Prije nekoliko godina Jeff Bezos sjedio je na vrhu poslovnog svijeta. Njegovo dijete, Amazon sa sjedištem u Seattleu, vladar je e-commerce platforme, a punopravni je član i velike američke informacijske petorke (Apple, Meta, Alphabet i Microsoft). Pa, bez obzira na poziciju utjecaja, Bezos je rekao: Amazon će propasti.
Amazon je počeo živjeti prije 28 godina, u garaži (očekivano, u duhu početaka današnjih velikih kompanija). Počelo je kao prodaja knjiga preko interneta, da bi preraslo u giganta elektroničke prodaje ‘od igle do lokomotive’. Danas je jedna od 12 najposjećenijih stranica na planeti. I to je što se e-trgovine tiče.
Bezos tu nije stao, već je, opet u duhu vremena, iz godine u godinu širio svoje djelovanje. Uzeo je svoj dio kolača web servisa, filmske produkcije, medija, transporta, izdavaštva. Ukratko, Bezos je u timu najbogatijeg i nesvakidašnje uspješnog ili, kako novinari vole pisati, ‘briljantnog, ali misteriozno hladnokrvnog poslovnog titana’.
Amazon je nedavno objavio svoju najveću kvartalnu dobit ikada (2 milijarde dolara) što je samo točka na i.
No bez obzira na brojke, projekte i neočekivane prihode koje je pandemija donijela Amazonu, Bezos nije optimističan.
Amazon će propasti
Prije 10 godina Bezos je izašao u javnost s predviđanjem da će “njegov sin” Amazon završiti karijeru. Na kraju će doživjeti onakvu vrstu destrukcije koju je prouzročio u svijetu svojim postojanjem, kako je Bezos rekao u CBS-ovoj emisiji 60 Minutes. On je dodao:
“Ne brinem se zbog toga jer znam da je neizbježno. Tvrtke dolaze i odlaze. Oni koji su najsjajniji i najvažniji u bilo kojem razdoblju nestaju nakon nekoliko desetljeća.”
Bezos se nije predomislio ni pet godina kasnije. Prije 5 godina iznio je svoja predviđanja svojim zaposlenicima. Rekao je da će Amazon jednog dana propasti. “Ako pogledate velike tvrtke, njihov životni vijek je 30 godina, a ne 100 i više.”
Tih godina 2017-2018 mediji su pisali da je Bezos zarađivao oko 6 milijuna dolara svakih 5 minuta kada je službeno sjeo na tron svijeta s milijardama zarade .
Ako se ovakve izjave uzmu kao proročanske, a mogle bi biti jer ih je izrekao sam osnivač, za otprilike dvije godine Amazon bi trebao staviti ključ u bravu. Koliko je to realno? Što kažu analitičari?
Nezadovoljni potrošači
Prije svega, analitika pokazuje da su korisnici Amazona sve manje zadovoljni uslugom ove platforme. I Wall Street Journal objavio je istraživanja koja potvrđuju porast nezadovoljstva potrošača. Prije deset godina 88% ispitanika izjavilo je da je jako zadovoljno uslugom. Danas je taj postotak 79%.
Drugo istraživanje potvrdilo je sljedeće – trećina ispitanih kupaca izjavila je da redovito dobiva naručene proizvode loše kvalitete i sa zakašnjenjem.
Možda ne zvuči puno, ali ako je temelj poslovanja korisnik i njegovo zadovoljstvo uslugom, ovi podaci su zabrinjavajući.
Otkazi su počeli
Prošli mjesec Amazon je počeo najavljivati otpuštanja. S radnih mjesta ove tvrtke otići će čak 10 tisuća ljudi, što je čak 3% od ukupnog broja zaposlenih. Inače, u svijetu za Amazon radi blizu milijun i pol ljudi, a većina ih je plaćena po satu.
Cijeli proces otpuštanja odvijat će se u segmentima, tim po tim. A, prema izjavi ravnatelja, ovo je najteža odluka donesena od 1994. godine otkad postoji Amazon.
Amazon gubitaš
Navodeći argumente u prilog Bezosovoj izjavi da će Amazon propasti, analitičari navode i promašene projekte koje je tvrtka pokrenula i koji su “progutali” milijarde. Recimo, Alexa virtualni asistent, Echo uređaji, projekti kućnih ljubimaca. Ako je vjerovati analitičarima, Amazonovi projekti i aplikacije započeti s idejom omogućavanja glasovne prodaje nisu ni blizu očekivanog uspjeha. Na putu su da izgube 10 milijardi dolara. I, tko zna koliko je još projekata na listi gubitnika u koje su investirali Bezos i Amazon.
Iako kompanija Amazon uskoro puni 30 godina, malo je vjerojatno da će se Bezosova predviđanja ostvariti. Iako, svijet je već naučio da nijedna izjava velikana nije bez pokrića, a naučio je i čitati između redaka.
Izvor: bonitet.com