Najprometniji dio sezone, onaj blagdanski je već daleko iza nas. Još uvijek je početak nove godine i mnogi ljudi okrenuli su se prema budućnosti. A ovo uključuje rješavanje popisa obaveza koji konstantno raste. Ali zašto nam je svima, što više obaveza imamo, sve teže započeti?
To je nešto što je poznato kao ‘blokada zbog preopterećenosti’, i koliko god može utjecati na vašu produktivnost (i mentalno zdravlje), također je nešto što možete nadvladati.
Što je blokada zbog preopterećenosti?
Poznato i kao “paraliza zadacima”, blokada zbog preopterećnosti je kada znate da imate puno posla, ali se osjećate bespomoćno kada treba započeti. Nije nužno da ne znate odakle početi, iako to svakako može biti faktor, već kako početi. To je zato što mozak percipira vaš sve veći popis zadataka kao prijetnju i reagira blokadom (za razliku od borbe ili bijega).
S velikim, opterećujućim popisom zadataka ta prijetnja bi mogla biti prijetnja neuspjeha ili bi mogla biti prijetnja da biste mogli iznevjeriti druge. Mogla bi biti prijetnja zbog koje se osjećamo glupo ili nesposobno jer ne znamo odakle početi ili kako nešto učiniti.
Ellen Hendriksen, klinička docentica u Centru za anksioznost i poremećaje pri Sveučilištu Boston za New York Times
Kako prevladati blokadu zbog preopterećenosti
Srećom, postoje strategije za nadjačavanje blokade zbog preopterećenosti, koje savjetuju:
Pišite…
Nema ničeg revolucionarnog u izradi popisa obaveza. Ali može napraviti tako veliku razliku da je svakako vrijedno spomena. I ne govorimo o mentalnom popisu: mislimo zapravo na zapisivanje popisa zadataka koje morate izvršiti.
Dok to radite, raščlanite svaki od svojih većih poslova na manje korake koje je lakše dovršiti i maknite ih s popisa kad ih završite. Na primjer, umjesto da zapišete “očisti kuhinju”, raščlanite to na stvari kao što su pranje suđa, čišćenje šanka, usisavanje podova itd.
Vidjeti dugačku ispisanu listu stvari koje trebate izvršiti može se u početku činiti opterećujuće. Ali budući da ste veće poslove podijelili na manje korake, imate još toga za označiti u hodu što vam pruža jaču mentalnu snagu i poticaj za dalje.
S druge strane, možda ćete jasnije vidjeti što trebate učiniti. Umjesto da se suočavate s onim što ste zamislili u svojoj glavi.
Ne pokušavajte biti savršeni
Ako ste perfekcionist, ovo bi mogao biti izazov za vas. Potrudite se da se ne zadržavate na projektima kako bi odradili i “posljednje detalje” samo kako biste odgodili prelazak na druge zadatke. Nikada ništa neće biti savršeno (barem u vašim očima). Stoga svaki posao na svom popisu obavite temeljito i dobro, ali nakon što dođe do točke da je dovoljno dobro, krenite dalje.
Uključite popis u svoj raspored
Zakažite jedan sat (ili pola sata, ili čak 15 minuta) u svom kalendaru svaki dan da odradite nešto sa svog popisa obveza. Ako je moguće, neka to bude svaki dan u isto vrijeme, tako da vam prijeđe u naviku.
Izvor: Lifehacker