Italija je zatražila od Europske unije da preispita hoće li nastaviti sa zakonom o zabrani motora s unutarnjim izgaranjem od 2035. Naveli su sve veću zabrinutost oko tržišta električnih automobila.
Prije nekoliko godina, Europa je odlučila da je postalo neophodno stvoriti ekološku politiku za dekarbonizaciju planeta. A jedan od glavnih fokusa ove hitnosti bio je prijevoz, piše Seebiz.
No, zanimljivo, u tom širokom spektru koji uključuje velike brodove, komercijalne zrakoplove i vlakove, najveći zahtjevi postavljeni su na sektor cestovnog prometa, a još više na osobna vozila.
Zbog toga je Europska unija odobrila zabranu prodaje novih automobila opremljenih motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine. To je, zajedno s nepobitnom promjenom percepcije u društvu i kineskom invazijom tehnološki i cjenovno konkurentnih električnih vozila, radikalno promijenilo automobilsku industriju.
U ovom su se desetljeću gotovo svi brendovi automobila obvezale na napuštanje motora s unutarnjim izgaranjem. Dapače, mnogi su to namjeravali učiniti prije roka. Neki nisu ni namjeravali čekati sljedeće desetljeće.
Zaokret
No, posljednjih mjeseci stvari su se počele značajno mijenjati. Sve više brendova najavljuje reviziju svojih strateških planova za prelazak na električne automobile. Vrlo jasan primjer svega toga je Volvo. Švedski brend jedan je od najvećih zagovornika prelaska na električne automobile te je čak izradio plan potpunog napuštanja SUS motora do 2030. godine.
Međutim, Šveđani su se predomislili. Potpuni prijelaz na električna vozila će potrajati zbog različitih situacija na različitim svjetskim tržištima. Zato Volvo nastavlja ulagati u razvoj hibridnih pogonskih jedinica jer su one još uvijek vrlo popularne kod kupaca.
Drugim riječima, kraj benzinskih postaja neće ovisiti o politici države, već o kupcima. A ovi, za sada, nisu spremni za prijelaz koji se pokušavao obaviti velikom brzinom.
U tom su kontekstu talijanske vlasti zatražile reviziju plana Europske unije o zabrani prodaje motora s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine.
Apsurdna mjera
Talijanski ministar energetike Gilberto Pichetto Fratin nazvao je mjeru EU “apsurdnom” i utemeljenom na “ideološkoj viziji”, sugerirajući da se pravila moraju prilagoditi tržišnoj stvarnosti i usporavanju europske automobilske industrije.
Ministar industrije Adolfo Urso predložio je predstavljanje srednjoročnog pregleda ranije nego što je planirano. Urso je naglasio da je, usred neizvjesnosti koja pogađa njemačku automobilsku industriju, potrebno djelovati “jasno” kako bi se izbjegao kolaps europske industrije. Prema njegovim riječima, “ideološka vizija je zakazala” i Europa mora usvojiti pragmatičniji pristup.
Zakon EU zahtijeva da novi automobili koji se prodaju od 2035. budu bez CO2, što bi zabranilo prodaju vozila na fosilna goriva, ali ostavlja otvorena vrata sintetičkim gorivima. Međutim, vlada Giorgie Meloni zagovara postupnu tranziciju i veću slobodu zemalja u odabiru vlastitih tehnologija dekarbonizacije.
Iako se ne protive električnim vozilima, talijanske vlasti smatraju da bi ona trebala biti dio šire kombinacije pogonskih sklopova.
Vladajuća koalicija, predvođena Matteom Salvinijem, planira uvesti zakon kojim će vlada opozvati ovu zabranu.
U međuvremenu, europski proizvođači automobila poput Volkswagena, Renaulta i Stellantisa suočavaju se sa sve većim poteškoćama zbog “hlađenja” tržišta električnih vozila i konkurencije kineskih rivala.
Izvršni direktor Volkswagena Oliver Blume rekao je za Bild am Sonntag da je “kolač postao manji”, a broj (kineskih) igrača veći, zbog čega prodaja u Europi trpi. Volkswagen čak razmišlja o zatvaranju tvornica u Njemačkoj kako bi smanjio troškove.