Prijedlog Europske komisije za uvođenje dodatnih carina na uvoz kineskih električnih vozila dobio je dovoljnu potporu zemalja članica. Priopćeno je to iz Bruxellesa koje će po svemu sudeći uvesti carine u iznosu od 7,8 do 35,3 posto.
“Prijedlog Europske komisije za uvođenje konačnih kompenzacijskih pristojbi na uvoz baterijskih električnih vozila iz Kine dobio je potrebnu potporu zemalja članica EU za usvajanje carina”, objavila je Europska komisija. Dodali su da bi odluka trebala biti objavljena najkasnije do 30. listopada.
Europska komisija je u sklopu istrage pokrenute krajem prošle godine utvrdila da proizvođači električnih vozila u Kini profitiraju od nepravednih državnih subvencija. Stoga je 5. srpnja, uz već postojeće carine od 10 posto, privremeno uvela dodatne carine u rasponu od 7,8 do 35,3 posto.
Članice Europske unije odlučile su u petak o prijedlogu Europske komisije za definitivno uvođenje dodatnih carina na razdoblje od pet godina. Prijedlogom se, među ostalim, utvrđuju dodatne carine za američku tvrtku Tesla (7,8 posto) te za kineske tvrtke BYD (17 posto), Geely (18,8 posto) i SAIC (35,3 posto).
Najviše carine za sve koji nisu surađivali
Dodatna carina od 35,3% primjenjivat će se i na sve ostale proizvođače električnih vozila u Kini koji nisu surađivali u istrazi Europske komisije. Za tvrtke koje su sudjelovale prijedlogom je predviđena dodatna carina od 20,7 posto.
Prema neslužbenim informacijama, za je glasovalo 10 članica EU, 12 ih je bilo suzdržano, a pet je bilo protiv. Među ovim zadnjima se navode Njemačka i Slovenija. S obzirom na to da tzv. kvalificirana većina zemalja (15 država članica u kojima živi najmanje 65 posto cjelokupnog stanovništva EU) nije podržala niti se usprotivila prijedlogu Komisije, moći će sama donijeti tu odluku.
Odluka mora biti objavljena u Službenom listu EU najkasnije do 30. listopada ove godine. To znači da će dodatne carine vjerojatno konačno biti uvedene dan kasnije, kada će se i one početi naplaćivati. Ako će se u budućnosti dogovoriti s pojedinim tvrtkama za cjenovne obveze koje bi poskupjele njihove proizvode i kontrolirale obujam izvoza u EU, na njih se više neće odnositi europska carinska uredba.
U Bruxellesu su naglasili da se pregovori s Kinom o takvim alternativnim rješenjima. Ona bi bila u skladu s pravilima Svjetske trgovinske organizacije (WTO). I bavila bi se štetnim učincima kineskih državnih subvencija za električna vozila, nastavljaju.
U komisiji su sredinom rujna objasnili da su odbili prijedloge kineskih proizvođača električnih vozila u vezi s cjenovnim obvezama, kojima su htjeli izbjeći carine, piše Seebiz.
Kina pokrenula postupak
U međuvremenu, Kina je u kolovozu pokrenula postupak pred WTO-om zbog uvođenja privremenih carina.
Tada je kinesko ministarstvo trgovine naglasilo da odluka EU nema pravnu osnovu. Kao i da krši pravila WTO-a i potkopava globalnu suradnju u rješavanju klimatskih promjena. Osim toga, uveli su i nekoliko trgovinskih mjera na području uvoza iz Unije.
Kinesko ministarstvo trgovine poručilo je da će štititi interese kineskih proizvođača. Pozvalo je europske donositelje odluka da se vrate na pravi put i traže zajedničko rješenje kroz dijalog. Također su najavili da se “odlučno suprotstavljaju nepoštenoj, nedosljednoj i nerazumnoj protekcionističkoj praksi EU”
Kineski Geely, jedan od najvećih proizvođača električnih vozila u zemlji, izrazio je “veliko razočaranje” potezom EU. “Ova odluka nije konstruktivna i može zategnuti gospodarske odnose između Kine i EU, a u konačnici će naštetiti i europskim tvrtkama i potrošačima”, napisao je proizvođač automobila.
Njemačka nije za trgovinski rat
Njemački ministar financija Christian Lindner upozorio je na eskalaciju trgovinskog spora između Kine i EU. Lindner je na društvenoj mreži X napisao kako predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen ne bi trebala započeti trgovinski rat. Bez obzira na zeleno svjetlo članica za uvođenje carina. “Do rješenja moramo doći pregovorima”, rezimira ministra njemačka novinska agencija DPA.
Njemačka udruga za automobilsku industriju VDA također je upozorila na negativne posljedice uvođenja dodatnih carina. Predsjednica udruge Hildegard Müller rekla je da je to još jedan korak dalje od globalne suradnje. Kao što je upozorila, potencijalna šteta bi daleko nadmašila sve koristi.
Müller je pozvala obje strane da izbjegnu eskalaciju spora kroz pregovore. Prema njezinim riječima, dvije strane konstruktivnim razgovorima moraju pronaći rješenje.
“Inzistiramo na stajalištu da su planirane carine pogrešan pristup i da ne bi poboljšale konkurentnost europske autoindustrije”, priopćio je njemački proizvođač automobila Volkswagen, gdje su pozvali Bruxelles na daljnje razgovore s Pekingom, “kako bi se spriječiti moguće kompenzacijske mjere, a time i trgovinski sukob”.
“Današnje glasovanje kobni je signal za europsku automobilsku industriju”, napisao je prvi čovjek BMW-a Oliver Zipse. “Potrebno je brzo rješenje između Europske komisije i Kine kako bi se spriječio trgovinski sukob koji će na kraju imati samo gubitnike”, napisao je.