Petak, 22 studenoga, 2024
spot_img

Zadnje objave

Možda vam se sviđa

Biti menadžer ne čini vas vođom. Kako možete biti oboje?

Mnogi od nas pretpostavljaju da zvanje radnog mjesta s riječju “menadžer” ili “direktor” nekoga čini vođom – ali to nije tako.

Možete biti menadžer, a da niste vođa. Menadžment je položaj koji vam je dodijeljen, a koji određuje uloge i odgovornosti u odnosu na vas i vaš tim. Ali ne možete biti istinski uspješan i visoko kompetentan menadžer bez učenja i integriranja ključnih kvaliteta vodstva. A u današnjem poslovnom svijetu koji se brzo mijenja i sve je udaljeniji, menadžeri moraju biti učinkoviti lideri.

Ovaj jaz između vještina upravljanja i vođenja pridonosi postupnom opadanju pogleda na to kako zaposlenici doživljavaju vođe. Prema istraživanju Gallupa iz 2023., samo 21% zaposlenika u potpunosti se slaže da vjeruje vodstvu svoje organizacije. Menadžeri su odgovorni za poticanje tog povjerenja; a ako oni koji su odgovorni za vođenje timova nemaju potrebne kvalitete vodstva da to učine, tada obično počinje nezainteresiranost zaposlenika (praćena osipanjem).

Nedostatak obuke o vodstvu među menadžerima jedan je od čimbenika iza rastućeg jaza između menadžmenta i vodstva. Istraživanje koje je proveo Chartered Management Institute otkrilo je da čak i među višim rukovoditeljima, 26% njih nikada nije prošlo nikakvu formalnu obuku o vodstvu.

Slijede vještine koje su potrebne dobrom menadžeru i tri temeljne ključne vještine vođenja koje također treba razviti.

Što čini dobrog menadžera?

U knjizi Jima Collinsa Good to Great, on govori o “Vodstvu na 5 razina”. Tijekom svog istraživanja otkrio je da su tvrtke koje su nadmašile svoje konkurente u smislu poslovnih rezultata imale vođe razine 5 na ključnim pozicijama u tvrtki.

Razina 3 na toj ljestvici odnosi se na kompetentnog menadžera, koji se opisuje kao netko tko “organizira ljude i resurse prema učinkovitom i djelotvornom ostvarenju unaprijed određenih ciljeva”.

Dobri menadžeri obavljaju posao. Imaju skup ciljeva kojih su svjesni i trebaju ih upoznati s timom. Imaju popis zadataka koji će dovesti do vjerojatnosti ispunjenja tih ciljeva. I oni su odgovorni za planiranje resursa i delegiranje unutar tima kako bi osigurali da se posao obavi.

Ovi menadžeri su operativci po prirodi. Paze da se stvari rade dosljedno prema vremenskom planu kako bi se postigli ključni ciljevi tvrtke. Da bi se to postiglo, za učinkovito poticanje korisni su im sustavi i procesi.

Međutim, pretjerana usredotočenost na svakodnevne detalje može dovesti do toga da se iz vida izgubi šira slika. Što jako otežava procjenu vrijednosti zadataka na koje se usredotočuje – jesu li ispravni zadaci određeni kao prioriteti i jesu li uspostavljeni najbolji procesi.

Menadžeri upravljaju zadacima, ali vođe upravljaju vizijom i ljudima.

Kako biti dobar menadžer i vođa

Postoje ključne vještine koje menadžeri trebaju razviti kako bi postali učinkoviti vođe. Na tim vještinama svatko može raditi, a zauzvrat vas čine boljim menadžerom.

1.

Jedna od ključnih vještina vodstva je sposobnost razumijevanja vizije šire slike i svoj tim naučiti tome. Opća slika i strategija iza nje trebaju odrediti ciljeve kojima menadžeri rade. Osim toga, kontekst povećava motivaciju. Kada znamo ono “zašto” koje stoji iza nečega, vjerojatno ćemo to smislenije istražiti. Ovaj kontekst također čini radnike pronicljivijima o tome hoće li postavljeni ciljevi približiti tim vašoj viziji. Stoga menadžeri moraju biti u toku sa širom slikom, razmišljati o njoj i kritički je razmotriti – i što je još važnije, razumjeti – kako se ona uklapa u ono što njihov tim radi.

2.

Aktivno slušanje ključna je vještina vođenja. Ankete pokazuju da je 2020., na početku pandemije, angažman zaposlenika u SAD-u dosegao rekordnu razinu. To se poklopilo s novim načinom vođenja, bez uglađenosti i skupih odijela. Lideri su bili iskreni o onome što nisu znali. I aktivno su slušali radnike koji su bili okrenuti klijentima. Mnogi uspješni vođe iskreno su željeli znati što radnici misle i koja im je podrška potrebna da bi mogli nastaviti sa svojim poslom. Slušajući, menadžeri mogu dati zaposlenicima podršku vodstva koja im je zapravo potrebna, a ne ono što misle da njihovi zaposlenici trebaju. Kada menadžeri slušaju probleme ili nesigurnosti radnika, vjerojatnije je da će njihov tim biti otvoren i stoga doći do dobrih rješenja za rješavanje problema.

3.

Komunikacija je ključna da položite za velikog vođu. Povjerenje je veliki element u angažmanu zaposlenika, koji ima utjecaj na rezultate tvrtke. Teško je vjerovati drugima kada se osjećate kao da ste u mraku. Voditelj treba znati kako komunicirati na način da utječe na ljude, pomažući im da vide što je važno i koji su prioriteti, a ne samo da podjele popis zadataka. Menadžeri bi također trebali razumjeti presjek između onoga što njihov tim pojedinačno želi i onoga što tvrtka treba.

Tamo gdje timu nije jasno što se od njih očekuje, teško je doživjeti da njihov rad ima smisla. Stoga bi menadžeri trebali imati redovite sastanke i jasno komunicirati očekivanja, kao i dosljedno procjenjivati što je to što ide dobro, a što treba poboljšati.

Da biste doista vodili jak tim s visokim učinkom, morate biti oboje – i menadžer i vođa.

Izvor: Fast Company; prijevod i prilagodba: Financa.ba

Prijavite se na naš Newsletter

Popularno