Po drugi put u modernoj povijesti, Liga prvaka će dobiti pobjednika u Istanbulu. Manchester City će pokušati doći do „treble“. Inter iz Milana brani ponos talijanskog nogometa. Prije prvog sučevog zvižduka i početka spektakla, Financa.ba otkriva sve financijske i komercijalne aspekte utakmice.
Engleski, Manchester City će u subotu pokušati prvi put u povijesti osvojiti Uefinu Ligu prvaka, Premier ligu i FA kup. Podsjećamo, s otoka je to još uspjelo njihovom gradskom rivalu Manchester United 1999. godine.
Na putu im stoji talijanski velikan Inter iz Milana. Podsjećamo, posljednji put su sudjelovali u finalu Lige prvaka 2010. godine, kada je po treći put osvojili naslov. Zanimljivo, te godine je Inter uspio osvojiti „treble“, obzirom da je bio prvak Italije, te osvojio talijanski kup.
Manchester City jako želi spomenuti trofej. Otkako je 2008. Došao novi vlasnik iz Abu Dhabija, ovo je jedini trofej koji nedostaje „građanima“ u sobi s trofejima.
Nogomet se pokazao kao neizvjestan mnogo puta do sada, što ga i čini najpopularnijim sportom u Europi. Sve će stati u subotuu navečer kada će istrčati momčadi na Olimpijski stadion Atatürk u Istanbulu. Pobjednik će osigurati 20 milijuna eura, dok će poražena momčad morati potražiti utjehu u nagradi od 15,5 milijuna eura. Na ove iznose će se svakako dodati dio novčanih nagrade koji se dodjeljuje na temelju Uefina algoritma koeficijenata i TV prava.
Vlasništvo Manchester City-ja
Forbes je nedavno procijenio vlasnika Manchester City-ja Sheikha Mansoura na nešto manje od 5 milijardi američkih dolara. Podsjećamo radi se vladajućoj obitelji Abu Dhabija čije bogatstvo procjenjuje na 20 milijardi eura.
Abu Dhabi United Group ima 81 posto udjela u City Football Group (CFG). Udio koji posjeduju je procijenjen na oko 5 milijardi eura. Američka investicijska kompanija Silver Lake posjeduje 18 posto udjela. Ostalih jedan posto drži kineska kompanija China Media Capital.
CFG je osnovan 2013. kako bi upravljao ulaganjem u nogometne klubove diljem svijeta. Holding posjeduje udjele u 13 nogometnih klubova, uključujući timove u Kini , Urugvaju, Brazilu i Španjolskoj. Danas su u njihovom vlasništvu New York City FC u SAD-u, australski Melbourne City FC i indijska ekipa Mumbai City FC.
Ipak CFG-ova „zlatna koka je Manchester City. Sportski i komercijalni uspjesi građana su omogućili prihod u sezoni 2021/22 od rekordnih 714 milijuna eura. To je omogućilo klubu neke od najskupljih transfera, ali i kupnju nekih od najvećih nogometnih talenata.
Međutim, regulatorna tijela u sportu nisu uvijek pozitivno gledala na to pretjerano trošenje. City je bio optužen za nepoštivanje financijskog Fair Play-a. Čak je Premier League uputila klub neovisnoj komisiji zbog više od 100 kršenja financijskog fair play-a. Podsjećamo, klub se žalio sudu za sportsku arbitražu CAS-u, nakon što je 2020. bio suspendiran iz europskih natjecanja.
Vlasništvo Intera iz Milana
Iako kontroverzno, vlasnici City-ja nude stabilnost glubu posljednjih 15 godina, što se ne može reći za Inter. Klub iz Serie A je u većinskom vlasništvu kineskog konglomerata Suninga. Vlasnici su postali 2016. Godine, a klub je plaćen 270 milijuna eura. Forbes sada procjenjuje Inter na nešto manje od milijardu eura. Suning ga želi prodati od 2021. godine, uz objašnjenje da se želi koncentrirati na svoje maloprodajno poslovanje.
Navodno su Investcorp sa sjedištem u Bahreinu, Aser Ventures Andrea Radrizzanija i Javni investicijski fond Saudijske Arabije (PIF) zainteresirani da postanu većinski vlasnici Inter-a iz Milana. Treba spomenuti da je proteklu sezonu (2021./22.) klub završio sa gubitkom od 140 milijuna eura. Kako bi stabilizirali poslovanje, morali su poseći za kreditom od strane Oaktree Capital Management-a.
Zimajući financijsku stabilnost u obzir, zaista je iznenađenje da se pored financijski stabilnog Manchester City-ja u finalu našao, uvjetno rečeno Inter iz Milana ssa svojim financijskim problemima.
Sponzori finalista
Poslovni prihod Manchester City-ja su sezoni 2021./22. Iznosili 360 milijuna eura. Cityj-ev najunosniji sponzorski ugovor je s Etihad Airways-om, nacionalnim zrakoplovnim prijevoznikom Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE). Etihad, koji je sponzor kluba o d 2009. godine, plaća 79 milijuna eura po sezoni prema trenutnom ugovoru. Financa.ba je tekstu financijski el Clasico već ove godine pisala o deset najunosnijih sponzorskih ugovora. City također ima desetogodišnji ugovor o opremi s Pumom vrijedan prijavljenih 76 milijuna eura godišnje.
Inter je platforma za kineske vlasnike kako bi europskom tržištu prezentirali neko od najačih kineskih brendova. Tako su našle reklame Hisense, Lenovo i Volvo. Međutim, napori kluba da zamijene dugogodišnjeg generalnog sponzora Pirelli s unosnijim, nisu bili uspješni. Interov novi ugovor s DigitalBitsom, bio je žrtva pada kriptotržišta, pa je Inter ostao bez 25 milijuna ugovorenih eura.
Inter je predstavio i novog sponzora na dresovima za finale Lige prvaka, a radi se Paramount+ Gazzetta dello Sport javlja da dogovoreno da će streaming servis platiti oko 10 milijuna eura za prikaz na centralnom dijelu dresa u ovoj utakmici. Kompanija će ostati sponzor Intera i naredne sezone, ipak na stražnjem dijelu dresa ispod brojeva igrača.
Interov tehnički sponzor i dobavljač opreme je Nike. Klubu plaća 12,5 milijuna eura po sezoni. Budući da se taj posao bliži zaključku, Corriere dello Sport je prošle godine novi ugovor koji bi trebao trajati do 2030. i vrijedan 24 milijuna eura godišnje.
Olimpijski stadion Atatürk u Istanbulu
Olimpijski stadion Atatürk u Istanbulu drugi će put ugostiti finale Lige prvaka. Podsjećamo, bilo je planirano da bude domaćin utakmice 2020. godine. Zbog Covid 19 pandemije domaćinstvo je pomaknuto za ovu godinu. Sponzori turnira Mastercard i Garanti BBVA Payment Systems procijenili su da će utakmica gradu domaćinu omogućiti zaradu od 75 milijuna eura.
Stadion Atatürk, ima kapacitet od 72.000 gledatelja, posljednji put je finale održano 2005. Godine. U epskoj utakmici Liverpool je dostigao prednost Interovog rivala AC Milana od 3-0, te je slavio nakon lutrije jedanaesteraca.
Nešto više od 47.000 ulaznica stavljeno u slobodnu prodaju. Svaki je klub dobio 20.000 ulaznica, a ostatak ide UEEFA-i. Službene cijene ulaznica kreću se od 70 do 690 eura. Kako se moglo vidjeti na internetu posljednjih dana, na raznim Internet platformama cijena je nadmašila 1.000 eura.
Sponzori Lige prvaka
Finale Lige prvaka predstavlja je jedinstvena prilika za UEFA-ine sponzore da spektakularno ugoste partnere. Većina sponzora se potrudila da u okolini stadiona Atatürk napravi nezaboravno multimedijalno iskustvo prije utakmice.
Adidas
Službeni dobavljač tehničke opreme i sportskih rekvizita, postavio je ogromnu verziju svoje UCL Pro Ball. Posjetitelji mogu ući, te u ugođaju koji podsjeća na kino prisjetiti se dosadašnjih Finala Lige Prvaka, od kojih se neka i danas prepričavaju.
Expedia
Online servis za putovanja posjetiteljima će pružiti ‘multi-senzorno iskustvo’ vodeći obožavatelje na putovanje kroz četiri finala Lige prvaka i njihove gradove domaćine. Također će imati brendirani vrt i terasu na kojoj će posjetitelji moći uživati u nastupima poznatih DJ-eva.
Heineken
Uoči utakmice, Heineken, PepsiCo i JustEatTakeaway.com obavjestili su javnost da će se zajednički prezentirati u Istanbulu. Misija je prezentirati ekološku ambalažu, koja bi u budućnosti se mogla više puta upotrebljavati. Svakako, Heineken će i na samom stadionu osvježavati grla navijača, kako bi atmosfera bila što bolja.
Mastercard
Partner je Lige prvaka od 1994. Globalni kartični div se odlučio navijaćima ponuditi proširenu stvarnost (AR) u Istanbulu. Naime, posjetitelji će moći zahvaljujući ‘magic mirror’, unutar kaznenog prostora šutirati loptu prema golu, a za sve uspješne pripremljene su zanimljive nagrade.
Budućnost Lige prvaka
Podsjećamo, UEFA je pod pritiskom posljednje dvije godine jer su klubovi poput Real Madrida, Juventusa i Barcelone željeli napraviti vlastito natjecanje pod nazivom – Superliga. S druge strane, UEFA se trudi zadržati Ligu Prvaka, kao elitno klupsko natjecanje u Europi. Ukoliko City u osvoji svoj prvi naslov prvaka „starog kontinenta“, UEFA bi mogla razmisliti o uvođenju „salary cap“-a po uzoru na NBA. Klubovima bi se ograničila potrošnja na plaće i transfere tijekom jedne sezone. Cilj bi bio zadržati ravnotežu u vrijeme kada financijski jaz između Premier lige i ostalih europskih liga postaje sve veći.
U međuvremenu Čeferin, koji je u travnju ponovno izabran bez protukandidata za treći četverogodišnji mandat na čelu UEFA-e, je predložio da UEFA preispita pravila koja omogućavaju da bilo tko ima ‘kontrolu ili utjecaj’ na više od jednog kluba u istom europskom natjecanju.
Zanimljivo, komentari su se pojavili jedva mjesec dana nakon što je UEFA-ino izvješće o licenciranju klubova upozorilo da vlasništvo nad više klubova može predstavljati ‘materijalnu prijetnju’ integritetu europskih klupskih natjecanja.
Predsjednik Uefe Aleksander Čeferin je predložio i da se finale Lige prvaka odvede i u SAD. Osim finala spominju se i još neke utakmice Lige prvaka, a sve je motivirano interesom i tog dijela svijeta za utakmice elitnog europskog natjecanja. Naravno i još kvalitetnijim sponzorskim ugovorima.