Europska udruga potrošača (BEUC) najavila je podnošenje tužbe protiv sedam zrakoplovnih kompanija zbog naplaćivanja ručne prtljage. BEUC smatra da te tvrtke krše prava putnika i ignoriraju pravorijek Europskog suda pravde.
Ryanair, Vueling i Volotea na meti optužbi
Tužba je upućena Europskoj komisiji i Europskoj mreži potrošača, a među prozvanima su Ryanair, Vueling i Volotea. Ove kompanije, kako se navodi, sustavno naplaćuju uslugu koja bi trebala biti uključena u osnovnu cijenu karte.
Direktor BEUC-a, Agustin Reyna, izjavio je da su takve prakse neprihvatljive i da nanose štetu potrošačima diljem Europe. Posebno je istaknuo da su ove naknade protivne odluci Europskog suda pravde iz 2014. godine.
Tada je Sud presudio da se ne smije naplaćivati ručna prtljaga, ako je unutar dopuštenih dimenzija i zadovoljava sigurnosne uvjete. Unatoč toj presudi, mnoge zrakoplovne kompanije nastavljaju s ovom praksom.
BEUC želi istragu na nivou cijele EU
BEUC traži da se cijela situacija istraži na razini cijele Europske unije i da se konačno uvedu jasna pravila. Cilj je osigurati da osnovna cijena avionske karte uključuje sve osnovne usluge, uključujući ručnu prtljagu.
Podršku tužbi dalo je 16 potrošačkih organizacija iz 12 različitih zemalja, koje dijele zabrinutost zbog ovog problema. Osim spomenutih tvrtki, tužba obuhvaća i easyJet, Transaviju, norveške prijevoznike te Wizz Air.
U studenom 2024. španjolska vlada kaznila je više aviokompanija s ukupno 179 milijuna eura upravo zbog ovih naknada. Kompanije su se žalile na kaznu Europskoj komisiji, koja sada ispituje zakonitost španjolske odluke.
EK je od španjolskih vlasti zatražio dodatne podatke i detaljna objašnjenja o osnovama za izrečene kazne. Kako prenosi Biznis, Europska komisija trenutačno razmatra pravne aspekte pritužbi koje su podnijele aviokompanije.
BEUC je pritom pozvao na reviziju zakonodavstva koje regulira prava putnika u zračnom prometu unutar cijele EU. Cilj je otkloniti sve nejasnoće u vezi s time što je obavezni dio usluge kod kupnje avionske karte.
Pitanje ručne prtljage već godinama izaziva rasprave među putnicima, kompanijama i regulatornim tijelima na europskoj razini. Najavljena tužba mogla bi imati dugoročne posljedice za poslovne modele niskotarifnih zrakoplovnih prijevoznika.