Pored svih teških vijesti u svijetu ovih dana, moglo bi biti od pomoći da se malo nasmijemo… čak i ako je to na naš vlastiti račun… ili na račun naše vlastite organizacije. Tko zna? Možda čak i naučimo nešto o sebi. “Teorija mrtvog konja” bi mogla pomoću u tome.
Plemenska mudrost američkih Dakota Indijanaca — koja se prenosi s koljena na koljeno — kaže da kada otkrijete da jašete na mrtvom konju, najbolja je strategija sjahati.
Nekako zvuči očito! No, začudo, češće se ignorira nego poštuje u stvarnom životu. “Mrtav konj” označava posao, projekt, ideju… koja je propala i nije ju moguće oživjeti. Logična strategija bi je bilo napustiti, odnosno “sjahati” sa nje, ali se često dešava da se pokušavaju upravo suprotne strategije.
Teorija mrtvog konja – alternativne strategije
Evo “kreativnih” načina na koje ljudi i organizacije rješavaju problem mrtvog konja:
- Kupovina jačeg biča.
- Mijenjanje jahača.
- Prijetnja konju otkazom.
- Imenovanje komisije za proučavanje konja.
- Izjavama tipa: “Ovako smo uvijek jahali ovog konja.”
- Dogovaranje posjeta drugim zemljama radi uvida u to kako drugi jašu mrtve konje.
- Razvijanje programa edukacije kako bismo poboljšali svoje sposobnosti jahanja.
- Podsjećanje da i druge organizacije jašu istu vrstu konja.
- Zaključivanje da su jahači koji sjašu s mrtvih konja lijeni, nemaju inicijative ni ambicije – te ih zatim ih zamijenimo.
- Spuštanje standarda kako bi se mogli uključiti i mrtvi konji.
- Preklasificiranje mrtvog konja kao “živog, ali oštećenog”.
- Angažiranje vanjskog konzultanta za savjet o tome kako bolje jahati konja.
- Uprezanje nekoliko mrtvih konja zajedno za povećanje brzine.
- Hrabro izjavljivanje: “Ovaj konj nije mrtav, nego živ!”
- Pružanje dodatnog financiranja i/ili obuke za povećanje performansi mrtvog konja.
- Jahanje mrtvog konja “izvan kutije” (“out of box”)
- Nabavljanje nove ili osvježene web stranice mrtvom konju.
- Ubijanje svih ostalih konja tako da se onaj mrtvi ne ističe.
- Zauzimanje pozitivnog gledišta – izjavljivanje da se mrtvi konj ne mora hraniti, jeftiniji je, ima manje režijskih troškova i stoga znatno više pridonosi profitu organizacije nego neki drugi konji.
- Prepisivanje zahtjeva očekivanih performansi za sve ostale konje.
- Unapređenje mrtvog konja na supervizorsku poziciju ili zapošljavanje drugog konja.
- Imenovanje mrtvog konja “promjenom paradigme” i nastavljanje s jahanjem.
- Jahanje mrtvog konja “pametnije”
- Prisjećanje svih lijepih trenutaka koje smo proveli dok smo jahali tog konja.
Prepoznajete li “mrtve konje” u svom poslovnom ili privatnom okruženju, i koju strategiju primjenjujete?
Autor: Uredništvo financa.ba
Prilikom preuzimanja obvezno navesti izravnu vezu na članak.