Kineska utrka za zaustavljanjem širenja COVID-19 zatvara autoceste, luke, i bezbroj tvornica – poremećaji se šire kroz globalne lance opskrbe robom u rasponu od električnih vozila do iPhonea.
Dok neki vlasnici tvornica pokušavaju riješiti problem kroz upravljanje “zatvorenom petljom” koje radnike drži izoliranima unutar tvornica, neki su rekli da je to sve teže održati s obzirom na opseg lokalnih ograničenja COVID-19 usmjerenih na zaustavljanje varijante Omicron, što komplicira napore za nabavu materijala ili proizvoda, prenosi Reuters.
Foxconn Interconnect Technology, jedinica Foxconna sa sjedištem u Tajvanu koja proizvodi opremu i konektore za prijenos podataka, držala je otvorenu tvornicu u Kunshanu, koji graniči sa Šangajem, u internoj izolaciji, ali je mogla raditi samo na 60% kapaciteta.
U srijedu je više od 30 tajvanskih tvrtki, od kojih mnoge proizvode elektroničke dijelove, reklo da su ih mjere COVID-19 u istočnoj Kini dovele do obustave proizvodnje barem do sljedećeg tjedna.
Zaustavljeni Bosch i Apple
Dan ranije, njemački gigant autodijelova Bosch rekao je da je obustavio proizvodnju na lokacijama u Šangaju i Changchunu, dok je dvije druge tvornice stavio u rad “zatvorene petlje”. Također u utorak, tajvanski Pegatron Corp, koji sastavlja iPhonee za kompaniju Apple, zaustavio je operacije u Šangaju i Kunshanu.
Sven Agten, azijsko-pacifički izvršni direktor Rheinzinka, njemačkog proizvođača građevinskih materijala od cinka, rekao je da logistički izazovi čine “zatvorenu petlju” neizvedivom u njegovom skladištu i proizvodnim pogonima u Šangaju, te očekuje nultu prodaju tijekom travnja i vjerojatno svibnja.
“Potreban nam je netko u skladištu i proizvodnom pogonu tko će obaviti posao, a potrebni su nam i kamioni i vozači. To su dvije ključne komponente, a obje su nemoguće”, rekao je Reutersu.
Kineski pristup nulte tolerancije na COVID-19, unatoč malom broju slučajeva i čak dok ostatak svijeta pokušava živjeti s koronavirusom, pokazuje se dosta nezgrapnim s obzirom na ekstremnu zaraznost manje smrtonosne varijante Omicron.
Studija Gavekal Dragonomics od 7. travnja pokazala je da je 87 od 100 najvećih kineskih gradova prema BDP-u uvelo neki oblik karantenskih ograničenja.
Problemi za kamione
Prijevoz kamionima je posebno teško pogođen, uzrokujući duge redove i kašnjenja te dizanje cijena. Uobičajena cijena za rezervaciju kamiona iz provincije Shandong do Šangaja više se nego četverostruko povećala sa 7.000 juana (1.100 dolara) na 30.000 juana, rekao je izvršni direktor jedne autoprijevozničke tvrtke.
“Postalo je iznimno teško za našu tvrtku pronaći dostupne kamione u blizini Šangaja u posljednja dva tjedna jer su mnogi vozači kamiona ili zapeli na autocestama ili zatvoreni u gradovima”, rekao je, dodajući da je podugovarao narudžbe – na gubitak – da bi se roba kretala.
Grad Xuzhou, logističko središte, 8. travnja počeo je zahtijevati od vozača kamiona da daju negativne rezultate PCR testa uzetih u roku od 48 sati kako bi obavili još testova po dolasku. Bez toga, vozači ne mogu izaći iz svojih kamiona.
Neki vozači zapeli su na autocestama nakon što su posjetili područja poput Šangaja, što je značilo da su njihovi zdravstveni kodovi za pametne telefone automatski poništeni. Prošlog tjedna, državni mediji izvijestili su o vozaču kamiona koji je živio u svom kamionu sedam dana nakon što je otputovao u Šangaj.
Zatvorene luke, globalni utjecaj
Strane poslovne grupe bile su posebno glasne u vezi sa svojom zabrinutošću, a Europska gospodarska komora u Kini poslala je pismo vladi prošlog tjedna u kojem napominje da oko polovica njemačkih tvrtki u zemlji ima problema s lancem opskrbe.
Kina je pokušala ublažiti utjecaj ograničenja održavajući rad luka i zračnih luka te potičući proizvodnju u zatvorenom krugu.
No, broj kontejnerskih brodova koji čekaju ispred Šangaja – najprometnije svjetske kontejnerske luke – i obližnjeg Zhoushana više se nego udvostručio od početka travnja na 118, gotovo tri puta više od broja prije godinu dana, pokazuju podaci Refinitiva.
Danski brodar Maersk u ponedjeljak je preporučio klijentima da se preusmjere iz prenatrpane luke Šangaja na druga kineska odredišta.
Ekonomisti su smanjili prognoze rasta za Kinu zbog ovih poremećaja, a službeni cilj Pekinga za rast od oko 5,5% ove godine se smatra sve teže dostižnim.
ING je prošlog tjedna smanjio svoju prognozu BDP-a za Kinu na 4,6% s prethodnih 4,8%.
U srijedu je njegova glavna ekonomistica za Kinu Iris Pang upozorila da bi kineska kriza COVID-a mogla utjecati na stope rasta diljem svijeta.
“Problem u Kini mogao bi biti problem za globalnu ekonomiju”, rekla je.
Čini se da je trenutna situacija takva da je utjecaj politike borbe protiv epidemije veći od same epidemije.