Srijeda, 15 svibnja, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

16 kognitivnih predrasuda koje mogu ubiti inovativno razmišljanje

Evo 16 kognitivnih predrasuda koje utječu na kreativnost i inovacijski proces na koje treba obratiti pozornost. Mogu potjecati od osobnih predrasuda do grupne dinamike, politike i još mnogo toga. U svakom slučaju, treba ih imati na umu, jer mogu ubiti inovativno razmišljanje.

Pristranost potvrde:

vjerujemo u ono što želimo vjerovati dajući prednost informacijama koje potvrđuju već postojeća uvjerenja ili predrasude. To rezultira traženjem kreativnih rješenja koja potvrđuju naša uvjerenja, a ne izazivaju ih, što nas čini zatvorenima za nove mogućnosti.

Pristranost prema konformizmu:

izbori masovnih populacija utječu na naše razmišljanje, čak i ako su protivni neovisnim osobnim prosudbama. To može rezultirati lošim odlučivanjem i dovesti do grupnog razmišljanja koje je posebno štetno za kreativnost, jer se vanjska mišljenja mogu potisnuti što dovodi do autocenzure i gubitka neovisnog mišljenja.

Pristranost autoriteta:

favoriziranje mišljenja autoriteta. To znači da inovativne ideje koje dolaze od starijih članova tima (u pravilu) nadmašuju ili bolje od svih ostalih, čak i ako bi drugi koncepti, ideje i inputi mogli biti kreativniji i relevantniji za rješavanje problema.

Pristranost averzije prema gubitku:

nakon što je odluka donesena, držati se nje radije nego riskirati zbog straha od gubitka onoga što ste stekli započinjanjem nečega i želje da to vidite dovršenim. Također pridajemo veću vrijednost nečemu nakon što smo u to emocionalno uložili. Kao posljedica truda, vremena i energije uloženih u kreativno razmišljanje, članovi tima mogu postati pristrani i emocionalno vezani za svoje rezultate. Da bi se to popravilo, evo 11. zapovijed: “nemoj se zaljubiti u svoja rješenja“.

Lažna pristranost kauzalnosti:

navođenje uzastopnih događaja kao dokaza da je prvi uzrokovao drugi. To se može dogoditi u fazi suosjećanja s dizajnerskim razmišljanjem u kojoj namjerno tražite potvrdu uzročnosti između onoga što ljudi govore i onoga što rade, što dovodi do rješavanja pogrešnih problema ili potreba.

Akcijska predrasuda:

kada se suočimo s dvosmislenošću, favoriziranje činjenja nečega ili bilo čega bez ikakve prethodne analize, čak i ako je to kontraproduktivno: “Moram nešto učiniti, čak i ako ne znam što učiniti“. Članovi tima mogu osjetiti da moraju nešto poduzeti bez obzira je li to dobra ideja ili ne. To može biti problem kada ste pod vremenskim pritiskom.

Samouoslužna predrasuda:

favoriziranje odluka koje povećavaju samopoštovanje. To rezultira pripisivanjem pozitivnih događaja sebi i obrnuto skidanje krivnje sa sebe. Unutar inovacijskih radionica to može značiti da se donesene odluke mogu opteretiti osobnim planovima, a ne logikom kupaca i poslovanja tvrtke.

Pristranost prezentacije:

pod utjecajem je načina na koji su informacije prezentirane, a ne same informacije. To vidimo cijelo vrijeme, posebno kada razvijamo prototipove za prezentacije, kao i kada predstavljamo uglađene slajdove. Ljudi će izbjegavati rizik ako se dobro predstavi i tražiti rizik ako se predstavi loše, što znači da se logika donošenja odluka može lako iskriviti.

Pristranost dvosmislenosti:

davanje prednosti opcijama gdje je ishod bolje poznat u odnosu na one koje nisu. Ova pristranost ima strašne utjecaje na rezultate inovacija, jer je proces u osnovi rizičan i nepoznat proces. Ako članovi tima podsvjesno favoriziraju poznato, najvjerojatnije ćete slijediti poznate i prethodno utabane staze.

Strateško lažno predstavljanje:

svjesno podcjenjivanje troškova i precjenjivanje koristi. Pri razvijanju inovativnih koncepata, okvirnih brojki i prototipova poslovnog modela, timovi su skloni podcjenjivanju stvarnih troškova i precjenjivanju vjerojatnih koristi kako bi dobili odobrenje projekta. Menadžeri tada uočavaju i izazivaju pretjerani optimizam procjenjujući koliko su timski rezultati uistinu inovativni.

Pristranost prema već usvojenim idejama (bandwagon bias):

opće poznata pristranost koja daje prednost idejama koje su drugi već usvojili. Ovo je posebno utjecajno kada je povezano s pristranošću autoriteta. Efekt bandwagon-a česta je pojava koju vidimo na radionicama. Stopa i brzina kojom drugi usvajaju ideje (kroz raspravu, stopa tihog glasanja s točkama itd.) može značajno utjecati na vjerojatnost da će te ideje i koncepte grupa odabrati i nastaviti.

Pristranost projekcije:

iz bihevioralne ekonomije, pretjerano predviđanje budućih ukusa ili preferencija odgovarat će trenutnim ukusima ili preferencijama. Ova pristranost ima poseban utjecaj budući da se nove inovacije smišljaju u sadašnjosti i projiciraju u budućnost kada uđu na tržišta, što rezultira precjenjivanjem vrijednosti preferencija potrošača.

Pro-inovacijska pristranost:

nove inovacije trebaju usvojiti svi članovi društva (bez obzira na šire potrebe) i potiskuju se i prihvaćaju bez obzira. Novine se smatraju generalno dobrima, bez obzira na potencijalne negativne utjecaje (nejednakost, elitizam, šteta za okoliš itd.) što rezultira ocjenjivanjem novih ideja i koncepata koji se stvaraju kroz pomalo ružičaste naočale.

Pristranost sidrenja:

biti pod utjecajem informacija koje su već prikazane.. To uzrokuje unaprijed učitanu i utvrđenu viziju tunela i utječe na donošenje konačne odluke. Namjerno manipuliramo umovima članova tima tako što im ‘unaprijed učitavamo’ jednu od naših vježbi zagrijavanja kako bismo potaknuli ovu pristranost. Utjecaj je vrlo značajan na kreativno razmišljanje i rezultate.

Pristranost prema statusu quo:

favoriziranje trenutne situacije ili statusa quo i njegovo održavanje zbog averzije gubitka (ili straha od gubitka) i ne poduzimanje ničega kao rezultat. Ovo je suptilna predrasuda na emocionalnoj razini koja nas tjera da smanjimo rizik i preferiramo ono što je poznato ili “način na koji radimo stvari ovdje“. To ima ozbiljne posljedice kada se traže novi načini za kreativno rješavanje potreba i problema.

Prostranost pozitivnog učinka:

zbog ograničenog vremena ili resursa, ljudi se obično usredotočuju na „dobre” stvari dok ignoriraju negativne učinke, čak i kada su negativni učinci značajni. Opasno je jer znači da će timovi previdjeti informacije koje nedostaju, posebno kada se radi o vanjskoj stručnosti, što rezultira napredovanjem ideja s kritičnim nedostacima.

Izvor: boardofinovation

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno