Kada su 1964. suca američkog Vrhovnog suda Pottera Stewarta zamolili da opiše svoj test opscenosti, odgovorio je čuveno: “Prepoznajem to kad vidim”. Isto bismo mogli reći o viziji i korporativnom okruženju. Mnogi izvršni direktori i drugi najviši rukovoditelji govore za sebe da su vizionari, predstavljaju se drugima kao vizionari, pa čak i pokušavaju voditi organizacije na temelju svojih vizija budućnosti. Ali što to uopće znači? Kako znate da ste vođa s vizijom?
“Svakog dana radimo s liderima kako bismo im pomogli da artikuliraju svoje vizije i provedu ih u djelo, a uz vođe koji su legitimni vizionari neprestano se pojavljuju dvije uobičajene priče”, pišu za Fast Company Sunny Bonnell i Ashleigh Hansberger, osnivačice savjetničke tvrtke Motto.
Prvo, oni sebe vide kao ambiciozne ljude vođene vrijednostima koji nude jasnu predodžbu o tome kamo vode organizaciju i njezine ljude u sljedećih tri, pet ili deset godina. Žele biti ispred trendova u svojoj branši, a ne da im konkurencija određuju tempo .
Drugo, vođe s vizijom su jako usredotočeni na ono što zovemo “kultura mogućnosti”. Kultura mogućnosti je odvažna i kreativna, potiče nove ideje koje dolaze iz svih smjerova i sa svih razina. U kulturi mogućnosti vizija vođe utkana je u zrak, vodu i DNK organizacije. Svi su otvoreni, ispituju i željni su promijeniti status quo.
Ali kako znati imate li ono što je potrebno za vođenje i razvoj kulture mogućnosti?
Nijedan razuman vođa ne oslanja se na vlastitu procjenu vlastitih vizionarskih kvaliteta,jer upitno je koliko smo realni pri procjeni vlastitih kvaliteta i mogućnosti. Slično vrijedi i za komentare podređenih koji kao takvi imaju motiv za ulizivanje i laskanje. Ne možete se osloniti ni na rezultate da biste potvrdili da ste vizionar, jer prve godine pokušaja usmjeravanja organizacije u novom, vizionarskom smjeru mogu biti kaotične, i često se činiti kontraproduktivnima dok vi i vaši ljudi u posao uvodite nove metode, taktike i strategije.
Srećom, ne morate se oslanjati ni na jednu od tih mjera da biste potvrdili svoj status vizionara. Bonnell i Hansberger predstavile su korisnu matricu od devet osobina koje su prikupile od stotina lidera vizionara (i potencijalnih vizionara) s kojima su radile tijekom godina. Njihov je zaključak sljedeći: ako posjedujete barem pet od ovih devet osobina, možete o sebi razmišljati kao o vizionaru. ili u najmanju ruku kao o vizionaru na čekanju. Nitko ne posjeduje svih devet, ali ako ih imate sedam, možda ste predodređeni da postanete legenda.
Kreativnost
Prvo da malo objasnimo ovu riječ. Biti kreativan ne znači da slikate ili skicirate u slobodno vrijeme ili da ste dizajner ili pisac. To znači da sanjate stvari koje nitko drugi ne radi i pronalazite načine da te ideje prenesete iz mentalnog konstrukta u taktilnu stvarnost. To je stvaranje. Jednog dana nešto ne postoji. Sljedećeg dana to je u našoj glavi. Za nekoliko tjedana ili mjeseci netko to može pročitati, vidjeti ili komunicirati s tim. Opterećeni ste impulsom da rastavljate stvari, prčkate i rješavate probleme s kojima se nitko drugi ne želi zamarati.
Optimizam
Optimizam se pogrešno shvaća. Optimiste se često doživljava kao nekoga tko ne živi u stvarnosti, dok se suočavanje sa stvarnošću i obavljanje stvari podrazumijeva da pretpostavljamo najgore. Ne postoji ništa inherentno korisno za lidera u pesimizmu. Pesimizam vas ne čini mudrim, niti vas čini spremnim. Prema iskustvu koje su stekle Sunny Bonnell i Ashleigh Hansberger, pesimizam oduzima pojedincima i organizacijama sposobnost da obave stvari. Da budemo pošteni, previše optimizma vodi u sljepoću ili oholost – što je jednako opasno. Ali optimizam u pravoj mjeri osnažuje vođu. Zbog toga ljudi koje vodite vjeruju da je sve moguće, da imate plan i da ćete se, kada stvari pođu po zlu (što će se i desiti u nekom trenutku), usredotočiti na to kako ih popraviti, a ne na to koga okriviti.
Smionost
Ne možete biti vizionar u vakuumu. Nema vakuuma. U kojem god području djelovali, netko je tu bio prije vas. Što znači da ćete se, kako biste slijedili viziju, morati suprotstaviti nekome ili nečemu što je već uspostavljeno. Morat ćete se usuditi reći: “Ja sam bolji od tebe. Imam bolju ideju. Pokazat ću ti”. Vizionarske vođe ne uživaju toliko u prilici da kritiziraju, ruše opoziciju ili status quo, koliko u tome da kažu: “Pogledajte što je moguće ako se ne bojite postavljati pitanja koja nitko drugi ne postavlja”.
Inspirativnost
Veliki vođe ne zapovijedaju. Oni ne traže. Svoje ljude inspiriraju na velike ideje, veće izazove, rade posao koji vole i za to bivaju nagrađeni. Oni su karizmatični, čak i hipnotički. Niste karizmatičan govornik? Nema problema, jer to nije ono o čemu pričamo. Inspirirati ljude svojom vizijom znači artikulirati je tako da bude razumljiva i da u njoj svi vide svoje mjesto. Svatko treba imati svoju ulogu. Svatko bi treba osjetiti kako raste zajedno s vašom vizijom. Ako to možete – svojim govorom, pismom ili svakodnevnim postupcima – inspirirat ćete ljude da vjeruju kako je organizacija na dobrom putu i da oni na tom putovanju drže najbolja mjesta.
Uvjerljivost
Bez obzira na to koliko je vaša vizija briljantna, morat ćete je prodati. Postoji neka vrsta obrnute korelacije između vida i ukusa: što je vaša vizija odvažnija i potencijalno mijenja igru, to ćete je teže prodati ljudima koji su tvrdoglavo užasnuti idejama koje donose istinske promjene. Stoga je vještina uvjeravanja ključna za izgradnju koalicije, od vrha organizacije pa sve do pojedinačnih suradnika koji će obavljati posao. Empatija, komunikacijske vještine, upornost i razumijevanje prirodne ljudske averzije su vrlo poželjni.
Uvjerenost
Slijedeći viziju redovito ćete izložiti sebe i organizaciju velikom riziku. Svi koji su nervozni zbog toga – a to će biti svi – tražit će u vama sigurnost. Idu li stvari po planu? Hoće li biti kapitala za financiranje vaših ideja? Hoće li sve biti u redu? Ovo je situacija “lažirajte dok ne uspijete”. Vaše samopouzdanje mora biti zarazno. Ako se ne osjećate tako, pretvarajte se dok to ne osjetite da se stvarno tako osjećate.
Opsjednutost
Opsesija je dvosjekli mač za vođu s vizijom. S jedne strane, morate biti opsjednuti svojom vizijom, jer nitko drugi to neće biti na početku. Kako biste razvili svoju viziju u nešto što može promijeniti lice organizacije, provest ćete duge noći i mnogo vremena razvijajući ideju i tražeći način da ju svi drugi razumiju. Ali ne možete dopustiti da to preuzme kontrolu nad vašim životom ili da vas spriječi u obavljanju vaših drugih obveza. Usmjerena na pravi način, opsesija je nešto više od osobine koju posjeduje vizionarski vođa: ona je pokazatelj kvalitete i privlačnosti vaše ideje. Ako pronađete viziju koja vas vuče u opsjednutost, pronašli ste nešto izvanredno.
Prilagodljivost
Stvari nikad ne idu po planu. To znate čak i ako ste tek nedavno izašli iz poslovne škole. Plan A je samo solidan prijedlog. Potrebni su vam plan B, plan C i, što je najvažnije, sposobnost da razmišljate o sebi i prilagođavate se promjeni uvjeta. Možda će financiranje presušiti. Možda prototip ne radi. Možda se tržište mijenja. Možda netko drugi prvi shvati vašu ideju. Prilagodljivost znači neposjedovanje ega: vizija je važnija od toga da ste u pravu. Ako to možete prihvatiti, i ako možete prihvatiti činjenicu da se morate promijeniti kako biste ispunili uvjete, a ne obrnuto, možete se prilagoditi svemu.
Otpornost
Na kraju ćete doživjeti neuspjeh. Dogovorimo se odmah o tome. Baš kao što se u svakom dobrom holivudskom filmu junaci nađu u teškoj situaciji, tako će vas i vaša vizija u nekom trenutku odvući u ponor. Bit će neuspjeha, prebjega i napuhanih proračuna. Kad se to dogodi, možete odustati ili možete nastaviti. Ako imate hrabrosti da nastavite, vaši ljudi će vas pratiti.