Doprinos Johna Cleesea globalnoj zabavi teško se može osporiti. Leteći cirkus Montyja Pythona, čiji je bio ključni član, zauvijek će ostati ekipa čija kritika nije zaobišla kritike i koja je ostala sinonim za britanski humor. Nadrealni, hrabri i nekonvencionalni Pajtonovci ljudi koji su prije svega prihvaćeni kao kreativni i jedinstveni.
Mnogi ljudi povezuju Johna Cleesea sa svime što je povezano s biznisom i menadžmentom, ali to nije baš tako. Od 1969., kada je prvi skeč Motney Pythona emitiran na BBC-ju, Cleese je bio producent trupe i vodio je sve njihove poslove, prenosi bonitet.
Kreativnost, što je to?
John Cleese je također vrlo tražen predavač. Rado je pristao na razgovor s poslovnim svijetom o svojim iskustvima u poslovnom svijetu, a prije svega o kreativnosti. Kreativnost u menadžmentu je tema koja ga posebno zanima i njegova predavanja su toplo preporučljiva.
U jednom od gostovanja iz 1991. godine u organizaciji Video Arts Productiona, John Cleese je na svoj, duhovit i jedinstven način predstavio svoje shvaćanje kreativnog, ali u menadžmentu bez kojeg nema dobrog posla.
Što je za Cleesea uopće kreativnost?
„Kreativnost nije talent. Kreativnost je način na koji se stvari rade“.
Što mislim kad to kažem?
Kreativnost nije sposobnost koju ili imate ili nemate. I, iznenadit ćete se kad ovo čujete, ali kreativnost nema nikakve veze s kvocijentom inteligencije (IQ), iako zahtijeva određeni minimum. To je znanstveno dokazano“, rekao je Cleese u uvodnom dijelu.
John Cleese i ono što se mora igrati
Koja je razlika između kreativne osobe i nekreativne osobe?
“Jasno je”, rekao je Cleese, “najkreativniji su stekli sposobnost da se ‘stave’ u određeno raspoloženje ili način rada tako da njihova prirodna kreativnost funkcionira.” Znanstvenici ovu sposobnost nazivaju ‘sposobnošću za igru’. Pokazalo se da se oni najkreativniji igraju poput djece, igraju se idejama, istražuju ih i to ne iz praktičnih razloga i neke krajnje svrhe, već zato što uživaju u igri. “Igraju se igre radi“, jedno je od Cleeseovih objašnjenja kreativnosti.
Inače, Pajtonovac je s psiholozima sudjelovao u istraživanju koje se bavilo uspješnim obiteljima, tvrtkama i organizacijama. Zanimalo ih je kako funkcioniraju da budu na vrhu.
“Istraživanjem smo došli do nevjerojatnih činjenica. Ljudi na poslu funkcioniraju na dva različita načina – zatvoreno i otvoreno. Ono što mogu reći za početak jest da je kreativnost nemoguća ako radite u prvom, zatvorenom modalitetu“, rekao je John Cleese.
Otvoreno i zatvoreno
Što znači raditi u zatvorenom modalitetu? – Montipajtonovac odgovara:
“U ovom modalitetu većina njih radi gotovo cijelo radno vrijeme. Osjećaj je da treba puno učiniti, započeti da bi se završilo. To je gotovo tjeskobno stanje koje je također vrlo aktivno. I ovaj način karakterizira nestrpljivost, ima malo napetosti i malo humora, ali je i svrhovit. Nije neobično da ovaj zatvoreni modalitet donosi stres i malo manije, ali ne i kreativnosti.
Suprotnost je otvoren put, što znači opuštenost, širina, modalitet s manje odlučnosti i više promišljenosti, često s humorom. Znatiželja je ovdje česta i operativna, ali ne radi pod pritiskom da se stvari obave što je brže moguće. Igra je dopuštena i to je ono što prirodnoj kreativnosti izlazi na površinu,” objasnio je John Cleese.
Hitchcock je znao tajnu
John Cleese kaže, primjer rada pod pritiskom je način na koji je radio Hitchcock. Njegovi suradnici pisci dobro su znali da će Hitchcock prekinuti svaku raspravu o scenariju kad osjeti napetost i pritisak da se posao obavi. Učinio je to ležerno ispričavši priču koja nije imala nikakve veze s filmom na kojem je radio. Govorio je ‘Pritiskamo pritiskamo. Puno radimo. Polako, opusti se. Doći će!’, a on bi svojom pričom razbio napetost. Tako je i bilo. Ideje su dolazile.
“Ali ovdje postoji nešto vrlo važno što bih želio istaknuti.” Kada radite na problemu, razmišljate o njemu, morate biti otvoreni. Ali, kada jednom smislite rješenje, morate otići unutra i implementirati ga. Jer kada donosite odluku, morate biti učinkoviti. A bit ćete učinkoviti ako ste odlučni i ne sputani sumnjama da je vaše rješenje dobro i ispravno.
li, slikovito – ako ste se pripremili preletjeti kanjon, a stojite na rubu, kasno je razmišljati o alternativama kako ćete ga preletjeti.
Humor je prirodno sastavni dio otvorenog načina rada, ali je luksuz za one zatvorene”, u svom maniru daje primjer.
Ako je sve tako jednostavno, gdje je problem? Cleese je siguran:
“Problem je što u procesu rada većina ostaje zaglavljena u zatvorenom modalitetu, u radu pod pritiskom koji je svima poznat. To je kao da ste u tunelu i sve vidite iz perspektive ‘tunela”.
Najbolji primjer su političari koji kritiziraju upravo zato što su ovisni o adrenalinu od informacija koje dobivaju iz sata u sat i stoga se ne mogu vratiti u stanje želje i sposobnosti otvorenog razmišljanja o problemima.”
John Cleese savjetuje kako biti otvoren?
Ipak, kako kaže Cleese, postoje načini da se dosegne otvoreni modalitet i kreativnost.
“Ima dana i razdoblja kada jednostavno niste kreativni, ništa, nula, nula.” Ali postoje određeni uvjeti i okolnosti koje vas mogu staviti u otvoreno stanje kada postoje velike šanse da budete kreativni. Nema garancija, ali ima šanse”, tvrdi John Cleese.
Da biste bili otvoreni, potrebno vam je sljedeće:
Prostor
“Potreban vam je prostor da se distancirate od svih zahtjeva i pritisaka.” To znači zatvoriti.”
Vreme I
“Nije dovoljno imati vlastiti prostor gdje vas nitko neće uznemiravati.” Trebate prostor na određeno vrijeme. Igra treba početi u određeno vrijeme i završiti u određeno vrijeme i na to možete računati. Inače, nema igre.
Po mom iskustvu, najbolje se isključiti na sat i pol i raditi. Nakon tog vremena nastupa umor. I bolje je izdvojiti sljedeći sat i pol, sljedeći dan nego danas sjediti 4 sata. Ako želite biti kreativni, to nije rješenje.”
Vrijeme II
“Jedan od mojih Monty Python suradnika, kojeg smatram daleko talentiranijim od sebe, nikada nije napisao originalniji tekst od mog.” Pitao sam se zašto? Otkrio sam da nije imao strpljenja ‘sjediti’ na problemu i odvojiti dovoljno vremena za igru s idejama. Kao konačno rješenje prihvatio je prvu ideju koja mu se učinila dobrom. Za razliku od njega, ja sam mogao sjediti još sat vremena i igrati se s problemom. Nije mogao podnijeti neugodnosti uzrokovane neriješenim problemom koji je trebao riješiti.”
Samouvjerenost
“Ništa vas neće spriječiti da budete kreativni tako uspješno kao strah od pogreške.” Bit igre je osjećaj da je sve u redu.”
Humor
John Cleese tvrdi “ humor je najsigurniji i najbrži način da vas prevede iz zatvorenog u otvoreni način rada. Koliko ste puta svjedočili situacijama u kojima se očajnički tražilo rješenje ozbiljnog problema? Humor u takvim prilikama ocjenjuje se apsolutno neprimjerenim ili ometajućim. Uostalom, koja je svrha ozbiljnosti i svečanosti? Mislim da to samo pomaže nekim ljudima da se osjećaju velikima i važnima.
To što ste duhoviti ne umanjuje ozbiljnost problema s kojim se nosite. Humor je bitan element spontanosti i kreativnosti koji su vam potrebni za rješavanje problema.”