Američki predsjednik, Donald Trump ponovno prijeti uvođenjem visokih carina na europske automobile. Njegov cilj je povećati prodaju američkih vozila u Europi, no problem je u tome što američki proizvođači, osim Tesle, nisu stekli značajnu popularnost na Starom kontinentu.
Izazovi američkih automobila na europskom tržištu
Jedan od glavnih razloga za ograničenu prisutnost američkih automobila u Europi je struktura tržišta i preferencije kupaca. Europske metropole, posebno one s dugom poviješću poput Rima, Pariza i Londona, imaju uske ulice i ograničen prostor za parkiranje. Veliki američki SUV-ovi i pick-up kamioneti nisu praktični za gradske uvjete, što otežava njihovu prodaju.
Osim toga, ključni faktor je cijena goriva. U Europi su troškovi goriva znatno viši nego u SAD-u, što potiče potražnju za štedljivijim vozilima s manjim motorima. Visoki troškovi vlasništva, uključujući poreze i osiguranje, dodatno smanjuju interes za velika američka vozila.
Utjecaj Trumpovih carinskih prijetnji
Prema podacima iz 2022. godine, EU je izvezao u SAD gotovo 700.000 automobila u vrijednosti od 36 milijardi eura. Istovremeno, u Europu je uvezeno samo 116.000 američkih vozila ukupne vrijednosti 5,2 milijarde eura. Trump smatra da je ta razlika nepravedna i planira je ispraviti uvođenjem carinskih mjera, prenosi Poslovni Puls.
Trenutno, EU naplaćuje 10% carina na američke automobile, dok SAD zadržava samo 2,5% na europske automobile. Trump tvrdi da je ova praksa nepoštena te najavljuje povećanje carina na uvoz vozila njemačkih proizvođača, poput BMW-a, Mercedesa i Volkswagena. Međutim, ovakav potez mogao bi nanijeti štetu i američkoj automobilskoj industriji.
Tesla kao izuzetak
Povijesno gledano, američke tvrtke su imale značajan utjecaj na europskom tržištu. General Motors je godinama bio vlasnik Opela i Saaba, ali je Opel prodao 2017., dok je Saab ugašen 2009. godine. Ford je također promijenio strategiju u Europi, povukavši se iz segmenta malih i srednjih vozila te se usmjerio na električna i gospodarska vozila. Planira i otpuštanja radnika, uključujući 2.900 otkaza u Njemačkoj do 2027.
Jedina američka marka koja je ostvarila značajniji uspjeh u Europi je Tesla. S tvornicom u blizini Berlina, Model Y postao je jedan od najprodavanijih električnih automobila na kontinentu. Ipak, Tesla se suočava s konkurencijom jer kineski proizvođači sve više osvajaju europsko tržište jeftinijim modelima.
Europsko tržište vozila jedno je od najkonkurentnijih na svijetu. Domaći brendovi poput BMW-a, Mercedesa, Volkswagena i Renaulta dominiraju, dok japanski, korejski i kineski proizvođači postupno povećavaju svoj tržišni udio. Pokušaj prisilnog nametanja američkih automobila carinama vjerojatno neće uspjeti jer uspjeh ovisi o inovacijama, prilagodbi lokalnim potrebama i proizvodnji u blizini kupaca.