Europsko tržište automobila se u posljednjih tridesetak godina znatno promijenilo. Japanci su se etablirali pri vrhu, Koreanci strelovito osvojili velik dio tržišta. Posljednjih godina došla je i Tesla, a mnogi kineski brandovi sve više prijete. Rezultat toga je da su europski proizvođači sve više u padu. To su rezultati analize koju je proveo jedan od najznačajnijih internetskih automobilskih portala Motor1, prenosi Auto Start.
Na europskom tržištu su do 90-ih godina i početaka globalizacije apsolutno dominirali europski brandovi. Sedam velikih proizvođača između sebe je podijelio najveći dio kolača. Bili su to talijanski Fiat, francuski Citroen, Peugeot i Renault, njemački Volkswagen i Opel, te europski Ford iz Velike Britanije.
A onda je krenula navala konkurencije. Europski brandovi još su neko vrijeme odolijevali, te je do prije dvadeset godina (2003. godine) ovih sedam brandova držalo gotovo 58 posto prodaje novih automobila u Europi. Tome je pomogla i njihova dominantna pozicija na domaćim tržištima.
Daleke 1989. VW je držao 22 posto njemačkog tržišta, Opel 16 posto, Fiat je biralo čak 41 posto Talijana, a udio Citroëna, Peugeota i Renaulta je u Francuskoj iznosio ukupno 62 posto (12, 21 i 29 posto po markama). Ford je držao 26 posto tržišta u Velikoj Britaniji. Već 2003. to je izgledalo mnogo lošije. VW je bio na 19 posto u Njemačkoj, Opel je pao na 10 posto, Fiat na 20 posto u Italiji, dok su Francuske marke ukupno držale 60 posto u Francuskoj i ostale stabilne kao i VW. Ford se u Velikoj Britaniji srozao na 15 posto.
VW kao iznimka
No sve je to još uvijek bilo dobro s obzirom na sadašnje stanje. Jedina iznimka je VW koji je ostao na stabilnih 19 posto. Fiat je pao na samo 11 posto u Italiji, Opel na malih 5 posto u Njemačkoj, a čak su i Francuzi prestali birati svoje brandove čiji se ukupni udio srozao na 38 posto. Isto se dogodilo s Fordom u Velikoj Britaniji koji je pao na samo osam posto.
Najveći udar europskim proizvođačima bio je procvat SUV vozila. Njega je započela prva generacija Nissan Qashqaija. U međuvremenu, Hyundai i Kia otvorili su tvornice u Češkoj i Slovačkoj. Počeli su proizvoditi konkurentne automobile koji su zadovoljili ukus europskih vozača.
Ukupno gledano u cijeloj Europi to je dovelo do velikog pada sedam nekada dominantnih brandova. Od 58 posto tržišta 2003. pali su na 49 posto 2013. godine. U prvoj polovice ove stvari su još gore za nekadašnje europske lidere. Fiat, Citroen, Opel, Ford i Peugeot dosegli su najnižu razinu tržišnog udjela u 20 godina. A Renault je samo 0,2 posto iznad svojeg najgoreg udjela u 20 godina.
Jedini brand koji je uspio zadržati svoju poziciju u Europi je Volkswagen. Njemu je to pošlo za rukom unatoč svim problemima i Dieselgate aferi. S udjelom u Europi od 10,6 posto u prvoj polovici 2023. čak je bolji nego 2003. godine. Volkswagen je to prije svega postigao tako što je u pravo vrijeme uveo mnogo SUV modela. Konkurencija je tu zakasnila. Mukama nekadašnjih europskih lidera najviše se vesele njemački premium brandovi koji su jako povećali udio. Ali i Toyota, Hyundai, Kia, a zadnjih godina i Tesla.