Subota, 23 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Rano ukrašavanje doma: Je li u pitanju konzumerizam ili nešto drugo?

Kada ukrašavate dom i kitite božićnu jelku? Postoji li idealan datum za ukrašavanje prostora za Božić? Jeste li dio ekipe koja to radi potkraj studenoga ili božićnu čaroliju “čuvate” za Badnjak?  Bez obzira na tim kojem pripadate, sigurno ste primijetili kako blagdanske ukrase iz godine u godinu viđamo već početkom jeseni. Fenomen vezan uza sve ranije božićno ukrašavanje i izlaganje blagdanske dekoracije ima svoje ime – Christmas creep.

Što je Christmas creep?

Prema rječniku Merriam-Webster, riječ je o produženju božićne sezone. Sa sve ranijim postavljanjem lampica, vijenaca, božićnih jelki i ostalih dekoracija. Tu su i sveprisutne reklame za blagdanske rasprodaje. Kao i božićne pjesme koje na nekim mjestima možemo čuti već u listopadu. A sve s ciljem poticanja konzumerizma.

Kupci žele božićne ukrase što ranije?

Osim po trgovinama i na reklamnim plakatima, ovaj je fenomen vidljiv i u sve više domova, i to kroz ukrašavanje, tzv. decorating creep

The Washington Post piše kako ljudi sve ranije ukrašavaju domove za Božić i za ostale blagdane i praznike. A ukrasi ostaju istaknuti sve dulje i dulje. Trgovci i brendovi tvrde kako sve više kupaca “zahtijeva” da se dekoracije što prije pojave na policama trgovina pa se može očekivati da će taj trend u nadolazećim godinama postati još intenzivniji i da će obuhvaćati još više prigoda.

Scot Roewer, predsjednik tvrtke Organizing Agency koja pruža usluge dekoriranja, kaže kako posljednjih godina upite dobivaju sve ranije. A ove godine to je ranije nego ikada. Obično, kaže u razgovoru za The Washington Post, klijenti čekaju da prođe Dan zahvalnosti pa se jave, no to više nije slučaj. Vjeruje da vide ukrase po trgovinama koji se postavljaju sve ranije pa i sami dobiju inspiraciju za dekoriranje.

Melissa Mills iz prodajnog lanca Michaels kaže kako su kupci jasno “glasali” da žele božićne ukrase rano u ponudi, s tim da su neke upite dobili još u – kolovozu!

Kad je krenulo ubrzavanje ukrašavanja?

“Ubrzanje” se dogodilo tijekom pandemije koronavirusa, kada su potrošači ranije naručivali ukrase zbog straha da ne nestanu. No, oni nisu stajali na tavanu ili u podrumu, nego bi ih postavili već krajem listopada ili u studenom. Za druge, rano dekoriranje je nešto zbog čega se osjećaju sretnije.

Jorge Barraza, profesor koji se na Sveučilištu Južne Kalifornije bavi psihologijom potrošača, kaže kako ljudi to rade da bi stvorili međusobnu povezanost te probudili osjećaje olakšanja i nostalgije.

Promjena koja se dogodila u pandemiji ne samo da je i dalje prisutna, već se i produbila. Kako objašnjava Barraza, nešto je zarazno u tome kada vidimo da susjedi postavljaju ukrase. Mnogi, svjesno ili nesvjesno, traže signale drugih. Bilo da je to u našoj okolini ili možda putem društvenih mreža. Tako su Instagram i TikTok postali izvor kojim se uspostavljaju nove društvene norme vezane za ukrašavanje, ali i pokretači novih trendova u dekoraciji. Mills kaže kako su određeni proizvodi doživjeli veliki skok u prodaji nakon što su ih popularizirali upravo korisnici TikToka.

The Washington Post piše kako ciničan promatrač može na sve ovo gledati kao na vrstu hiperkapitalističkog natjecanja. No postoji i vedriji način gledanja na situaciju.

Barraza kaže: “Motiviramo se da se osjećamo dobro i sretno. A ukrašavanje nas doista raduje, zar ne? Kad god imamo priliku izraziti se, osjećamo se sretno zbog toga, ali i povezanije s drugima.”

Božićno ukrašavanje

Što psihologija kaže o preuranjenom ukrašavanju?

Vezano za božićne dekoracije, gotovo svake godine naiđem na članak o ranijem kićenju bora, s nekom od varijacija naslova “Zašto nikad nije prerano za ukrašavanje božićne jelke?”Kićenje bora oko sebe ima dva tima – jedan koji se strogo drži kićenja za Badnjak i drugi koji ga kiti s prvim znakom božićnog raspoloženja. Mnoge raduje božićni ugođaj u domu i žele da potraje. Sve više ljudi razmišlja kako jedva čeka ukrasiti dom. A čini se kako je i psihologija na njihovoj strani jer psiholozi tvrde da prisutnost ukrasa čini ljude sretnijima.

Psihonalitičar Steve McKeown rekao je da se u svijetu punom stresa i anksioznosti, ljudi vole povezivati sa stvarima koje ih čine sretnima. Božićni ukrasi pripadaju toj kategoriji i, između ostalog, bude sjećanja na djetinjstvo, prenosi The Week. Božićne dekoracije kao da su put do čarobnih emocija iz djetinjstva pa rano postavljanje produžuje uzbuđenje koje osjećamo.

Tu je još jedno gledište. Psihoterapeutkinja Amy Morin u razgovoru za The Week rekla je da Božić može izazvati i gorko-slatke osjećaje. Posebno za one koji su izgubili voljenu osobu. Blagdani će im poslužiti kao podsjetnik na vrijeme provedeno s tom osobom, a rano dekoriranje može im pomoći da osjećaju povezanost s njom, tvrdi psihoterapeutkinja.

Ako želite postaviti jelku (i ostatak dekoracije) ranije, postoji li idealan datum za to? 

Mirror prenosi kako su stručnjaci kao “savršen” datum izabrali vikend, kada je i prva adventska nedjelja. Odnosno četiri tjedna prije Božića. Ove godine, advent je počeo u nedjelju 3. prosinca, što znači da ćemo kroz koji dan viđati sve više i više blagdanski ukrašenih interijera.

 

 Izvor 

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno