Poluvodiči su posljednjih godina postali žarišna točka u naporima SAD-a da ometaju tehnološki napredak Kine. Sada je Washington bacio oko na još jedan usijani tehnološki sektor u kojem Kina napreduje velikim koracima: baterije za električna vozila.
Ranije ovog mjeseca, Ministarstvo financija i energetike predložilo je pravila. Pravila bi ograničila kupce električnih vozila u traženju poreznih olakšica . I to ako njihovi automobili sadrže materijale za baterije iz Kine i drugih zemalja koje se smatraju “neprijateljskim” prema SAD-u prema zakonu o klimi koji je potpisao predsjednik Joe Biden odobren prošle godine. Prema zakonu, potrošači imaju pravo na subvencije do 7.500 USD za kupnju električnih vozila proizvedenih u SAD-u. Od uglavnom domaćih materijala, prenosi TechCrunch.
Kao odgovor, kinesko Ministarstvo trgovine uzvratilo je prošli tjedan rekavši da američka pravila “diskriminiraju kineske tvrtke i krše pravila WTO-a”. Isključivanje kineskih dobavljača iz poreznih olakšica u SAD-u je “tipična netržišno orijentirana politika i praksa”, reklo je ministarstvo.
Pravila, čiji je cilj smanjiti ovisnost SAD-a o kineskim opskrbnim lancima u novoj eri razdvajanja, vjerojatno bi spriječila Bidenove napore da potakne prodaju električnih vozila kao dio predsjednikovog plana da se do 2030. prepolovi emisija stakleničkih plinova koji zagrijavaju planet.
U pitanju je i cilj SAD-a da obuzda kinesku dominaciju u brzorastućem sektoru potaknutom prijelazom zemalja na električna vozila. CATL i BYD, dva najveća kineska proizvođača baterija, zajedno su činili oko 53% svjetske upotrebe baterija za električna vozila u prvih deset mjeseci ove godine, prema podacima SNE Researcha.
Kina najveć svjetsko tržište
Od trećeg kvartala ove godine, Kina je najveće svjetsko tržište električnih vozila s udjelom od 58%. A slijede je SAD i Njemačka, prema istraživačkoj tvrtki Counterpoint.
Južnokorejski divovi kao što su LG, Samsung i SK On pružaju konkurentne alternative kineskim jeftinim i naprednim baterijama. I najvjerojatnije će imati koristi od pogoršanja odnosa između SAD-a i Kine. Ali čak se i korejske tvrtke muče zbog novih geopolitičkih komplikacija.
Unatoč činjenici da su Ford i Hyundai angažirali SK On za postavljanje planova za baterije u SAD-u, predsjednik njene matične SK Grupe Chey Tae-won nedavno je okrivio SAD za visoke troškove baterija. Sada su prisiljeni na drugom mjestu tražiti materijale koji nisu kineski. Kina posjeduje velik dio globalnog opskrbnog lanca baterija za EV. Od rudarenja rijetkih minerala, rafiniranja do proizvodnje ćelija.
Kako bi održali svoju privlačnost u pogledu troškova, kineske tvrtke za proizvodnju baterija zahtijevale su postavljanje tvornica u Americi koje će nastaviti kvalificirati svoje kupce za porezni kredit za električna vozila. Industrijski divovi poput Gotiona, BYD-a i CATL-a napravili su strateške planove za proizvodnju u SAD-u. Iako njihov put nije bez prepreka. Ford je, na primjer, privremeno pauzirao svoje planove za izgradnju tvornice baterija za električna vozila vrijedne 3,5 milijardi dolara s CATL-om u Michiganu. U međuvremenu američki političari pomno razmatraju njihov ugovor s kineskom tvrtkom.