaknuća i povećanje osobnih primanja.
Nekoliko istraživanja je analiziralo učinak koji male geste mogu imati na zaposlenike. U jednom istraživanju King’s Collegea u Londonu i Harvard Business School, grupa socijalnih radnika bila je nasumično podijeljena u dvije grupe: članovi jedne grupe dobili su zahvalnicu za svoj rad od svog nadređenog, a članovi druge nisu dobili ništa. Mjesec dana kasnije, primatelji pisma izjavili su da se osjećaju mnogo vrijednijim od svojih kolega.
Na sličan način je pokazala studija iz 2010. da su sveučilišni volonteri čiji je zadatak bio prikupljanje donacija od bivših studenata kojima je viši član osoblja sveučilišta osobno zahvalio za njihov trud u naredniom tjednu uputili mnogo više poziva u tjednu nakon ovog malog čina priznanja nego u tjednu prije. Nije bilo statistički značajne promjene za kontrolnu skupinu kojoj se nitko sa sveučilišta nije zahvalio.
još jedna zanimljiva studija uključivala je radnike u tvornici Coca-Cole u Madridu. Dijelu radnika je potajno rečeno da čine ljubazna djela prema podskupini svojih kolega (da nekome donesu piće, recimo, ili im pošalju poruku zahvale e-poštom). I davatelji i primatelji ovih djela izjavili su da osjećaju višu razinu zadovoljstva poslom; a primatelji su na kraju učinili i drugim kolegama više usluga.
Takvi studiji nose dvije lekcije za poslodavce. Jedan je da priznanje može imati značajan utjecaj na radnike. Drugi je taj što se taj utjecaj pojačava ako su iskazi uvažavanja osobni i neočekivani. U žurbi da postupe na prvoj lekciji, mnoga društva potpuno zaboravljaju drugu.
Mnoge tvrtke sada vode formalne inicijative za priznavanje zaposlenika, od programa nagrađivanja do bonus shema. Dobavljači klijentima nude razne usluge, uključujući interne oglasne ploče na kojima se kolege mogu javno zahvaliti jedni drugima za njihov rad i podijeliti bodove koji se mogu iskoristiti za darove. Internetska stranica jednog dobavljača nudi menadžerima savjete što reći zaposlenicima kako bi se osjećali prepoznati, jer apsolutno ništa ne kaže “autentičnost” kao scenarij. (Primjer citata: “Čestitam na velikoj pobjedi! Samo ste je vi mogli izvući!”, što zvuči kao Hallmark karta za Napoleona.)
Uvažavanje industrijalizacije potpuno promašuje poantu. Automatizirane čestitke za rođendan i godišnjicu staža osobne su otprilike kao i faktura. Platforme na kojima kolege javno prepoznaju naporan rad kolega mogu potaknuti performativne prikaze pohvale. To je osobito vjerojatno ako se svaki kompliment pojavi na analitičkoj nadzornoj ploči koju mogu vidjeti sve kolege, pa i nadređeni.
Bonusne sheme također zahtijevaju pažljivo rukovanje. Sjajne su ako pobijedite, ali su demotivirajuće za zaposlenike koji nemaju šanse. U jednoj studiji iz 2014. promatran je učinak programa dodjele nagrada na zambijske pripravnike u zdravstvu; otkrili su da je usporedba s drugima pogoršala učinak, posebno za manje sposobne radnike, prenosi britanski The Economist.
Tajna iskazivanja zahvalnosti je da je emocija važna. A trud uključuje emocije: rukom napisana bilješka je bolja od e-pošte, što je bolje od algoritma. Trebalo bi se osjećati osobno, a ne dijelom sheme koju je “skuhao” odjel za ljudske resurse. I treba biti dovoljno rijedak da bi se registrirao kao smislen; zahvaljivanje svima na svemu pretvara zahvalnost u robu. Drugim riječima, uvažavanje nije projekt s puno podataka. Pojedini menadžeri mogu iskoristiti moć malih gesta kako bi napravili stvarnu razliku u svojim timovima. Najbolja stvar koju tvrtke mogu učiniti je zaposliti ljude koji to prepoznaju.